سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۴ در ۵:۱۳ ب.ظ چاپ مطلب

نخستین نشست «سینما – دانشگاه» / بررسی فیلم «چهارشنبه ١٩ اردیبهشت» در دانشگاه تهران

4shanbe-daneshgah

مدرسه ملی سینمای ایران با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نخستین نشست تخصصی «سینما – دانشگاه» را روز سه‌شنبه ۲۶ آبان در دانشگاه تهران برگزار کرد.

مدرسه ملی سینمای ایران با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نخستین نشست تخصصی «سینما – دانشگاه» را روز سه‌شنبه ۲۶ آبان در دانشگاه تهران برگزار کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی مدرسه ملی سینمای ایران، در این نشست فیلم «چهارشنبه ١٩ اردیبهشت»، نخستین فیلم بلند سینمایی وحید جلیلوند، با شرکت جمعی از دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی، در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نمایش داده شد و با حضور حمیدرضا جلائی پور عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، مجید حسینی‏‌زاد عضو هیت علمی دانشکدۀ صدا و سیما و محمد گذرآبادی مترجم، نویسنده و کارشناس فیلمنامه مورد بررسی و تحلیل جامعه‏‌شناسانه قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، یونس نوربخش رئیس دانشکده علوم اجتماعی، انگیزۀ مشترک مدرسه ملی سینمای ایران و دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران را از اجرای این سلسله نشست‌ها، برقراری پلی موثر و جدی میان سینما و دانشگاه عنوان کرد و ورود دانشگاه، فرهیختگان و صاحب‌نظران علوم اجتماعی به حوزۀ سینما را عاملی موثر برای غنی‌تر شدن سینمای ایران دانست.

او این نشست‌ها را به عنوان لابراتواری برای به بحث گذاردن دانسته‌های دانشجویان و در عین حال، محفلی مفید و کاربردی برای فعالان سینمایی معرفی کرد.

محمد گذرآبادی، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم و نمایشنامه‌نویس، نخستین سخنران این نشست بود؛ او ایدۀ برخورد سینما و دانشگاه را اتفاقی جدید و نو عنوان کرد و ماهیت سلسله نشست‌های «سینما- دانشگاه» را متفاوت از آنچه به عنوان نقد فیلم شناخته می‌شود، دانست. گذرآبادی همچنین فلسفۀ اجرای این نشست‌ها را ارائۀ پیشنهاداتی کاربردی جهت بهبود وضعیت سینمای ایران، به‌ویژه در حوزۀ فیلمنامه‌‏نویسی معرفی کرد.

این کارشناس فیلم‏نامه ، تعریفی از درام اجتماعی ارائه و تصریح کرد که یکی از مهم‏ترین مسائل سینما این است که سینماگران و فیلم‏نامه‏‌نویسان ما هنگام خلق اثر، کمتر به مخاطبان خود می‏اندیشند.

به‌گفته‌ی او، فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از نظر برانگیختن عواطف و احساسات مخاطب موفق به برانگیختن احساساتی چون ترحم و تحسین شخصیت‏‌ها می‌‏شود اما طیف گسترده‏‌تری از عواطف و احساسات مورد غفلت واقع می‌‏شود و مخاطب برای برانگیخته شدن این احساسات است که به سینما می‏‌آید، این ضعف کلی اکثر فیلم‏های ایرانی تلقی می‌‏شود که نتیجۀ آن به وضوح در گیشۀ سینمای ایران قابل مشاهده است.

حمیدرضا جلائی‌پور نیز با اشاره‌ به مشکلات، آسیب‌ها و مصیبت‏‌های اجتماعی مطرح شده در فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» پرداخت و با اشاره به ارجاعات فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، توضیحاتی جامعه‏‌شناسانه در باره جامعۀ ایران ارائه کرده و افزود تحلیل این‏گونه فیلم‌‏ها که از محتوای جامعه‏‌شناسانه برخوردارند، زمینۀ خوبی برای ما جامعه‏‌شناسان فراهم می‏‌کند که بتوانیم از رهگذر آن‏ها مشکلات و آسیب‌‏های اجتماعی ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

او گفت، بیان مسائل و آسیب‏‌های اجتماعی به واسطۀ علم جامعه‌‏شناسی، بیانی خشک و بی‌‏روح خواهد داشت، که این نقص را می‏‌توان با بهره‏‌گیری از زبان هنر و سینما جبران کرد، چرا که مسائل اجتماعی به زبان فیلم مسلما جذابیت و مخاطب بیشتری خواهند داشت.

حسینی‏‌زاد، به عنوان سومین سخنران بخش تحلیل نشست گفت: سال‏‌هاست بنا داشته‌‏ایم ارتباط موثری میان سینما و دانشگاه برقرار کنیم، و البته در برهه‌‏هایی هم نشست‌‏هایی انجام شد اما متاسفانه این اتفاق هیچ‏گاه تبدیل به جریانی مداوم نشد. وی اجرای سلسله نشست‏‌های «سینما- دانشگاه» را امری خجسته‏ دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت تبدیل به جریانی همیشگی میان سینما و دانشگاه شود.

این مدرس دانشگاه درباره‌ی استفادۀ فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» از نشانه‏‌های بازنمایی تصویری، عنوان کرد که یکی از ضعف‏‌های فیلم این است که در برخی صحنه‏‌ها به تخیل مخاطب چندان مجال خیال‏‌پردازی نداده، گرچه فیلم هرجا نگاهی مستندوار به موضوع داشته، فوق‌‏العاده عمل کرده است؛ ضمن اینکه بازی بازیگران این فیلم در نماهایی بازنمایی تصویری خوبی داشته کرده است، به‌ویژه بازی نیکی کریمی که در واقع استاد بازیگری با سکوت خود است، بیان خوبی از مشکلات این شخصیت ارائه داده است.

در پایان این نشست، دانشجویان حاضر در این نشست از فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» پرداختند.

بنا بر این گزارش، مدرسه ملی سینمای ایران این سلسله نشست‌‏ها را با هدف برقراری ارتباطی موثر و کاربردی میان سینما و دانشگاه و همچنین ایجاد محفلی متشکل از جامعه‏‌شناسان و دیگر صاحب‏نظران علوم انسانی، برای به بحث گذاردن فیلم‌های روز سینمای ایران، هر دو هفته یکبار، با همکاری دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در این دانشکده ادامه خواهد داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>