سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۲:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب
دو فیلم حوزه هنری برگزیده جشنواره حسنات شد/

منوچهری: نمی توان نقش حوزه هنری را در رشد سینمای نسل جوان انکار کرد

hasanat

برگزیده جشنواره فیلم کوتاه حسنات حمایت حوزه هنری از فیلمسازان جوان را باعث ایجاد انگیزه برای فیلمسازی در شهرستان‌ها دانست.

برگزیده جشنواره فیلم کوتاه حسنات  حمایت حوزه هنری از فیلمسازان جوان را باعث ایجاد انگیزه برای فیلمسازی در شهرستان‌ها دانست.

سوره سینما، یاشار منوچهری از نسل جوان فیلمسازی استان اردبیل است که برای فیلم «خواب عمیق» از سومین جشنواره فیلم کوتاه حسنات جایزه فیلم اثرگذار را دریافت کرد. با وی درباره این فیلم صحبت کردیم.

 شما برای «خواب عمیق» جایزه فیلم اثرگذار را دریافت کرده اید. این موضوع به متن مربوط می شود یا اینکه در کارگردانی نمود پیدا می کند؟

 منوچهری: دلیل این تاثیرگذاری شاید بیشتر از حرفه ای بودن کار، این بود که من آن را با عشق کار کردم. شاید فیلم به لحاظ فنی دارای مشکلاتی باشد، اما به قدری روح فیلمسازی و عشق به کار در آن جریان داشت که معایب را پوشاند و تاثیر خود را باقی گذاشت.

 شما در کجا و چطور با فیلمسازی آشنا شدید؟

من در تیتراژ پایانی کار هم عنوان کرده‌ام که کارم را مدیون عمویم هستم که فیلمسازی را به من یاد داد. ایشان پای من را به هنر باز کرد و در جریان تولید هم در کنارم بود و برایم تصویر هم گرفت. من در هشت سالگی  برای بار نخست  بازی کرده‌ام و برای اولین بار هم مقابل دوربین ایشان قرار گرفتم.

 برای تولید این فیلم کوتاه مورد حمایت و همکاری هم قرار گرفتید؟

بله. حوزه هنری استان اردبیل از فیلم من حمایت کرد و من از زحمات آقای حسن قهرمانی متشکرم. من فیلمنامه را به ایشان ارائه دادم و اگر حمایت های ایشان نبود، موفق نمی شدم. من همکاری با حوزه را خیلی رضایت بخش ارزیابی می کنم و معتقدم نمی‌توان نقش آن را در رشد سینمای نسل جوان انکار کرد. ما در شهر خودمان یک سالن سینما داریم و پخش شدن یک فیلم در آن چند سال است که یکی از حسرت‌های ماست. به نظرم اگر نهادهایی مثل حوزه هنری از این منظر هم به ما توجه داشته باشند، سینمای شهرستان‌ها هم رونق بیشتری بگیرد تا گذشته از ایجاد روحیه و شوق زندگی بین مردم ، بتواند به لحاظ مالی هم سودبخش باشد.

 برای ادامه مسیرتان باز هم به سراغ حوزه هنری خواهید رفت؟

بله. دو طرح برای یک فیلم مستند و یک فیلم کوتاه داستانی دارم که موضوع آن احسان و نیکوکاری درباره نذر یک پیرزن برای حضرت ابوالفضل(ع) است. با توجه به اینکه از همکاری با حوزه هنری خیلی راضی هستم، امیدوارم برای تولید این آثار هم از همین نهاد بتوانم کمک بگیرم. در حال حاضر فیلمنامه‌ها به آنها ارائه شده و در انتظار پاسخ هستیم.

 ایده «خواب عمیق» را از کجا آوردید؟

ایده این فیلم برگرفته از یک داستان واقعی بود. مادربزرگ من همیشه خر و پف می‌کند و نمی‌گذارد پدربزرگم بخوابد و همین موضوع باعث جرقه خوردن سوژه در ذهن من بود و فیلمنامه آن هم اولین تجربه من در زمینه نگارش متن بود و به همین دلیل ۱۷ بار آن را بازنویسی کردم.

 با توجه به اینکه بازیگر اصلی شما مادربزرگ‌تان بودند، از نتیجه کار رضایت داشتند؟

ایشان بله، اما پدربزرگم خیر. در واقع ایشان نمی‌خواست مادربزرگم در فیلم بازی کند.

 پس  بازیگر شدن مادربزرگتان هم برای خودش یک فیلم بود؟

دقیقا.  من بدون اطلاع پدربزرگ ، مادربزرگم را جلوی دوربین بردم. به او گفتیم مادرم بیمار است و مادربزرگ به بهانه نگهداری از او در منزل ماست، حال آنکه بر سر لوکیشن بود.

 در پایان جایگاه سینمای مستند و فیلم کوتاه از دیدگاه یک فیلمساز نسل جوان چگونه است؟

شاید به این دلیل که من هنوز اول راه هستم، نگاه چندان امیدوارانه‌ای نداشته باشم، اما واقعیت این است که در حال حاضر با درصد بالایی به حوزه مستند و فیلم کوتاه توجه نمی شود و البته معتقدم برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند سهم مهمی  در توسعه آن داشته باشد‌.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>