سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۴ در ۳:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب

گریه کارگردان «الرساله» بر سادگی خانه امام خمینی(ره)/ عقاد خطاب به حمید مجتهدی: خوب فکر کن! این خانه‌ی آدمی است که دنیا را تکان داد!

eghad-haft

حمید مجتهدی در هفت عنوان کرد: عقاد وقتی خانه‌ی امام خمینی(ره) را دید گریه کرد. پرسیدم چرا گریه می‌کنی؟! گفت باورت می‌شود خانه‌ای به این سادگی، محل زندگی آدمی باشد که دنیا را تکان داد؟!

به گزارش سوره سینما، حمید مجتهدی دوست و همکار مصطفی عقاد کارگردان فیلم سینمایی «الرساله» که با ایرانی‌ها آن را با نام «محمد رسول‌الله (ص)» می‌شناسیم، شب گذشته میهمان برنامه‌ی «هفت» بود و خاطرات مختلفی را از ساخت این فیلم و کارگردانش بیان کرد.

مجتهدی در ارتباط با طریقه‌ی آشنایی خود با مصطفی عقاد گفت: عقاد در امریکا هم‌کلاسی من بود دوستی ما از آن‌جا شکل گرفت و تا فیلم محمد رسول الله(ص) ادامه پیدا کرد. روزی که پیشنهاد فیلم محمد رسول‌الله را مطرح کرد من سر ناهار بودم گفت یک چیزی می‌گویم ولی قاشق‌ت را رها نکنی! اگر می‌خواهی رها کنی همین الان قاشق‌ت را بگذار. گفت حاضری فیلم حضرت محمد را بسازیم؟ تا پنج دقیقه به او زل زده بودم. گفتم من به هوش هستم اما تو چی؟ می‌دانی از چه صحبت می‌کنی؟ گفت همین امروز بودجه‌اش را بستم.

شرط قذافی برای حمایت از فیلم محمد رسول الله(ص)

وی درباره سرمایه گزار‌های فیلم الرساله گفت: در مرحله اول از مراکش یا عربستان بخشی از سرمایه کار را تقبل کردند ولی در ادامه جا زدند ما در مراکش داشتیم فیلمبرداری می‌کردیم ما را به آب‌های آزاد مراکش فرستادند و گفتند اجلاس مسلمانان است و شاه ایران و عربستان دارند می‌آیند و شما باید از این‌جا بروید عقاد هم آدم زرنگی بود گفت باید به لندن برویم. گفت باید برویم جنگ‌هایی که گرفتیم را مونتاژ کنیم و ببریم به قذافی نشان بدهیم. قذافی وقتی فیلم را دید پرید وسط صحنه و فریاد می‌زد الله اکبر! گفت من به شرطی ۵۰ میلیون دلار نقد به همراه نفرات و اسب و هر چه داشته باشم می‌دهم که بعد از این فیلم، فیلم عمر را بسازی. من هم به عقاد گفتم من فقط تا آخر این فیلم با تو همراه هستم.

هدیه مصطفی عقاد برای تدوین‌گر ایرانی

مجتهدی درباره دوبله‌ی این فیلم در ایران اظهار داشت: در استودیوی روبیک منصوری با آقای منوچهر اسماعیلی جلسه گذاشتیم و فیلم را دیدیم. منوچهر اسماعیلی گفت اگر من این کار را انجام دهم مشکل ترین کار را انجام داده‌ام گفتم غیر از تو هم کسی این کار را انجام نمی‌دهد و قرار داد بستیم. موقع میکس به جزئیات توجه داشتم و نمی‌خواستم صدای نفس بازیگرها روی صدای نفس اسب‌ها بیفتد. به روبیک گفتم من بعد از این مرحله فیلم را به استودیوی عقاد می‌برم که خیلی مجهز است. وقتی بعد از پایان کار به لندن رفتم و کار را به عقاد نشان دادم متعجب مانده بود گفت در ایران با همچین کیفیتی کار می‌کنند؟ گفت من فقط یک هدیه می‌دهم برسان به دست کسی که این کار را میکس کرده است.

وی درباره میزان استقبال مردم از فیلم «الرساله» در آن مقطع زمانی گفت: هر بار که با مردم در سینما به تماشای فیلم می‌نشستم و شاهد لذت مردم از تماشای فیلم بودم همین برایم لذت بخش بود. در سینما مرکزی میدان انقلاب این قدر ازدحام بود که نمی‌توانستی رد بشوی. در سینمای میدان امام حسین هر کس بیرون می‌آمد چشمانش خیس بود.

alresale

بایکوت فیلم «الرساله» توسط عربستان سعودی

این مستندساز درباره شرایط اکران فیلم محمدرسول الله گفت: ما ۳۰ کپی آوردیم و پنج کپی دیگر از کار گرفتیم که در همه‌ی سینماها به نمایش در آمد و به مدت ۸ تا ۱۰ هفته فیلم روی پرده بود.

وی درباره بایکوت فیلم توسط عربستان سعودی گفت: عربستان سالن سینما ندارد ولی اجازه نمایش فیلم در رسانه‌هایش را نداد اما در مراکش، مصر، نیویورک و توکیو فیلم فروش خوبی داشت.

گریه مصطفی عقاد بر سادگی خانه امام خمینی(ره)

مجتهدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این برنامه در ارنباط با اتفاقات پیش آمده پس از حضور مصطفی عقاد در ایران خاطره جالبی را نقل کرد که باهم می‌خوانیم:

«وقتی پس از پیروزی انقلاب، عقاد به ایران آمد، باهم به خانه امام رفتیم. زمانی که وارد خانه امام شدیم، من متوجه شدم که او سرش را به دیوار تکیه داده و دارد گریه می‌کند. گفتم: مصطفی چی شده؟ چرا داری گریه می‌کنی؟ گفت: «حمید نگاه کن و خوب فکر کن! این خانه‌ی آدمی است که دنیا را تکان داد! این قدر ساده!»

مجتهدی درباره خصوصیات اخلاقی عقاد گفت: خوب می‌دانست چه می‌خواهد و برای همین به کمتر از آن چه که می خواست راضی نمی‌شد. سر صحنه خیلی مقدرانه عمل می‌کرد و همه چیز باید همان طور که می‌خواست اجرا می‌شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>