سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۱:۲۲ ق.ظ چاپ مطلب
مدیریت سینما در سال جدید/

موتمن: مدیریت فعلی سینما بدسلیقه است

farzad-motamen

کارگردان فیلم سینمایی «صداها» خارج شدن مدیریت سینما از شکل فعلی را راه حل بحران مدیریت دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «صداها» خارج شدن مدیریت سینما از شکل فعلی را راه حل بحران مدیریت دانست.

فرزاد موتمن درباره نقش مدیریت سینما بر تولیدات کمی و کیفی سینما در سال آینده به سوره سینما گفت: ظاهرا صحبت هایی انجام شده است مبنی بر اینکه پروانه ساخت از بین برود که در صورت عملی شدن، رخداد مثبتی است و ما دیگر بخشی از بروکراسی را طی نمی کنیم. واقعا صحیح نیست که یک فیلمنامه برای ساخته شدن چنین مسیر طولانی ای را طی کند و پس از بررسی شدن توسط اتحادیه تهیه کنندگان، به ارشاد ارائه شود و … . مگر غیر از این است که در سینمای ایران همه می دانند که چه فیلم هایی را نباید بسازند؟

کارگردان «شب های روشن» همچنین افزود : ما الان در سیستم مدیریتی پروانه ساخت مان با مسئله خاصی مواجه نیستیم . من چهار بار تقاضای پروانه ساخت دادم که دو بار با آن موافقت نشد. در حال حاضر برای ساخت فیلمی به نام «نوای اسرار آمیز» تقاضای پروانه کرده ام. من در حوزه پروانه ساخت قائل به وجود مشکل ویژه ای نیستم و فکر می کنم تکلیف باید به شکل اساسی تری روشن شود. مشکل اصلی شاید به خاطر توزیع ناعادلانه بودجه در فیلم ها باشد. به نظرم تولید فیلم ها یا باید به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود یا اگر بودجه دولتی ای وجود دارد، باید به شکل عادلانه ای توزیع شود. سال گذشته شش، هفت فیلمساز تمام بودجه سینمای ایران را بلعیدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حذف پروانه ساخت، سینما از آثار ضعیف  پر می شود یا خیر، توضیح داد: در این حالت است که بخش خصوصی فعال تر می شود و فیلمنامه های بهتری هم کار می شود. مدیریت فرهنگی حاضر، بدسلیقه ترین مدیریت در زمینه انتخاب فیلمنامه است. کما اینکه فیلم های خوب من مثل «صداها» و «شب های روشن» هیچ وقت نزد مدیران محبوب نبوده است. در عوض این مدیران فرهنگی فیلمنامه هایی را به من دادند که از قدرت خوبی برخوردار نبودند، مثل فیلمنامه «بیداری». به طور کلی فکر می کنم مدیریت سینما،  خصوصی یا دولتی باید از این شکل ناهنجار غیر علمی و غیر عملی خارج شود. اگر بخواهیم شعار بدهیم نیز مجبوریم یا  طرفدار سرمایه داری باشیم یا کومونیسم و در این میان حد وسطی وجود ندارد.

فرزاد موتمن درباره فعالیت های اخیر خود نیز توضیح داد: تله فیلمی به نام «آهسته در سکوت» را در اواخر تابستان و اوایل پاییز کار کردم ، اما به طور کلی باید بگویم ۱۰ سال است که یک فیلمنامه خوب نخوانده ام.