سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ اسفند ۱۳۹۱ در ۸:۵۸ ق.ظ چاپ مطلب
مدیریت سینما در سال جدید/

معیریان: بلاتکلیفی سینماگران در سال ۹۲ تمام شود

images

کارگردان فیلم سینمایی «کما» تاکید کرد در سال ۹۲ بلاتکلیفی‌های سینماگران باید تمام شود.

کارگردان فیلم سینمایی «کما» تاکید کرد در سال ۹۲ بلاتکلیفی‌های سینماگران باید تمام شود.

معیریان درباره وضعیت صدور پروانه ساخت در سال های اخیر به سوره سینما گفت: در شش، هفت ماه اخیر پروسه درخواست و صدور پروانه ساخت، پروسه سردرگم و مبهم و نامشخصی شده و فیلمساز نمی داند دقیقا باید به کجا رجوع کند؟ ابتدا در اتحادیه فیلمنامه‌اش را ثبت کند و بعد به ارشاد برود یا با مراجعه مستقیم به ارشاد و دریافت یک نامه مطابق روال قانونی عمل کند؟ از طرف دیگر گذشته از دو شورای موجود، ممکن است فیلمساز مجبور باشد از فیلتر شوراهای دیگری هم عبور کند. باید گفت روند پنهان صدور پروانه ساخت یکی از معضلات اصلی سینمای امروز است، در حالیکه اصلا موضوع عجیب و غریبی نیست که این همه پیچیده اش می کنند.

وی در ادامه افزود: برای درخواست پروانه ساخت همیشه یک روال ضابطه مند وجود داشت، یعنی مراجعه به اداره نظارت و ارزشیابی. حدود دو سال است که مسیر دشواری پیش راه سینماگران گذاشته شده و متن ها باید پس از عبور از فیلتر اتحادیه تهیه کنندگان، مجددا توسط شورایی در ارشاد مورد بررسی قرار بگیرد. اینکه فیلمساز مجبور باشد علاوه بر اینکه از شورای تهیه کنندگان برای فیلمنامه و عوامل تولید و همچنین ممیزی ها تایید بگیرد، پروسه طولانی ای را هم در ارشاد از سر بگذراند، هیچ دلیل موجهی ندارد. گاه پیش می آید یک فیلمنامه را شورا تایید می کند و همان را ارشاد مردود اعلام می کند و همچنین برعکس . در شرایطی که دنیا به سمت سرعتی شدن امور پیش می رود، این شاخ تراشیدن ها و سنگ افکنی ها به چه معناست؟

معیریان همچنین اضافه کرد: در رابطه با شورای تهیه کنندگان نیز گاه در کنار اسامی آشنا و چهره های معروف کسانی را می بینیم که هیچ سابقه سینمایی از آنها در ذهن نداریم و همچنین گاهی فیلمنامه های همین افراد با سرعت عجیبی به تصویب می رسد. نکته دیگر آنکه وقتی یک کارگردان تصمیم می گیرد تهیه کنندگی کار خود را انجام دهد، پشت درهای بسته شورا باقی می ماند و به نظر می رسد حتی اگر ضابطه ای هم وجود داشته باشد، استثنائاتی دارد که تنها برای خواص کاربرد دارد.

آرش معیریان در انتها تاکید کرد: در زمینه ممیزی ها هم هیچ قانون مشخصی وجود ندارد. پیش می آید که خود کارگردان احتمال مواجه شدن متن با ممیزی هایی را در ذهن می دهد ، اما مجوز می گیرد و همچنین متونی که به ظاهر دارای مشکل خاصی نیستند دچار ممیزی می شوند. به نظر من برای موفقیت در سینمای آینده باید سرنوشت این بلاتکلیفی ها را مشخص کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>