سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ دی ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

کنگره ۲۰۰۰ شهید هنرمند می‌تواند فضای فرهنگی جامعه را با معنویت شهدا پیوند بزند

mosafer-astane

برگزاری کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند پیوند مجدد با فرهنگ شهادت و ایثار است. مخصوصا اینکه متعلق به هنرمندان شهید باشد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند، مسافر آستانه در آستانه برگزاری این حرکت فرهنگی واجتماعی در دی‌ماه سالجاری با بیان این مطلب افزود: یادکردن از شهدای هنرمند به نوعی مسئولیت‌پذیری در زندگی را به ما گوشزد می‌کند. اینکه بدانیم هنرمندان در دوران دفاع مقدس چه افتخاراتی را خلق کردند باعث می‌شود نسبت به آنچه در گذشته فرهنگی ما رخ داده بی‌توجه نباشیم و در فعالیت‌های هنری‌مان که در حال حاضر انجام می‌دهیم همان تعهدات را برای خود در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: برگزاری این نوع کنگره‌ها در واقع پیوندی است بین شهدای هنرمند در رشته‌های مختلف با هنرمندان امروز  و طبیعی است یادکردن از شهدای هنرمند، کمک می‌کند امروز بیشتر به تعهدات هنری خودمان پایبند باشیم و یا نسبت به آنچه که در گذشته اتفاق افتاده بی‌تفاوت نباشیم.

به اعتقاد وی، امروز ما در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که مانند دوران دفاع مقدس است. اما شکل و ظاهر آن متفاوت است. ما در تهاجمی ناخواسته و جنگ نرمی قرار داریم که پیامدها و آسیب‌های آن کمتر از حملات مسلحانه دشمن در دوران جنگ نیست.

مسافر آستانه تصریح کرد: هنرمندان اولین قشرهایی هستند که می‌توانند با توجه و درک بهتر از وضعیت فرهنگی موجود و با تکرار ایثارگری‌های دوران جنگ مواضعی قوی و درست داشته باشند و پاسخ‌گوی تهاجم و تهدیداتی که امروز در معرض آن قرار گرفته‌ایم باشند.

وی با بیان اینکه در عرصه فرهنگ باید جبهه مشخصی در مقابل تهاجمی فرهنگی که از طریق مختلف بر ما و جوانان ما تحمیل می‌شود داشته باشید، خاطرنشان ساخت: امروز با الهام از شهدا باید بتوانیم با همان ایثار و مقاومتی که برادران دیروز ما انجام داده‌اند مقابل دشمنان صف‌آرایی کنیم و جامعه را از گزند تهدیدات فرهنگی و سیاسی محفوظ داریم.

وی که دبیری کنگره هنرمندان شهید تئاتر را در استان اردبیل بر عهده داشت عنوان کرد: یکی از عرصه‌های مهم و تاثیرگذار فرهنگی و هنری جهت انتقال مفاهیم والای انسانی و ارزشی هنر نمایش و تئاتر است، زیرا میزان تاثیرگذاری آن نسبت به دیگر هنرها بیشتر است. اگر بتوانیم وصایا، روحیات و تفکر شهدای عزیز انقلاب و دفاع مقدس را جمع‌آوری نمائیم و سپس، در جامعه بسط و گسترش دهیم مطمئنا شاهد ترویج و اشاعه‌ی فرهنگ مقاومت خواهیم بود. آنگاه تئاتر به عنوان یکی از اثرگذارترین عرصه‌های فرهنگ در جامعه به درستی نقش خود را ایفا خواهد کرد.

مسافر آستانه با بیان اینکه هنرمندان تئاتر بیشترین شهید را در دوران دفاع مقدس داشته اند گفت: حدود ۴۵۰ شهید هنرمند تئاتر تاکنون شناسایی شده است، اضافه کرد: این گونه حرکت‌ها می‌تواند فضای فرهنگی و هنری کشور را با معنویت و پیام شهیدان پیوند بزنند. معتقدم که خون شهدا در شکل‌گیری افکار عمومی و اجتماع تاثیرگذار است و موجب فراموش نکردن رسالت ما در این راه است. قطعا، برگزاری کنگره باعث زنده کردن و تجدید میثاق با شهدا و ایثارگری‌هایی می‌شود که در روند فکری امروز هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

شایان ذکر است کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند، در پنج رشته هنری شامل: “سینما”، “تئاتر”، “هنرهای تجسمی”، “موسیقی” و “شعر و ادبیات” اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>