سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۱ در ۱۱:۱۳ ق.ظ چاپ مطلب
کارگردان برگزیده جشنواره حسنات:

«شیر تلخ» حاصل اعتماد حوزه هنری به یک فیلمساز است

cinemaye-mostanad

برگزیده جشنواره فیلم کوتاه حسنات فیلم‌های کوتاه خوب و مطرح در سطح جهان را دستاورد مهم اطمینان حوزه هنری به نسل جوان قلمداد کرد.

برگزیده جشنواره فیلم کوتاه حسنات ، فیلم های کوتاه خوب و مطرح در سطح جهان را دستاورد مهم اطمینان حوزه هنری به نسل جوان قلمداد کرد.

سوره سینما- ناصر ضمیری کارگردان «شیر تلخ» از سومین جشنواره فیلم کوتاه حسنات اصفهان ، جایزه گرفت. با او درباره روند تولید «شیر تلخ»و تجربه همکاری با حوزه هنری صحبت کردیم. 

چطور شد که به سراغ ساخت «شیر تلخ» رفتید؟ 

ضمیری: من از ابتدا قصد داشتم فیلم دیگری بسازم و حتی تمام زمینه های تولید آین کار هم فراهم شده بود، تا اینکه از یکی از شبکه‌ها در جریان یک خبر در مورد مردم افغانستان قرار گرفتم و اینکه برخی خانواده های افغان، فرزندان خود را به فروش می رسانند. یعنی نوزادان خود را به مرز افغانستان و پاکستان برده و به دلال های کودک می‌فروشند. سازمان و ملل و حقوق بشر و … هم به این قضیه اعتراض کرده بودند، اما موفق نشده بودند آمار دقیقی از این اتفاق را به دست بیاورند، چون این کار به حالت مخفی توسط این خانواده ها انجام می شد. این موضوع خیلی ذهن مرا درگیر کرد. فکر کردم علاوه بر اینکه حکایت از فاجعه انسانی عمیقی دارد، می تواند سوژه روایت یک فیلم کوتاه داستانی خوب هم قرار بگیرد و علاوه بر تاثیرگذاری، با شرکت در جشنواره های خارجی هم انعکاس خوبی در سطح جهان داشته باشد و بتواند کمکی برای حل مشکل باشد و حداقل به عنوان یک اطلاع رسانی به حساب بیاید.

 پرداخت هنرمندانه، عنوانی است که به جایزه شما الصاق شده است. در جریان تولید چطور به آن رسیدید؟

همیشه وقتی یک سوژه جذاب به ذهن هنرمند می رسد، ممکن است دچار هیجاناتی بشود و به قولی ایده را هدر بدهد. خیلی از فیلمسازان ما اجازه رسوب موضوع در ذهن را به خودشان نمی دهند. من سعی کردم با کنترل عواطف و احساسات، یک نگاه منطقی را بر خود حاکم کنم. به همین دلیل کمی از سوژه فاصله گرفتم تا به دور از تعجیل کردن های هیجانی، قصه خوبی از یک ماجرای واقعی استخراج کنم. باید مراقب می بودم بدون تحقیق و پژوهش، اثر شلخته ای به عنوان خروجی موضوع جذابی که داشتم، قرار نگیرد. این مرحله از کار شش ماه طول کشید و من در عین حال که سعی می کردم فاصله خود را از اصل موضوع حفظ کنم، به بازدید لوکیشن ها می رفتم و تلاش داشتم یک برخورد منطقی را با این حادثه شکل بدهم. 

 وهمچنین  توجه به قابلیت های فیلم کوتاه هم عنوان دیگر جایزه شما بود. این قابلیت ها چه چیز هستند؟

 یک سری از ویژگی‌های فیلم کوتاه برای همه آثار ضروری است مثل دارا بودن نقطه عطف یا بهره مندی از ایجاز.من در مراسم حضور نداشتم و فرصت نشده تا با داوران، پس از این انتخاب صحبتی داشته باشم و به همین دلیل به درستی در جریان تفکر آنان نیستم، اما فکر می کنم منظور آنها از عنوان کردن پرداخت هنرمندانه و توجه به قابلیت های فیلم کوتاه برای «شیر تلخ» یک نوع برداشت مفهومی است به این معنی که فیلم ما ثابت می کند یک فیلم کوتاه هم می تواند در انتقال پیامش به مخاطب موفق عمل کند و حرف خود را بزند و تماشاگر را روی صندلی نگه دارد. همینکه یک فیلمساز به سراغ چنین موضوعی برود و به گونه ای آن را پرداخت کند که دارای تاثیر روی تماشاگر داخلی و خارجی باشد. به نظرم اگر مسوولان فرهنگی ما روی فیلم کوتاه سرمایه گذاری داشته باشند می توانند به شکل بهتری به اهداف مورد نظرشان در جهان و جامعه دست پیدا کنند.

 فیلم شما در جشنواره رویش هم شرکت داشت؟

 بله و اتفاقا وقتی فیلم قرار بود برای جشنواره رویش ارسال شود، من آن را به آقای رفائی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی ارائه کردم و ایشان هم تایید کاملی داشت و خدا را شکر نتیجه این اعتماد را گرفتیم و فیلم در داخل و خارج دیده شود. جدای از مباحث مالی، همدلی های ایشان برای من بسیار حائز اهمیت است. این موفقیت باعث شد حوزه هنری به دیگر فیلمسازان جوان هم اعتماد کند و در مورد آنان هم جواب خوبی گرفت.

 بنا براین همکاری با حوزه هنری برای شما رضایت بخش بوده است.

 باور کنید من هر کجا بوده‌ام عنوان کرده ام حاج آقا رفائی، همکاری را با ما داشته اند. فیلم ما حاصل یک اعتماد کامل بین فیلمساز و یک نهاد فرهنگی است. ایشان کاملا به بنده اطمینان کرد و تنها پس از شنیدن توضیح چندخطی ماجرای فیلم، گفتند برو بساز.

 در پایان برای آینده کاری خودتان هم برنامه ای دارید؟

 چند طرح فیلم کوتاه دارم که قرار است از بین آنها دست به انتخاب بزنم و حتما به حوزه ارائه خواهم داد و صحبت های اولیه هم انجام شده است. من به مخاطب پسندی اهمیت می دهم و امیدوارم کارهای جدید هم مورد استقبال مردم قرار بگیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>