سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ دی ۱۳۹۴ در ۱۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

بانک اطلاعاتی جامع شهدای هنرمند ایجاد شد

2000-shahid-honarmand

بانک اطلاعاتی جامع شهدای هنرمند در راستای برگزاری کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند در سازمان بسیج هنرمندان ایجاد شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند ؛ جواد جمیری معاون فرهنگی سازمان بسیج هنرمندان ایران با اعلام این خبر افزود: از طریق این بانک تاکنون اطلاعات بیش از ۲۰۶۳ شهید هنرمند توسط کارگروه‌های پژوهشی کنگره شناسایی و به ثبت رسید و به دلیل احتمال وجود شهدای بیشتر، روند شناسایی و ثبت هنرندان شهید دراین بانک همچنان ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: به همت سازمان بسیج هنرمندان طی سال‌های اخیر چندین کنگره تخصصی در استان های مختلف کشور برگزار شد و شناسایی، گردآوری و تکمیل اطلاعات این بانک با همکاری و مشارکت کانون های بسیج هنرمندان در استان ها و شهرستان‌های مختلف صورت گرفته است.

معاون فرهنگی سازمان بسیج هنرمندان ایران با بیان اینکه “فقدان منابع اطلاعاتی و شناسنامه جامع” یک نقصان اساسی به شمار می‌آمد خاطرنشان ساخت: ایجاد این بانک اطلاعاتی می‌تواند کمک کند تا دائره المعارفی از مجموعه مستندات شهدای هنرمند اعم از آثار، تصاویر، وصیت‌نامه‌ها، یادداشت‌ها و خاطره نگاری‌های آن‌ها استخراج و قابل بهره‌برداری گردد.

جمیری ادامه داد: بعد از جمع‌آوری و طبقه‌بندی تمامی آثار، آرشیو‌بندی، ثبت و نگهداری این آثار پیگیری شده و پس از آن قرار است که آثار در قالب یک بانک اطلاعاتی جامع از شهدا، تدوین شوند تا در مواقع لازم از آن استفاده و در اختیار علاقه‌مندان به این عرصه قرار گیرد. دبیرخانه کنگره شهدای هنرمند از سال ۹۱ آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به برگزاری هفت کنگره موضوعی در استان‌های کشور یادآور شد: تاکنون کنگره عکس در یزد، کنگره تئاتر در اردبیل، کنگره فیلم در تهران، کنگره موسیقی در بوشهر، کنگره خوشنویسی در البرز، کنگره شعر و ادب در خراسان رضوی و کنگره هنرهای تجسمی در کرمان برگزار شده که از طریق این کنگره‌ها، اطلاعات مناسب ومفیدی تهیه و گردآوری شده است.

به گفته وی؛ علاوه بر این یادواره‌هایی تحت عنوان یادواره شهدای هنرمند در همه استان‌ها برگزار شده و تاکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰ شهید در ۸ رشته مختلف هنری اعم از فیلم، تئاتر، موسیقی، عکس، تجسمی، خوشنویسی، شعر و ادبیات داستانی دسته‌بندی شده و در در بانک اطلاعاتی به ثبت رسیده است.

جمیری؛ تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی هنرمندان شهید به مثابه الگوهای راهبردی در جامعه امروز بویژه برای نسل‌های جوان و نوجوان هنری و فرهنگی کشور در راستای  انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های آینده را از جمله اهداف ایجاد این بانک اطلاعاتی عنوان کرد.

شایان ذکر است کنگره سراسری ۲۰۰۰ شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل: سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه سال‌جاری توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>