سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ دی ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب
روایت مردم از فتنه 88 در قسمت دوم «عبور از غبار»:

دانشجوی لبنانی: ایران یک کشور قدرتمند در جهان است؛ نه خاورمیانه / دانشجوی سوری: «ولی‌فقیه» فقط برای شما ایرانی‌ها نیست

oboor-az-ghobar

در قسمت دوم مستند «عبور از غبار» ه دانشجوی غیرایرانی از خاطرات خود از فتنه و ایام پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفتند.

به گزارش سوره سینما، شب گذشته قسمت دوم برنامه «عبور از غبار»؛ ویژه‌برنامه بازخوانی فتنه۸۸،  با حضور مهمانان غیرایرانی برگزار شد. «حسان خضر»، دانشجوی سوری، «عبدالعزیز عدنان»، دانشجوی فلسطینی و «حسین حب‌الله»، دانشجوی لبنانی مهمانان این برنامه بودند که به روایت خاطرات خود از فتنه و ایام پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم پرداختند.

تصورم از فضای سیاسی ایران چیز دیگری بود

ابتدا، حسین حب‌الله به بیان چگونگی حضور خود در ایران پرداخت و گفت: «من اردیبهشت ماه ۸۸ به ایران آمدم. تصوری که در ذهنم بود، این بود که من به یک کشور اسلامی می‌روم که فرهنگش به ما خیلی نزدیک است و از لحاظ اعتقادات و فرهنگ مذهبی بسیار به ما در جنوب لبنان شباهت دارد. به همین دلیل به ایران آمدم. در بحبوبه تبلیغات انتخاباتی مستقیما به قزوین رفتیم تا زبان فارسی را در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین یاد بگیریم. حدود ۶-۷ ماه طول کشید تا زبان را یاد بگیریم؛ یعنی در ایام انتخابات من در قزوین بودم.»

این دانشجوی لبنانی درباره فضای انتخاباتی در سال ۸۸ گفت: «اوایل رسانه‌ها از هر کاندیدی تبلیغ می‌کردند و ما آشنایی چندانی با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نداشتیم. هیجانات را از طریق اینترنت و تلویزیون می‌دیدیم. در لبنان هم همینطور است و در شرایط انتخابات هر کس پروپاگاندای خودش را دارد. ما چون خودمان را شیعه لبنان می‌دانیم، اهتمام خاصی به مساله انتخابات داشتیم و برای همین هر اتفاقی که می‌افتد، سریعا در اینترنت جستجو می‌کردم تا ببینم در سایت‌های فارسی چه نوشته‌اند و یا از دانشجویان در خوابگاه قزوین می‌پرسیدم که چه اتفاقاتی افتاده است.»

حب‌الله اضافه کرد: «تصوری که ابتدا داشتم این بود که اینجا همه چیز از لحاظ امنیتی برقرار است و فرقش با جو لبنان که سر هر چیزی برخی‌ها در خیابان‌ها می‌ریزند و اعتراض می‌کردند، همین است و این مسائل در اینجا غریب است. من در عمرم در لبنان نشنیده بودم که در خیابان‌های شهر بزرگی مثل تهران مردم – چه موافق و چه مخالف – به راهپیمایی و تظاهرات بپردازند. بعد از اینکه درگیری‌ها شروع شد، من با چیزهای جدید و غریبی روبرو شدم. فکر نمی‌کردم اینجا مردم بتوانند خیلی آزاد حرفشان را با هر روشی بزنند. من فکر نمی‌کردم که این روش مناسبی برای اعلام اعتراض به انتخابات باشد؛ چرا که درگیری‌ها میان ایرانیان را می‌دیدم و خیلی هم تاسف‌آور بود. من مطئنم هر کس در آن زمان در ایران زندگی می‌کرد، راضی نبود که آن حوادث و اتفاقات بیفتد.»

ایران یک کشور قدرتمند در جهان است؛ نه خاورمیانه

او درباره حوادث پس از انتخابات و بالا گرفتن درگیری‌ها هم گفت: «من به شک درباره ایران نرسیدم ولی کمی ترس داشتم. می‌ترسیدم که سرنوشت اسلام سیاسی در ایران به جاهای دیگر کشیده شود یا مثلا این نظام اسلامی که به آن افتخار می‌کنیم و به آن وابسته هستیم، دچار تغییر هویتی شود. من فقط برای درس به ایران نیامده بودم. هر جوانی در سن من که در جنوب لبنان زندگی می‌کرد، به نظام اسلامی ایران به چشم احترام نگاه می‌کند؛ زیرا کشوری است که از هیچ در دوران شاهنشاهی تبدیل به یک کشور عظیم و قدرتمند در جهان – نه خاورمیانه – شده است. من با کشور خودم مقایسه می‌کنم – چون بعضی‌ها به من می‌گویند چرا ایران آمدی و لبنان شرایط زندگی بهتر از اینجاست – که اینجا به مراتب پیشرفته‌تر از لبنان است ولی متاسفانه ایرانی‌ها به این مساله توجه ندارند.»

حب‌الله به نماز جمعه تاریخی رهبر انقلاب هم اشاره کرد و گفت: «زمانی که رهبری در نماز جمعه سخنرانی کردند و من در تلویزیون دیدم، آن لحظه دلم آرام گرفت؛ به خاطر اینکه فهمیدم زمانی که حضرت آقا تعیین تکلیف کردند برای همه و خط و نشان کشیدند، مطمئن شدم که همه چیز به خوبی تمام خواهد شد.»

در ادامه برنامه، عبدالعزیز عدنان به جایگاه و اهمیت ایران در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: «من سال ۹۱ به ایران آمدم تا درس بخوانم. البته می‌دانستم که برای برگشتن وضعیت سختی خواهم داشت ولی برای ما بچه‌های فلسطینی هیچ مشکلی نیست و نهایتا ما را زندانی می‌کنند. اصلا ما در فلسطین در مواجهه با صهیونیست‌ها که هستیم و از آنها نمی‌ترسیم. در ذهن مردم فلسطین، ایران یک جمهوری اسلامی و جمهوری مقاومت است. ایران همه مستضعفی و مظلومان را در جهان پشیبانی می‌کند و در فلسطین همه مردم خیلی ایران را دوست دارند. جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و قدرتمندترین کشور در همه جهان و نه فقط خاورمیانه است. واقعا اغراق نمی‌کنم. ایران به مقاومت اسلامی فلسطین کمک می‌کند و فقط ایران پشت مقاومت است؛ نه کشورهای دیگر. کشورهای دیگر بعضی مواقع فقط مقداری پول می‌دهند ولی هیچ کمک دیگری نمی‌کنند. ما در فلسطین اصلا به پول احتیاج نداریم؛ ما به اسلحه نیاز داریم تا کل فلسطین را آزاد کنیم. ایران این اسلحه را در اختیار ما می‌گذارد و آموزش‌های نظامی هم می‌دهد و همه جانبه حمایت می‌کنند.»

حمایت نتانیاهو از فتنه‌گران را شنیدم

این دانشجوی فلسطینی درباره وضعیت فعلی نوار غزه هم گفت: «خانواده من هم در نوار غزه مشغول زندگی هستند. درسته که امنیت ندارند و غزه هم در محاصره است ولی این مهمه که در وطن خودشان هستند؛ یعنی اصلا مهاجرت نکردند و در فلسطین ماندند. وطن مهمترین مساله در زندگی است.»

وی اضافه کرد: «اخبار ایران در غزه زیاد نیست ولی کلا درباره انتخابات ایران می‌دانستم که قبلا محمد خاتمی بود و بعد آقای احمدی‌نژاد آمد و باز هم در دور دوم آقای احمدی‌نژاد بود. فقط نتیجه انتخابات را می‌دانستیم و اصلا در جریان قضایای سال ۸۸ نبودیم. من وقتی که به ایران رسیدم، دو روز در تهران ماندم که در همان ایام دوستان فلسطینی‌ام به من توضیح دادند که در زمان برگزاری انتخابات قبلی، مشکلاتی پیش آمد و فتنه رخ داد. یک گروه نتیجه انتخابات را قبول نکردند و گفتند که تقلب شده است. من چیزی بلد نبودم ولی فهمیدم که این مسائل به خاطر تقلب در انتخابات نبود؛ چرا که در همان زمان من شنیدم که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مصاحبه کرد و گفت که هر کس در ایران تظاهرات می‌کند، ما از آنها حمایت می‌کنیم؛ یعنی همه اینها مخالفان مقاومت اسلامی و طرفداران غربی‌ها بودند. من پیش خودم گفتم که اینجا جمهوری اسلامی اران است و غربی‌ها و صهیونیست‌ها نباید هیچ جایی در آن داشته باشند؛ زیرا ایران اهل مقاومت است و ملت ایران اینگونه نیستند که در مخالفت با فلسطین و مقاومت تظاهرات کنند. البته بعدا چند گروه را دیدم که مقاومت فلسطین را قبول ندارند ولی اینها زیاد نیستند و خیلی کم هستند.»

عدنان درباره نحوه مواجهه با فتنه‌گران تاکید کرد: «من گفتم هدف شما چیست؟ به کجا می‌خواهید برسید؟ به آنها گفتم که خدا رو شکر کنید که کشور و رهبر دارید. ما اصلا حکومت و رهبر نداریم و می‌خواهیم به کشور برسیم. شما همه چیز دارید؛ دیگر چه می‌خواهید؟ وقتی نتانیاهو می‌گوید من پشت شما هستم یعنی چه؟ یعنی متاسفانه این افراد در حال پیاده کردن خواسته‌های ضداسلامی غرب هستند.»

ولی فقیه فقط برای شما ایرانی‌ها نیست

حسان خضر دیر مهمان این برنامه بود که سابقه بیشتری هم از حضور در ایران داشت. او با اشاره به نحوه حضورش در ایران و تحصیل در دانشگاه گفت: «من سال ۸۱ به ایران آمدم. از استان «ادلب» سوریه به ایران آمدم و در حال حاضر این شهر در محاصره شدید داعش است و خانواده من در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند. من افتخار دارم که برادر یک شهید هستم و چند نفر دیگر از اقوام هم در مبارزه با تکفیری‌ها شهید شده‌اند. هر چیزی یک بهایی دارد و وقتی راهی را انتخاب می‌کنیم باید هزینه آن را هم بپردازیم. هدف ما به صورت مختصر این است که در راه مقاومت و اندیشه انقلاب اسلامی باشیم و از ولی‌فقیه تبعیت کنیم. ما هم شیعه ۱۲ امامی هستیم و ولی فقیه فقط برای شما نیست.»

خضر درباره خاطراتش از فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: «در سال ۸۸ من ترم آخر دوره لیسانس در دانشگاه بوعلی سینا همدان بودم. فضای تشنج نسبت به شهرهای بزرگ کمتر بود. با دوستانم که در شهرهای دیگر مثل تهران در ارتباط بودم می‌فهمیدم که فضا متفاوت است اما این را هم حس می‌کردیم که یک اتفاق غیرعادی افتاده است و شرایط خاصی وجود دارد. از ابتدای دوره تبلیغات انتخابات این فضا شروع شد و من فهمیدم که نسبت به انتخابات قبلی در سال ۸۴ خیلی متفاوت است. شلوغی‌ها و ناامنی‌ها عجیب بود؛ چرا که ما در کشور خودمان و کشورهای عربی و خاورمیانه کمتر می‌بینیم که تکثر سیاسی باشد و چندین حزب برای یک انتخابات – ریاست جمهوری یا مجلس – با هم رقابت کنند؛ مثلا ستاد درست کنند و امثال این کارها. ما همچنین چیزی در کل خاورمیانه ندیده بودم که گروه‌های سیاسی با تفکرات مختلف اینگونه رقابت کنند و نهایتا یک نفر رئیس جمهور شود.»

وی اضافه کرد: «بعد از انتخابات گفتم یک مساله طبیعی است؛ چرا که در هر رقابت، بازنده اعتراض دارد و یک چیز عادی است؛ حتی اگر حق نداشته باشد، می‌رود و اعتراض می‌کند؛ مثل فوتبال. هر رقابت عادلانه‌ای بالاخره یک گروه راضی دارد که پیروز شده و یک گروه ناراضی که شکست خورده است و می‌خواهد اعتراض کند.»

تهران یک شهر بی‌نظیر است

در ادامه برنامه، این دانشجوی سوری از علاقه شدید خود به انقلاب اسلامی سخن گفت و تاکید کرد: «من حتی قبل از آمدنم به ایران هم این کشور را دوست داشتم؛ یعنی خود انقلاب اسلامی در ایران برای من جذاب بود و مطالعه زیادی درباره آن کرده بودم که مثلا امام خمینی(ره) چگونه از یک کشور دیگر، انقلاب ایران را هدایت و رهبری کرد. در سال‌های جوانی هر کس به دنبال الگو هست و همین مساله برای من جذاب بود؛ چون پیرو خط ولایت فقیه بودم و دوست داشتم بدانم چگونه امام(ره) به این جایگاه رسیده است. حتی اسم خیابان‌ها در تهران که به نام افراد مجاهد نامگذاری شده – فارغ از شیعه و سنی و مسیحی بودن – و ایران همیشه از جنبش‌های آزادی‌بخش حمایت کرده، – احمد قصیر، سیمون بولیوار و غیره – نشان می‌داد که ایران یک خط و جهت مقاومت به معنای واقعی کلمه است. در هیچ کجای جهان این سابقه ندارد که صرفا به دلیل آزادمردی و استقامت یک نفر، خیابانی را در یک کشور دیگر به نام او بزنند.»

حسان خضر افزود: «من سال ۸۸ اصلا نترسیدم؛ چون به نظرم طبیعی بود. به هر حال در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم اختلاف فکر داشته باشند. ایران یک کشور بزرگ با جمعیت ۸۰ میلیونی است که هم افراد معتقد و مذهبی در آن هستند هم غربگرایان متعصب. خب طبیعی است چنین مسائلی روی دهد. من اصلا نگران نشدم؛ چون همدان هم شهر وچکی بود و طوری نبود که شلوغی گسترده به چشم بیاید. ما از اولین دوره‌های دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه بودیم و برایهمین در خوابگاه نبودیم؛ خوابگاهی که منشاء همه شلوغی‌هاست. برای همین خیلی درگیر این مسائل نبودیم و با دیدن پلس در خیابان احساس آرامش و امنیت می‌کردیم.»

می‌خواستند به اقتدار ایران ضربه بزنند

وی به حوادث تلخ روز عاشورای ۸۸ هم اشاره کرد و گفت: «روز عاشورا و توهینی که به امام حسین(ع) صورت گرفت باعث شد تا تصویر روشن‌تر شود و معلوم شد که یک پروژه‌ای در حال پیاده شدن در ایران بود که ابتدا به صورت پنهانی و نهایتا آشکار صورت گرفت. هدفشون این بود که نابهنجاری و شلوغی ایجاد کنند تا به نظام ضربه بزنند؛ به اهداف و تفکرات انقلاب ضربه بزنند. اینها نمی‌خواهند ایران با همه منابع مادی مثل نفت و گاز و منابع معنوی و فکری در منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد. آنها فهمیدند که ایران با وجود تمام تحریم‌هایی که ۳۰ سال اعمال کردند، روی پای خودش ایستاده و در همه زمینه‌ها پیشرفت کرده و اسمی کسب کرده و مثلا دانشگاه‌های ایران در رتبه‌های قابل تحسین جهان هستند. به همین دلیل نگران شدند. من از ابتدا به ایران خیلی علاقه داشتم و بعد از آمدنم این علاقه بیشتر هم شد.»

در ادامه برنامه و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر تعارف بودن این تعاریف از ایران، حسین حب‌الله گفت: «ما خودمان را گول نمی‌زنیم. قلب ما و عاطفه ما حامی ایران است و این مساله صرفا به دلیل تحصیل در این کشور و مسائل مادی نیست. من حتی اگر دانشجو هم نبودم باز هم عاشق ایران بودم و از آن حمایت می‌کردم. حتی اگر حمایت‌های اقتصادی و تسلیحاتی هم نبود، باز ما حامی ایران بودیم؛ چون این یک موضوع ریشه‌ای است، نه یک مساله قراردادی.»

عبدالعزیز عدنان هم در پاسخ به همین مساله گفت: «زمانی که انقلاب اسلامی صورت گرفت، آقای فتحی شقاقی، جنبش جهاد اسلامی را بنیانگذاری کرد. ارتباط ما با ایران فقط رابطه کمک و پشتیبانی نیست؛ بلکه حمایت و کمک فکری است. مثلا دکتر فتحی شقاقی از فلسطین به مصر و لبنان و ایران سفر کرد و با امام خمینی(ره) دیدار کرد و نهایتا تفکر انقلاب اسلامی را به فلسطین منتقل کرد؛ تا جایی که مردم فلسطین به فتحی شقاقی می‌گویند «خمینی فلسطین.» الان هم تفکرات امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای روی انتفاضه‌های فلسطین تاثیر دارد.»

ایرانی‌ها قدر ایران را نمی‌دانند

خضر، دانشجوی سوری هم اضافه کرد: «اگر آدم می‎‌خواهد چیزی را برخلاف میل و اعتقادش بگوید، شاید باید در سنی باشد که شخصیتش شکل نگرفته باشد. اگر من دنبال مادیات بودم تا از کسی تعریف کنم، خب طرف مقابل ایران که خیلی بهتر پرداخت می‌کند! این یک مساله اعتقادی و باور فکری است که انسان‌های زیادی جان خودشان را در راه آن فدا کردند؛ از قیام عاشورا تا امروز که برادر من با همین تفکر، جانش را فدای محور مقاومت کرد.»

وی با اشاره به برخی سخنان ناامید کننده در داخل کشور گفت: «به نظرم ایرانی‌ها آنقدری که باید قدر این وضعیت خودشان را بدانند، نمی‌دانند؛ چون انسان تا وقتی چیزی را از دست ندهد قدر آن را نمی‌داند. مثلا امنیت که شما هر ساعتی دوست دارید می‌توانید در خیابان‌ها تردد کنید؛ یا حتی امکانات اولیه مثل آب و برق که الان در سوریه به ویژه بعد از بحران اخیر ما آنها را نداریم. حدود ۹ ماه خبری از برق و گاز در منطقه‌ای که خانواده من زندگی می‌کنند، نیست و با هیزم خودشان را گرم می‌کنند. اینها نعمت‌هایی هست که چون هیچوقت بدون آنها نبودید، قدر آن را نمی‌دانید.»

دانشجوی لبنانی هم با تایید این مساله، افزود: «ما هم دلمان برای سوریه و بحرانی که دارد می‌سوزد ولی همین که اصل مقاومت را دارند، یعنی همه چیز دارند. زندگی یک آغاز و پایانی دارد؛ مثل مملکت‌ها ولی ایران کاری که کرده و باعث مباهات و افتخار ما شده، این است که در برابر استکبار ایستادگی می‌کند و می‌خواهد خودش را عظیم و قدرتمند نگه دارد. متاسفانه جوان‌های امروزی ایران قدر نمی‌دانند و به جای اصل به فرعیات توجه دارند. اصل، قدرت و ایستادگی است؛ اینکه حتی آمریکا هم جرات زورگویی به ایران را ندارد.»

پایان بخش این گفتگوی دیدنی، توصیه عبدالعزیز عدنان، دانشجوی فلسطینی به مردم ایران بود: «من می‌خواهم یک نصیحت کوچک بگویم. چون ما از تفرق و چنددستگی تجربه داریم. من آرزو می‌کردم که آن تظاهرات‌ها در ایران نبود؛ چون هر اعتراضی که هدف خوبی نداشته باشد، کشو را خراب می‌کند. ما متاسفانه در خود فلسطین چندین گروه داریم که با هم اتحاد ندارند. من به ملت ایران می‌گویم که هر اختلافی در تفکرات دارید، باید متحد باشید و اختلافات را کنار بگذارید و یک دست باشید.»

نهایتا قسمت دوم این برنامه با پخش نماهنگی از سخنان رهبر انقلاب درباره حماسه ۹ دی و همچنین یک سرود انقلابی به پایان رسید. گفتنی است ویژه‌برنامه «عبور از غبار» از روز سه‌شنبه، ۸ دی‌ماه، به مدت ۳ شب پیش از بخش خبری ۲۰:۳۰ (ساعت ۱۹:۴۰) به روی آنتن شبکه دوم سیما می‌رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>