سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ فروردین ۱۳۹۲ در ۷:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
حمزه زاده:

حوزه هنری می‌خواهد سالیانه ۲۰ فیلم تولید کند

hamze-zadeh

معاون هنری حوزه هنری تولید سالیانه ۲۰ فیلم سینمایی را یکی از برنامه های این نهاد دانست.

معاون هنری حوزه هنری تولید سالیانه ۲۰ فیلم سینمایی را یکی از برنامه های این نهاد دانست.

سوره سینما – کافه سینما نوشت: معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حمزه‌زاده، گفتگوی مفصلی انجام داده با خبرگزاری نسیم که بخش های مربوط به سینما و تلویزیون آن را می خوانید:

شاهکارهای حوزه سینما مقتبس از ادبیات هستند. حتی در داخل کشور خیلی از آثار اقتباسی هستند. فیلم های شاخصی که ماندگار شدند مثل فیلم بازمانده که برداشتی از یک کتاب عربی است یک اثر اقتباسی است.

– اگر بخواهیم نگاه صنعتی داشته باشیم، باید بگویم که در دنیا سینما راه خودش را در ادبیات پیدا کرده و ادبیات را به عنوان یک سرمایه مهم و منحصر بفرد می داند برای همین به راحتی به هر اثر ادبی که روی می کند به سرعت آن اثر به فیلم سینمایی یا سریال تبدیل می شود.

– در کشور ما همان قدر که صنعت سینمای شکسته بسته وارد شد ادبیات هم وامدار همین قالب است این ارتباط به درستی شکل نگرفته و مسیر پر فراز و نشیب و گاهی نشدنی است که یک اثر ادبی به یک فیلم تبدیل شود. به نظر من به شکل نگرفتن ساختار حرفه ای مشکل اصلی این حوزه در کشور ماست، که یک پایش هم در صنعت نشر است

– در حوزه هنری با توجه به تغییر مدیریت ها و کارهایی که در دست انجام است نزدیک ۵ پروژه سینمایی و یک سریال تلویزیونی داریم که براساس آثار ادبی و کتاب های سوره مهر است. سریال «دا» براساس کتاب دا در مرحله تحقیق است و آقای اسعدیان و محمدی روی این پروژه کار می کنند. «شنام» که فیلم نامه اش نوشته شده و آقای مراد پور کار می کند و الان اختلاف نظری در فیلم نامه وجود دارد که اگر بشود ایشان ادامه می دهند و نشد تیم دیگری جایگزین می شوند.

– «پایی که جا ماند» که فیلمنامه‌اش توسط محمدمهدی عسگرپور نوشته شده است. کتاب «حرمان هور» که بهرام توکلی نوشته است. «نورالدین پسر ایران» هم یک بار توسط عزیزالله حمید نژاد نوشته شد که انصراف داد. کتاب «دسته یک» هم از جمله آثاری است که کیومرث پوراحمد دارد روی آن کار می کند. در حوزه انقلاب هم کتاب‌های «عزت شاهی» و «احمد احمد» در حال و تحقیق هستند.

– یک اثر دیگر هم کتاب «جاده جنگ» است که برخلاف اسمش در مورد انقلاب است و از شهریور ۲۰ شروع می شود در دستور کار ما است که سریالی کار شود اما شباهت‌هایی با در چشم باد دارد که اگر بتوانیم ماجرای دیگری در بیاوریم روی آن هم کار می کنیم.

– در طی سال گذشته شورای سینمایی حوزه هنری ۳۰ تا ۴۰ کتابی که شرایط اقتباس ادبی را داشتند بررسی کرده و بسیاری از سینمایی ها این کتاب ها را خواندند، به نوعی بخشی از سینمای ایران که حوزه با آنها ارتباط دارد متوجه شدند که حوزه هنری ظرفیت سرمایه گذاری دارد و این را در افق خودش دیده است.

– ما یک اصطلاحی داریم به نام سال فرهنگی؛ سال فرهنگی با توجه به تجربه ما حدود ۱۳۰۰ روز است یعنی یه تصمیم شما می گیرد و می خواهی یک مفهوم را جا بندازی حداقل به ۴ سال فرهنگی نیاز داری؛ مثلا ما نقد هایی به نمایشگاه کتاب داشتیم از سال ۷۳ و ۷۴ گفتیم سال ۷۸ به ادبیات رایج تبدیل شد.

– این فضای حوزه فرهنگ است که به سختی مفاهیم جدید را می پذیرد باعث می شود که این اثرگذاری برد فعالیت ها پایین بیاید. شما حساب کنید کسی که ۱۲ سال دارد یک جا کار می کند یعنی حدود ۳ سال فرهنگی است که آنجاست، خیلی اثرگذار است و اگر آن فرد و گروه حمایت شوند می توانند یک کاری را پیش ببرند.من موفقت سوره مهر را مرهون همین یک دست بودن گروه اجرایی اش می دانم؛ الان عمده همکاران من حدود ده تا دوازه سال است که دارند در این گروه با هم کار می کنند.

– حوزه هنری در فعالیت‌هایش سه بخش اصلی دارد، یکی آموزش است که یکی از بخش های مهم حوزه است دومین بخش تولید است و دیگری فعالیت های رویشی و پایشی است. در حوزه تولید که همه فعالیت های تئاتر، انیمیشن، فیلم، داستان، تجسمی و … هستند.

– در حوزه نمایش کودک و نوجوان از سال های پیش دفتری به این اسم داشتیم که از آن استفاده می شد، مرکز انیمیشن حوزه فعالیتش در این موضوع است و انیمیشن شکرستان که پخش می شود و چند انیمیشن که در سال آینده برای پخش آماده می شود یک مجموعه ای داریم به نام تاریخ از اون ور که نگاه طنرآمیز دارد به تاریخ معاصر.

– در حوزه سینما هم موسسه هنرهای تصویری سوره تولیدات مینی سریال های برای کودک و نوجوان را دستور کار دارد. به طور کلی نزدیک ۲۵ درصد دفاتر تولیدات محتوی حوزه را به کودک و نوجوان اختصاص دادیم.

– قصد راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی را هم را داریم که مراحل طراحی اش انجام شده و پیش تولید هایش را داریم انجام می دهیم. در حال مذاکره با صداوسیما هستیم. بوستان و هنر هم فعلا دو اسم پیشنهادی این شبکه تلویزیونی هستند.

– حوزه هنری در نظر دارد سالی ۲۰ فیلم تولید کند و اگر مسائل بودجه ای بر نمی خوردیم با ۸ فیلم در جشنواره امسال شرکت می کردیم. می خواهیم به سالی ۲۰ فیلم برسیم. باید به گونه ای از فیلم سازی برسیم که ارزان و پاک شکل بگیرد که نیاز اکران ۷۰ یا ۸۰ سینمای ما را پر کند و زمانی که فیلم های دیگران را پخش نمی کنیم سینماهای خودمان راکد نماند.

– فیلم “خسته نباشید” و “تاج محل” از گونه فیلم های ارزان و پاک ما بود در کنار «مهمان داریم» و «حوض نقاشی»، حالا بعضی ها نرسید ولی فیلم ها فیلم های شریفی است و در نوع خودش جریان سالمی را دنبال می کند. شاید بشود گفت در اخر ۹۲ یا با صبر بیشتر آخر ۹۳ در مورد آثار سینمایی حوزه را بررسی کرد الان هنوز زود است.

– یکی از رویکردهای حوزه این است که روی فیلمنامه کامل سرمایه گذاری می کند مثلا الان ۳ تا فیلمنامه داریم دفاع مقدس در مورد بعضی فصول مشکل داریم، فیلمهای دفاع مقدسی به دلیل حساسیت خاص اگر بخواهند فضای نویی را مطرح کنند باید با دقت زیاد ساخته شوند. مثلا شنام در فضای کموله ها است و چون وارد ان فضا می شویم تفکیک دوست و دشمن سخت است و همچنین حساسیت ها و دغدغه های دراماتیک باعث شد که ۶ ماه معطل شویم. در مورد حرمان هور یک سال که سر فیلم نامه اش صبر کردیم و هنوز در مرحله پژوهش و نگارش است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>