سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۳۹۴ در ۱۲:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب

برخلاف وعده مسئولان وزارت ارشاد، سیگار کشیدن همچنان پای ثابت فیلم‌های جشنواره فجر است!

sigar

متاسفانه به‌رغم صحبت‌هایی که ایل بیگی قبل از جشنواره داشت روز گذشته که اولین روز نمایش آثار راه یافته به بخش‌های مختلف جشنواره فجر بود سکانس‌های استعمال دخانیات و مشخصاً کشیدن سیگار از سوی کاراکترهای فیلم‌ها بیشتر از قول و اظهارات مسئولان وزارت ارشاد مبنی بر داشتن حساسیت بالا و وسواس نسبت به نمایش تصاویری با مؤلفه‌های گفته شده بود.

به گزارش سوره سینما، حبیب ایل‌بیگی چند روز پیش در آستانه یک ساله شدن فعالیتش در سمت معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و همچنین در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر سی و چهارم توضیحاتی درباره شیوه نظارت و ارزشیابی این دوره از جشنواره فیلم نیز نکاتی را متذکر شده بود. ایل‌بیگی که یکی از سابقه‌دارهای حوزه سینماست می‌گوید: یکی از اصلاحاتی که باید آن را فریاد کرد، مشکل کشیدن سیگار در فیلم‌هاست، به طوری که این مسئله مهم‌ترین مشکلی است که امسال در فیلم‌های جشنواره داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم بخش عمده‌ای از آن را تعدیل کنیم اما متأسفانه بعضی فیلم‌ها در این زمینه مشکل اساسی دارند. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین با اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت درباره ممنوعیت سیگار کشیدن می افزاید: این وزارتخانه نیز به این موضوع توجه جدی دارد، به همین دلیل از دوستان سینماگر و سازندگان فیلم‌های سینمایی می‌خواهیم به شکل جدی به این مسئله توجه داشته باشند، زیرا اگر با صحنه‌های مکرر کشیدن سیگار در فیلم‌ها روبه‌رو شویم خیلی جدی برخورد خواهیم کرد و پیش از اینکه دیگران بخواهند مانع نمایش فیلم شوند، بهتر است خودمان این وضعیت را اصلاح کنیم.

این مدیر با سابقه سینمایی بار دیگر خطاب به سینماگران هشدار می دهد: سیگار کشیدن در فیلم‌ها عادی نشود و این وظیفه ماست که اجازه ندهیم این موضوع به شکل روالی طبیعی در فیلم‌ها وجود داشته باشد. امسال بیشترین اصلاحیه‌های فیلم‌ها مربوط به همین صحنه‌های سیگار کشیدن است. اشاره ایل‌بیگی ناظر بر قانون ممنوعیت‌های تبلیغات کالا‌ها است که مهرماه سال ۹۱ توسط وزارت بهداشت تصویب شد و براساس آن تبلیغ اقلام و کالاهایی که مصرف آنها بیان‌کننده نمایش رفتارهای پرخطر مانند مصرف فست‌فود‌ها و فرآورده‌های غذایی صنعتی و استعمال دخانیات اعم از قلیان و سیگار نیز ممنوع است و نمایش استعمال و مصرف این کالا‌ها و اقلام در رسانه‌های عمومی باید منحصراً محدود به نقش و کاراکترهای منفی بوده و جنبه تبلیغاتی نداشته باشد. این قانون در حالی بیش از سه سال است که در کشوی میز دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت ارشاد خاک می‌خورد که خبر و مدعای رعایت و اجرای آن در آثار جشنواره فیلم فجر امسال از سوی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی باعث دلگرمی و امیدوار شدن اهالی رسانه و بخصوص خانواده‌ها گردید.

متاسفانه به‌رغم صحبت‌هایی که ایل بیگی قبل از جشنواره داشت روز گذشته که اولین روز نمایش آثار راه یافته به بخش‌های مختلف جشنواره فجر بود سکانس‌های استعمال دخانیات و مشخصاً کشیدن سیگار از سوی کاراکترهای فیلم‌ها بیشتر از قول و اظهارات مسئولان وزارت ارشاد مبنی بر داشتن حساسیت بالا و وسواس نسبت به نمایش تصاویری با مؤلفه‌های گفته شده بود. به کلام دیگر در چند اثری که روز گذشته در برج میلاد به عنوان محل اصلی برپایی جشنواره نمایش داده شدند هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته نداشت. این عدم تفاوت و یکسان بودن کثرت صحنه‌های استعمال سیگار در آثار روز اول با دوره‌های قبل در حالی است که سال‌های گذشته هیچ‌کدام از مسئولان و مجریان برپایی جشنواره فیلم فجر نه مدعای ممیزی و حذف تصاویر کشیدن سیگار را داشتند و نه قولی برای اعمال قانون ممنوعیت‌های تبلیغات کالا‌ها و استعمال دخانیات اعم از قلیان و سیگار در فیلم‌ها را داده بودند. به هر ترتیب امیدواریم که وزارت ارشاد و مشخصاً سازمان سینمایی و معاونت ارزشیابی و نظارت به عنوان رده‌های مدیریتی دارای مسئولیت و ذی مدخل در این امور فکر عاجل و البته عاملی برای اعمال و اجرای قانون و ملزم نمودن سینماگران به رعایت قوانین این چنینی اتخاذ کنند. چه اینکه به جهت الگو‌پذیری نوجوانان و جوانان جامعه از افراد سرشناس و چهره های معروف و شناخته شده که از آنها با عنوان سلبریتی یاد می شود، هر نوع سوءرفتار و یا عدم توجه به مبانی قانونی و حتی اخلاقی، اجتماعی این چهره‌ها باعث تسری و ترویج اعمال و رفتار آنها در بین آحاد جامعه بالاخص قشر جوان و نوجوان کشورمان می‌گردد.

منبع: جوان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>