سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در ۱۱:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
جشنواره سی‌وچهارم فجر در «سوره‌سینما» -47/

حاشیه نگاری «سوره سینما» از جشنواره فجر-۸/ شب درخشش ناصرخسرو و تکرار مسیر مستند گونه «لانتوری»، توسط مانی حقیقی

khosro1

شب هشتم جشنواره فجر، شب درخشش همکاری مشترک شهاب حسینی و ناصر هاشمی در فیلم یک کارگردان، کار اولی بود.

سوره سینما احسان سالمی: هشتمین روز جشنواره فجر، روز سیگاری‌ها و معتادان بود! روزی که در آن چهار فیلم «پل خواب»، «عادت نمی‌کنیم»، «برادرم خسرو» و «اژدها وارد می‌شود» به نمایش در آمد و در همه آن‌‎ها برجسته‌ترین نکته‌ای که به چشم می‌آمد نمایش پرتعداد صحنه‌های سیگار کشیدن و استعمال مواد مخدر بود.

آموزش مصرف مواد مخدر ۹۰ دقیقه! 

اولین فیلم نمایش داده شده در شب گذشته، فیلم سینمایی «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی بود. فیلمی که داستان آن اقتباسی از «جنایت و مکافات» داستایوسکی بود.

pole-khab1

فیلم براهنی پر بود از صحنه‌هایی سیاه که در آن شخصیت اصلی فیلم پشت سر هم در حال مصرف مواد مخدر بود و اگر حتی یک درصد احتمال داشت که کسی چگونگی استفاده از این مواد را بلد نبود، می‌توانست از این اثر به عنوان یک فیلم آموزشی کامل در این زمینه استفاده کند! به همین بود که هنوز فیلم به نصفه نرسیده، نصف سالن فرار را برقرار ترجیح داد و به سمت صف طولانی شام روانه شد.

تکراری و نخ‌نما شده 

دومین فیلم نمایش داده شده در شب گذشته، «عادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان بود. داستان این فیلم، از فرط تکراری بودن تبدیل به یکی از تهوع‌آورترین داستان‌های سینمای ایران شده است که در آن ماجرای رابطه پنهانی یک مرد متاهل را با معلم جوان دخترش نمایش داده می‌شود.

adat-nemikonim1

البته ابراهیمیان برای ساخت دومین فیلمش از چهره‌های سرشناس زیادی استفاده کرده است و در نوع ساخت نیز پیرو سینمای اصغر فرهادی بود، تا شاید دومین اثرش که به واسطه همبازی شدن محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی بعد از سال‌ها خبرساز شده بود، بهتر دیده شود ولی در نهایت استقبال سرد انبوه مخاطبانی که برای تماشای این فیلم به مرکز همایش‌های برج میلاد آمده بودند، نشان داد که نتیجه کار این کارگردان جوان دلچسب نشده است. شاید به همین خاطر بود که هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن، بازیگران اصلی فیلمش، حتی حاضر به حضور بر فرش قرمز این فیلم نشدند.

khosro2

شب درخشش ناصرخسرو!

«برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری سومین فیلم نمایش داده شده در شب گذشته بود که این فیلم نیز با حضور پرتعداد مخاطبان همراه شد. در «برادرم خسرو»، شهاب حسینی در نقش یک بیمار روانی ایفای نقش کرده است و ناصر هاشمی پس از سال‌ها دوری از سینما، در نقش برادر او حضور پیدا کرده است.

تنها نکته درخشان این فیلم بازی خوب و روان شهاب حسینی و بازی حسی ناصر هاشمی است که البته بازی به شدت ضعیف هنگامه قاضیانی، باعث شد تا این درخشش کم فروغ شود. اما به طور کلی نتیجه نهایی کار موردپسند حاضران در سالن قرار گرفت.

ezhdeha1

ادامه مسیر سینمای مستندگونه «لانتوری»، توسط مانی حقیقی 

آخرین سانس شب هشتم جشنواره فجر به نمایش فیلم «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی اختصاص یافت که در ساعت یک بامداد اکران آن آغاز شد و ساختار آن نیز بیشتر حالتی مستندگونه داشت که در فیلم‌های جشنواره امسال، پیش از این در «لانتوری» رضا درمیشیان شاهد تجربه‌ای نزدیک به این اثر بودیم. البته نتیجه کار حقیقی نیز همچون اثر درمیشیان، چنگی به دل نمی‌زد و اثر قابل دفاعی نشده بود.

سازندگان «اژدها وارد می‌شود» یکی دیگر از گروه‌هایی بود که حاضر به حضور بر فرش قرمز جشنواره نشدند تا بی‌محلی سینماگران به این ایده محمد حیدری دبیر جشنواره که یک کپی ناقص از جشنواره‌های خارجی است، بیشتر نمود پیدا کند.

شبی که سینماگران، تبلیغات فجر را به سخره گرفتند!    

شب گذشته برای اولین بار در طول برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره این جشنواره، تبلیغاتی در زمینه مضرات سیگار و مبارزه با استعمال دخانیات پیش از آغاز فیلم‌ها پخش شد. اما نکته جالب اینجا بود همه فیلم‌های به نمایش درآمده در شب گذشته در صحنه‌های متعددی از نمایش کشیدن سیگار و استفاده از مواد مخدر استفاده کرده بودند و به نوعی با این کار تبلیغات جشنواره در ارتباط با مضرات دخانیات را به سخره گرفتند!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>