سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ بهمن ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
پنجمین نشست هم اندیشی سینما انقلاب ؛

آبیار: «نفس» فیلمی درباره فضا و اتمسفر است

narges-abyar

کارگردان فیلم سینمایی «نفس» درباره زمان طولانی فیلم، گفت: هر جایی از فیلم را می توان حذف کرد و قطعا ضربه ای به داستان نخواهد خورد چون «نفس» فیلمی درباره فضا و اتمسفر است.

به گزارش سوره سینما ، پنجمین هم اندیشی سینما انقلاب که در حاشیه جشنواره فیلم ققنوس برگزار می شود به فیلم «نفس» تازه ترین ساخته نرگس آبیار اختصای داشت.

وی در ابتدای این نشست درباره زمان حدود ۱۲۰ دقیقه ای فیلم، اظهار کرد: البته زمان اصلی فیلم ۱۴۰ دقیقه بود که ما چند سکانس درخشان آن را حذف کردیم تا ۲ ساعت شود و مخاطب با آن ارتباط بهتری برقرار کند.

کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» با اشاره به اینکه این فیلم خیلی بر اساس قوائد و تعارف جلو نرفته است، ادامه داد: ما پیش از نهایی شدن فیلم آن را به طیف های مختلف مثل روزنامه فروش و نگهبان خانه ها نشان دادیم تا ببینیم زمان فیلم باعث خستگی آنها خواهد شد یا خیر؟

وی با انتقاد از صدای سالن برج میلاد، گفت: متاسفانه کاخ جشنواره (برج میلاد) نه به لحاظ صدا استاندارد است و نه شرایط مناسبی برای اهالی رسانه در آن وجود دارد تا مخاطب با آرامش فیلم را ببیند، بنابراین خبرنگاران در زمانی از اوج کار و خستگی باید فیلمی آرام و ۲ ساعته را ببینند که تا حدودی خسته کننده می آید.

آبیار ادامه داد: نوع سلیقه مخاطب بادی با این نوع آثار هماهنگ باشد تا بتواند آن را دوس داشته باشد.

وی در ادامه درباره انتقاد هایی که به راوی قصه که همان کودک خردسال است، می شود نیز توضیح داد: نقد هایی به روای قصه شده که چطور در پایان فیلم شهید می شود در حالی که دارد قصه را روایت می کند. اینجا باید این توضیح را بدهم که کودک همخواره در حال روایت زمان حال خودش است.

این کارگردان سینما، افزود: اگر افعال که راوی قصه استفاده می کرد گذشته بود این نقد وارد بود، اما کودک دائما دارد با خودش حرف می زند و از زمان حال سخن می گوید.

سیدمحمد حسینی که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت نیز، گفت: این فیلم به لحاظ تکنیکی از دو اثر قبلی کارگردانش جلوتر است.

وی با اشاره به اینکه «نفس» از مولفه هایی برخوردار است که در سینمای ایران کمتر شاهد آن هستیم، افزود: بهرگیری از حرکت درست و منطقی دوربین نشان می دهد فیلم کارگردانی یک دستی دارد و از این منظر نمره قبولی می گیرد.

رسولی دیگر منتقد این نشست نیز درباره فیلم «نفس»، گفت: اینکه یک کارگردان در سومین تجربه خود بتواند فیلمی در عرض بسازد جای تحسین دارد چون روایت چنین فیلم های واقعا دشوار است.

وی با انتقاد از فیلم های آپارتمانی که این روزها در سینما ما زیاد شده است، افزود: سینما ما به آثاری مثل نفس نیازدارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>