سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ فروردین ۱۳۹۲ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
جهان بیگلری:

خون شهید آوینی ضامن حیات اجتماعی نظام جمهوری اسلامی است

biglari

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره با اشاره به ساخت آثاری در راستای اعتقادات جامعه اسلامی در این نهاد، خون شهدا را تضمین‌کننده حیات اجتماعی نظام جمهوری اسلامی و تقویت‌کننده تعهد هنرمندان انقلابی دانست.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره با اشاره به ساخت آثاری در راستای اعتقادات جامعه اسلامی در این نهاد، خون شهدا را تضمین‌کننده حیات اجتماعی نظام جمهوری اسلامی و تقویت‌کننده تعهد هنرمندان انقلابی دانست.

سوره سینما- مهر نوشت: سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری به مناسبت گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی در یادداشتی از شخصیت والای شهید سیدمرتضی آوینی تجلیل کرد.

در این یادداشت آمده است: انقلاب اسلامی تنها یک رویداد سیاسی نبود. نسلی که از سال‌های پیش از بهمن ۵۷ در سایه رهبری حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی مبارزه می کردند بیش از آنکه گرایش سیاسی و مبارزاتی داشته باشند معتقد به انجام حرکتی اسلامی مبتنی بر عقاید شیعی و ولایی بود.

انقلاب اسلامی یک جریان فرهنگی دینى غنی و قدرتمند بود که در پرتو آن تغییر و تحول‌های فراوانی صورت گرفت. طى این جریان موثر یک نسل متولد شد که جهان اطرافش را همانند انقلابی که به انفجار نور می مانست، تحت تاثیر قرار داد و در بزنگاه‌های حیاتی سال‌های دفاع، قدرتش را نشان داد. ما در بستر این جریان فکری رشد کردیم و همچنان می‌کوشیم آن روش، بینش و نگاه را دنبال و ترویج کنیم.

می توان گفت پس از بهمن ۵۷ دغدغه انسان انقلابی، بهره‌برداری از بستری بود که انقلاب اسلامی فراهم کرده بود، زمینه‌ای برای ارج نهادن به آرمان‌هایی که با خون شهدا پیوند داشت. عرصه فرهنگ و هنر نیز از این آرمان ها مجزا نبود. با آنکه پیشینه هنر سینما در ایران آنگونه نبود که فرهنگ اخلاقمدار و کهن ایرانی می‌پسندید و اقشار مذهبی به دلیل فاصله داشتن فیلم ها با عقاید دینی و اخلاقى ترجیح می دادند به سالن های سینما نروند اما جامعه انقلابی این قدرت را در خود می دید که تعریفش از هنر سینما را عینی کند.

انسان انقلابی به دنبال کشف حقیقت و بیان ارزش‌های زندگی و تلاش انسان برای ساختن دنیایی بهتر به میدان آمد و خشت اول ساختمان بزرگ هنر انقلابی و اسلامی بنا نهاده شد. در غیبت حکومتی شیعی در جهان اسلام ، جمهوری اسلامی پرچمدار حرکتی فرهنگی بود که جنگ تحمیلی، تحریم ها، موانع و بی عدالتی ها آن را محدود نمی کرد. دورانی پرفراز و نشیب برای ایران اسلامی و مردمانش آغاز شده بود، دورانی که در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی شاهد رشد و شکوفایی و دگردیسی بودیم. فاصله گرفتن از هنر غربی که در ادوار پیشین ترویج می شد و تعمق در مفاهیمی که می توانست هنر انقلاب را در همه شاخه ها غنی کند کاری کارستان بود که نسل انقلاب انجام داد.

در حوزه سینما تبلور این تلاش‌ها را در اقبال مردم به سینما و توجه جهانیان به این هنر می‌توان دریافت. سینمای سالم و اخلاقی ایران بدون بهره گرفتن از جاذبه های ظاهری با ترویج اخلاق و معنویات و اشاره به حقیقت جهان و کرامت انسان در دنیا مطرح و الگوی سینماگرانی شد که گوشه چشمی به زرق و برق هالیوود و ماشین تبلیغاتی‌اش نداشتند. حوزه هنری یکی از نهادهای فعال در توسعه فرهنگ و هنر انقلابی و اسلامی بوده که در سی و چند سال اخیر در شکل گیری این بنای عظیم حضوری مستمر داشته است، هنرمندان پرورش یافته در مکتب انقلاب در این نهاد، بالیدند و تجربه کردند و نهال تازه پا گرفته هنر انقلاب اسلامی را جان دادند.

نقش مقام معظم رهبری در حمایت از سینما فضایی به وجود آورد تا هنرمندان با امنیت، اطمینان و با الهام از دیدگاه‌های فرهنگی معظم له مسیری را بپیمایند که به رشد سینمای ایران در ابعاد مختلف انجامیده است. تلاش می کنیم در حوزه هنری بر اساس فرمایشات ایشان و به سمت چشم‌اندازی که از هنر سینما برایمان ترسیم کرده اند قدم برداریم. آنچه انجام شده حاصل همت هنرمندانی بوده که سوابق، تجربیات و همدلی‌شان را برای تولید اثری درخور توجه و مخاطب‌پسند و ارزشمند به حوزه هنری آوردند و با اعتقاد به قابلیت‌های سینمای ایران، تدین، تخصص و تعهدشان را در قالب آثاری که همسو با آموزه‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است متجلی کردند.

در دو سال گذشته در مجموعه سینمایی حوزه هنری کوشیدیم دستاوردهایی داشته باشیم که همسو با تفکرات انقلابی و پاسخگوی نیاز نسل انقلاب باشد. فیلمسازی بر این اساس تنها به تولید آثاری درباره واقعه انقلاب اسلامی و وجوه کلی آن مربوط نمی‌شود، آنچه ارزش‌های یک جامعه انقلابی و شیعی را تبیین کند در دسته آثار هنری مربوط به این رویداد جای می گیرد. پس ستایش جایگاه خانواده، تکریم شان زن و مادر، ترویج فرهنگ دفاع و حفظ یادبودهای شهدا و ایثارگران در سرلوحه کاری سازمان توسعه سینمایی سوره قرار گرفت.

تولید فیلم‌های «تاج محل»، «خسته نباشید»، «حوض نقاشی» و «مهمان داریم» که بر اساس معیارهای اخلاقی و با توجه به باورها و اعتقادهای جامعه انقلابی ساخته شده و جای خالی آثاری را پر می‌کند که دغدغه‌های خانواده‌های مسلمان را مطرح می‌کند گام‌هایی جدی برای بازتعریف مختصات اثر هنری مبتنی بر آموزه‌های انقلابی در دهه چهارم تولد نظام جمهوری اسلامی است. خوشحالیم که سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نشان داد مردم هم این آثار را دوست داشته اند. این آثار قصه شخصیت هایی است که یا از نسل انقلاب و دفاع هستند یا در بستر این رویدادها رشد کرده اند و تصویری تازه از جامعه امروز ایران نشان می دهند.

فرارسیدن روز هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم بهانه‌ای فرخنده و مبارک برای یادآوری تاثیری است که جریان فرهنگی گره خورده با انقلاب اسلامی بر نسل‌های مختلف داشته است. این حرکت متعالی برای رسیدن به افق‌های نورانی در تاریخ ماندنی است. خون شهدایی همچون آوینی بزرگوار، تضمین کننده حیات اجتماعی نظام جمهوری اسلامی و تقویت کننده تعهد هنرمندان انقلابی است.

شهید آوینی مهمترین نظریه پرداز سینمای انقلاب اسلامی، مستندسازی صاحب اندیشه و یکی از موثرترین چهره‌های حوزه فرهنگ بود که بازتاب دیدگاه‌هایش را می توان در نسل‌های بعد و میراث‌دار انقلاب و دفاع مقدس به وضوح دید. تلاش او برای تعریف چهره‌ای از هنرمند انقلابی نقشه راه برای افرادی است که دغدغه نسل آینده و تهیه گنجینه فرهنگی برای آن را دارند.

مستند “اشراقی” یادگاری است که امضای آوینی بر آن می‌درخشد و هر گاه نام دفاع مقدس به میان می آید مخاطب به یاد تصاویر او از این رویداد عظیم می‌افتد. نمی توان از هنر وامدار انقلاب اسلامی سخن گفت و نقش سید شهدای اهل قلم را نادیده گرفت. این روز بهانه‌ای است برای توجه به اندوخته جاودانی هنر انقلاب که باید به نسل امروز ارائه و معرفی شود تا مبادا در گذر زمان و در عبور سال‌ها یادگارهای شایسته این تحول عظیم ملت ایران در خاطره‌ها کمرنگ شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>