سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اسفند ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۴ ب.ظ چاپ مطلب

آیا «رستاخیز» در اولویت شورای عالی نظارت قرار می‌گیرد؟

rastakhiz1

اگر شورای عالی نظارت صرفاً برای رفع مشکلات فیلم‌ها تشکیل شده و هیچ نیت دیگری وجود نداشته است به نظر می‌رسد باید رفع مشکل تعلیق پروانه نمایش فیلم «رستاخیز» در ایران در اولویت این شورا قرار گیرد.

به گزارش سوره سینما، دوم اسفندماه سال جاری علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت شورای عالی نظارت را که در سالهای گذشته فعال بود، در شرایط امروز فعال کند. اما همانگونه که در رسانه ها هم ذکر شد آئین نامه این شورا مربوط به سال ۸۲ است در  آئین نامه این شورا آمده است  فیلم هایی که به دلیل شرایط و مقتضیات زمان از سوی شورای بازبینی فیلم مردود اعلام شده است با کسب مجوز از معاونت ارزشیابی  و نظارت تقاضای بازبینی فیلم در شورای عالی نظارت را ارایه  می دهند تا موجبات عدم صدور پروانه نمایش فیلم رفع و فیلم با نظارت این شورا مجوز از وزارت ارشاد اخذ کند.

 تبصره های این آئین نامه کاملا با مقتضیات زمان خود (۸۲) تطابق دارد و با شرایط امروز سنخیت و سازگاری ندارد .  زمانی که وزیر ارشاد تصمیم به راه اندازی این شورا و ارایه حکم به افراد متخصص و صاحب نام برای حضور در این شورا را امضاء می کرد باید به این مهم توجه می داشت که در سال های اخیر وضعیت نمایش فیلم ها کمی تغییر یافته است و فیلم «رستاخیز» (با مضمون دینی و مذهبی) با نظر مستقیم وزیر ارشاد، نمایش آن به حالت تعلیق درآمده است . در این شرایط پیش آمده شورای عالی نظارت چه وظیفه ای خواهد داشت؟ آیا همانگونه که معاون ارزشیابی و نظارت امکان مطرح کردن برخی از فیلم ها که در شورای بازبینی مردود اعلام شده است را در شورای عالی نظارت دارد، این امکان برای حبیب ایل بیگی فراهم است که بتواند فیلمی که دارای پروانه نمایش داخل و خارج است اما به دستور وزیر نمایش آن به تعلیق درآمده را در شورای عالی نظارت که خود یکی از اعضای آن به شمار می رود مطرح کند  و خواستار رفع تعلیق شود؟

rastakhiz2

اگرتشکیل این شورا در آستانه برگزاری انتخابات ۷اسفندماه کارکرد انتخابات و بر سرزبان انداختن فیلم های توقیفی را نداشته است پس باید فیلم «رستاخیز» (احمدرضا درویش) که ۹ سال سازندگان اثر برای آماده سازی آن تلاش کردند تا فیلم آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شود در اولویت دستور کار شورای عالی نظارت قرار گیرد. اگر آئین نامه شورای عالی نظارت این اجازه را به شورا و معاون ارزشیابی و نظارت نمی دهد  به این دلیل است که آئین نامه مصوب هیات وزیران مربوط به سال ۸۲ است. در شرایط فعلی که با نظر مستقیم وزیر فیلم به حالت تعلیق درآمده است باید چه تدبیری اندیشید؟

سازندگان «رستاخیز» بارها اعلام کرده اند موارد عنوان شده توسط علما و مراجع بزرگوار تقلید را برای اکران فیلم اعمال می‌کنند.  پس از رفع برخی از انتقادات که در اقوال مشهور تاریخی درباره این واقعه مصیب بار عاشورا عنوان شد تنها درباره نشان دادن تصویر مبارک حضرت عباس(ع) نظرات مختلف وجود دارد که این مساله هم  قابل رفع است .درباره  نمایش تصویر مبارک حضرت ابوالفضل  در بین علما نظر واحدی مبنی بر عدم نمایش چهره مبارک ایشان وجود ندارد کمااینکه برخی مراجع تقلید این کار را جایز و برخی از این بزرگواران  آن را جایز ندانسته اند.

حال این سوال در ذهن هر پرسشگری شکل می گیرد اگر  شورای عالی نظارت صرفاً برای رفع مشکلات  فیلم ها تشکیل شده  و هیچ نیت دیگری  وجود نداشته است به نظر می رسد باید رفع مشکل تعلیق پروانه نمایش فیلم «رستاخیز» در ایران در اولویت این شورا قرار گیرد زیرا این فیلم  درباره حادثه کربلا است. سالها بود که یکی از مطالبات  هنرمندان متعهد و مخاطبین ، ساخت یک فیلم سینمایی درباره این واقعه عظیم بوده است. واقعه ای که علاوه بر عظمت و مصیبت باربودن  آن برای مسلمانان، به جهت جذابیت های دراماتیک  یکی از سوژه های مناسب برای پرداخت سینمایی بوده است.

شاید برخی به بلامانع بودن نمایش فیلم در خارج از کشور و حضور در جشنواره های مختلف اشاره کنند اما نکته قابل اهمیت این است که سالها تلاش سازندگان در اکران بین الملل فیلم از بین خواهد رفت و فیلم با نمایش در کشورهای درخواست کننده به سرعت در بازار قاچاق توزیع و  هیچ گاه در اکران ایران موفق عمل نخواهد کرد وبه عبارتی فیلم نابود خواهد شد و سالها تلاش سازندگان این اثر به باد می رود.

rastakhiz3

حال باید دید با حضور کارشناسانی چون محمد مهدی عسگرپور و محمد علی حسین نژاد در شورا همچنین  حبیب ایل بیگی که خود یکی از مدیران حوزه هنری در سنوات گذشته بوده است راهکاری برای  رفع مشکل «رستاخیز» فراهم می آید و نمایش این فیلم با مضمون مذهبی و ارزشی  از حالت تعلیق (به دستور وزیر ارشاد) خارج می شود یا همچنان تنها به آئین نامه مصوب سال ۸۲ باز خواهند گشت و تنها فیلم های توقیفی دوباره نامشان بر سرزبان خواهد آمد و هر از چند گاهی از کمد برای کارکردهای مختلف خارج و دوباره به سر جای خود بازگردانده خواهد شد.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>