سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

بهار دوباره اهالی انیمیشن بعد از خزان جشنواره فجر/ رقابت آثار پویانمایی در جشنواره فیلم مقاومت

1998830920

روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام کرد در چهاردهمین دوره برگزاری خود که قرار است در مهرماه سال آینده برگزار شود، بخش آثار پویانمایی را برای رقابت این آثار در نظر گرفته است.‏

به گزارش سوره سینما، سال ۹۴ می‌توانست یک سال استثنایی برای انیمیشن ایران باشد. تجربه خوب انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» در سال ۹۲ و فروش غیرقابل پیش‌بینی انیمیشن «شاهزاده روم» که از آبان ماه سال جاری در سینماهای کشور به اکران عمومی درآمده بود، این نوید را به انیمیشن‌سازان جوان می‌داد که در صورت دیده‌شدن در جشنواره فجر امسال، می‌توانند یک اکران امید وارکننده را در سال آینده تجربه کنند.

تولیدکنندگان ۸ انیمیشن در حالی آثار خود را برای رقابت در جشنواره فجر امسال آماده می‌کردند که فصل امید آنها خیلی زود رنگ خزان به خود گرفت؛ در روزهایی که اهالی سینما خود را برای آغاز جشنواره آماده می‌کردند، خبر غیرمنتظره حذف بخش انیمشن از جشنواره سی‌وچهارم منتشر شد و اهالی انیمیشن دریافتند که قرار است از سوی برگزارکنندگان این جشنواره به حاشیه رانده شوند.

«در مسیر باران» ساخته حامد کاتبی، «پادشاه آب» به کارگردانی مجید اسماعیلی، «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی، «کله آهنی» اثر غلامرضا ملااحمدی، «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری، «قلب خورشید» ساخته احمد علمداری و «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی فرهادعظیما، ۸ انیمیشنی بودند که پس از حذف از بخش اصلی جشنواره فجر، تنها در سینماهای مردمی به نمایش درآمدند.

گرچه نادیده‌گرفتن اهالی انیمیشن از سوی برگزارکنندگان جشنواره فجر سی‌وچهارم اتفاق خوبی نبود، اما این فرصت‌سوزی، فرصت‌های جدیدی برای دیده‌شدن این انیمیشن‌های جذاب ایرانی فراهم کرد و باعث شد بسیاری از اهالی فرهنگ برای حمایت از انیماتورهای جوان کشورمان مصمم‌تر از گذشته وارد عمل شوند.

در همین راستا؛ روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام کرد در چهاردهمین دوره برگزاری خود که قرار است در مهرماه سال آینده برگزار شود، بخش آثار پویانمایی را برای رقابت این آثار در نظر گرفته است.

محمد امین همدانی کارگردان انیمیشن «فهرست مقدس»، در خصوص حضور انیمیشن‌ها در بخش رقابت جشنواره مقاومت گفت: جشنواره‌هایی که رویکردهای مشخص دارند، خیلی می‌توانند به آثار همسو کمک کنند در حالی که یک جشنواره عمومی فیلم‌های با موضوعات مختلف را در بر می‌گیرند.

وی ادامه داد: در جشنواره‌ای که برای یک رساندن یک پیام خاص تاسیس شده، به دلیل اینکه به محتوای آثار فارغ از تکنیک و فرم نگاه می‌شود، پیام آنها به صورت برجسته‌تری منتقل می‌شود.

کارگردان انیمیشن «فهرست مقدس» هدف از حضور در جشنواره مقاومت را دیده‌شدن این اثر عنوان کرد و اظهار داشت: امیدوارم جایزه این جشنواره به گونه‌ای باشد که انگیزه‌ها را برای حضور در این جشنواره بیشتر کند.

وی ابراز امیدواری کرد پیام انیمیشن «فهرست مقدس» به دلیل رویکرد جشنواره مقاومت به خوبی به مخاطبان منتقل شود.

همدانی در پایان با اشاره به رویش‌های به وجودآمده در حوزه انیمیشن کشور بیان داشت: شنیده‌ام تیم انیمیشن «شاهزاده روم» در حال تولید اثر امیدوارکننده دیگری هستند که امیدوارم این رویش‌ها ادامه پیدا کند و به درخت تنومندی تبدیل شود که بادهای پاییزی آسیبی به آن نزند.

منبع: حلقه وصل


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>