سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ اسفند ۱۳۹۴ در ۳:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب
گزارش «سوره سینما» از نشست رسانه‌ای جشنواره جهانی فیلم فجر ؛

سینمای ایران نیازی به باج دادن ندارد/ دلایل تغییر واژه بین‌الملل به جهانی/ در هیچ جای دنیا برای ما فیلم نمی‌سازند

neshast-fajr1

رضا میرکریمی دبیر سیو چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: برای پذیرفتن این مسئولیت شروطی داشته که از جمله آنها استقلال نظر کامل در کلیه بخش‌ها‌ می‌باشد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح امروز با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره، رضا کیانیان رئیس کاخ جشنواره، امیر اسفندیاری معاون امور بین‌الملل و  علیرضا شجاع‌نوری مدیر جلسات نشست‌ها با حضور اصحاب رسانه در سینما چارسو برگزار شد.

رونمایی از پوستر جشنواره

در ابتدای این مراسم که با رونمایی از پوستر بخش بین الملل سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر انجام شد، رضا میرکریمی درباره این پوستر توضیحاتی داد و گفت: طراحی و رونمایی از پوستر جشنواره به این شکل سنتی است که در بسیاری از جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد و یک فریم از تأثیرگذارترین صحنه فیلم را انتخاب و به عنوان نماد جشنواره از آن استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: عکس عزت الله انتظامی بازیگر سرشناس ایرانی در فیلم گاو بازیگر در پوستر جشنواره گذاشته شده است که به این شکل از ایشان تقدیر می‌شود. فیلم گاو نیز در زمان خود در جشنواره‌های بین المللی حضور داشته و همه معتقد بودند که صدای جدیدی از سینمای ایران است.

neshast-fajr2

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: فیلم گاو مورد تأیید امام در دوران پس از انقلاب قرار گرفت که این امر باعث شد پس از دوران انقلاب نوعی مشروعیت برای سینمای ایران ایجاد شود.

هدفمند کردن بخش بین‌الملل فجر، مهمترین انگیزه میرکریمی
میرکریمی در ادامه با اشاره به انگیزه خود از قبول پذیرش مسئولیت دبیری این جشنواره گفت: ماه‌های پیش که این مسئولیت را به من پیشنهاد دادند انگیزه‌ای برای پذیرش آن نداشتم مگر برای شناساندن جایگاه سینمای ایران در جهان و کمک کردن به یک رویکرد فرهنگی مهم همچون فجر که به نظر می‌رسد هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده تا جایی که برخی به اصل برگزاری آن تا چندی پیش ایراد می‌گرفتند. هدفمند کردن این جشنواره برایم از هر چیزی مهمتر است.

بخش بین‌الملل فجر تخصصی‌‌تر می‌شود

رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: یکی از برنامه‌هایی که داشتم این است که این جشنواره به صورت هدفمند برگزار شود به همین دلیل به تمام جشنواره‌هایی که پیش از این برگزار شده بود و نحوه اجرای آن‌ها نگاه کردم و سوال‌هایی را برای خودم مطرح کردم این که چه فیلم‌هایی در جشنواره حضور دارند و مخاطب ما چه کسانی هستند، که برای پاسخ هر کدام از این‌ها هم باید مشورت می‌کردیم و هم باید دوره‌های پیشین را مرور می‌کردم که این کار انجام شد. واقعیت این است که جشنواره فیلم  فجر بسیار باشکوه در بخش ملی برگزار می‌شود و حالا که بخش بین‌الملل آن جدا شده به نظرمان آمد که باید تخصصی‌تر برخورد کنیم و رویکرد جذب مخاطب عمومی را به سینمای ملی بسپاریم.

سینمای ایران نیازی به باج دادن ندارد
وی در ادامه افزود: بسیاری از تشریفات پرهزینه و دست و پا گیر را حذف کردیم. سینمای ایران را باید با اعتماد به نفس که یک سینمای جهانی می‌دانیم به دنیا معرفی کنیم که نیازی به باج دادن ندارد. سینمای خودمان را یک سینمای جهانی می‌دانیم و برخی که سینمایشان جایگاه درستی ندارد مجبور می‌شوند برای دیده شدن جشنواره‌اشان به سینمایشان هزینه‌های زیادی کنند به این ترتیب پیش‌بینی‌ام درست بود استقبال خوبی هم شد در واقع نیازمند رایزنی‌های فراوانی نبودیم و آنقدر درخواست زیاد بود که باید انتخاب نیز می‌کردیم. انتخاب‌هایی که در راستای اهدافمان باشد.

neshast-fajr3

اعلام برنامه بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم ایران
دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداخت: بخش مسابقه جشنواره در یک بخش خلاصه شده است آن هم سینمای سعادت است چرا که در سال‌های گذشته خیلی مشخص نبود که برنده میدان کیست. در مجموع ۱۵ فیلم به نمایش در خواهند آمد که ۳ اثر ایرانی و ۱۲ فیلم نیز خارجی هستند در بین فیلم‌های کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای داریم که نمایش داده خواهند شد. این اتفاق نیز پروتکل بسیاری از جشنواره‌های خارجی است. بخش سینما آسیا و کشورهای اسلامی نیز دیگر رقابتی نیستند.

تغییر نام جایزه مصطفی عقاد به محمد امین (ص)
وی در ادامه افزود: جایزه مصطفی عقاد که پیش از این در جشنواره جهانی فیلم فجر وجود داشت به محمد امین (ص) تغییر نام داده که رویکردی در راستای کرامت انسانی و مشی حضرت رسول (ص) دارد.  از کشورهای همسایه که از ما توقع یاری دارند همچون تاجیکستان و افغانستان استعدادهایی را دعوت خواهیم کرد. همچنین بخش دارالفنون نیز اضافه شده که به نوعی استعدادیابی است و در این بخش میهمان‌هایی را به عرصه ملی سینما و انجمن سینمای جوانان به ما معرفی خواهند کرد. هدف دیگر تمرکززدایی است که نزدیک به ۱۰۰ نفر را پذیرا خواهیم بود. البته بخشی هم مختص حضور دانشجویان در نظر گرفته شده است.

کنترل دقیق هزینه‌ها در جشنواره امسال
پس از صحبت‌های دبیر جشنواره، امیر اسفندیاری معاون امور بین‌الملل طی سخنانی اظهار کرد: میرکریمی تأکید داشت تا کیفیت در برگزاری و انتخاب آثار رعایت شود. طبعاً همه ما توجه‌مان به این موضوع بود. همچنین در ارتباط با حضور میهمانان خارجی دقت شد که هزینه‌تراشی نشود و به نوعی تمام تصمیمات با خساست انجام شد!

وی در ادامه افزود: حتما افرادی را در جشنواره خواهیم داشت که جزو چهره‌های مطرح و شناخته شده جهانی خواهند بود. همچنین لازم می‌دانم بگویم ۵ داور خارجی و ۲ داور ایرانی هستند و در بخش بهترین فیلم از کشورهای اسلامی ۵ داور کار داوری را انجام می‌أهند که یکی از آنها ایرانی است داوران بین‌المذاهب نیز متشکل از دو فرد خارجی و یک فرد ایرانی آثار را مورد ارزیابی قرار خواهند داد همچنین ۴ تهیه‌کننده مشهور به برگزاری کارگاه‌ها می‌پردازند و یک مدرس فیلمنامه‌نویسی کارگاه‌های جالبی را برای حاضرین برگزار می‌کنند. دو مدرس در ارتباط با اردوهای استعدادیابی نیز کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنند. حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ میهمان خارجی خواهیم داشت که متشکل از منتقدین، روزنامه‌نگاران، سینمانگاران و خبرنگاران خواهند بود.

حکم حکومتی میرکریمی!
در ادامه نشست نوبت به علیرضا شجاع‌نوری رسید که وی به دلیل احترام در تلاش بود که رضا کیانیان صحبت کند که به دلیل طولانی شدن تعارفات رضا میرکریمی اعلام کرد بنده با حکم حکومتی می‌‌گویم علیرضا شجاع‌نوری ابتدا صحبت کند که وی اظهار کرد: همه ما به دلیل وجود رضا میرکریمی و کاریزمایی که دارد اینجا جمع شدیم. ابتدا باید بگویم برخلاف آنچه که عنوان شده است که کار تیمی جواب نمی‌دهد باید بگویم اینطور نیست و باید این تمرین را انجام دهیم این جشنواره می‌تواند نمود خوبی از یک کار گروهی باشد تا بتوانیم بهترین بهره‌برداری را به نفع سینمای ایران انجام دهیم.

خالی کردن جیب دانشی میهمانان خارجی!
وی در ادامه افزود: جشنواره به معنی نمایش دادن و تماشا کردن نیست بلکه محفلی برای تبادل اطلاعات و دریافت داشته‌های دیگران است. که در اینجا نقش رسانه‌ها بسیار مهم خواهد بود. می‌خواهیم آنقدر این بخش قوی صورت بگیرد تا میهمانانی که در اینجا حضور پیدا می‌کنند هر آنچه که نسبت به سینما را آموخته‌اند به ما نیز منتقل کنند. اگر بتوانیم هر لحظه آنچه را که در جشنواره اتفاق می‌افتد و مانند صدای قلب به گوش همه برسانیم می‌توانیم موفق عمل کنیم. به صورت عامیانه‌تر بگویم باید آنها هر آنچه از اطلاعات سینمایی در جیبشان است خالی شود.

neshast-fajr1

کیانیان: سینمای ایران تنها آلترناتیو آمریکا است
بعد از کش و قوس و تعارفات بین شجاع‌نوری و کیانیان نوبت به صحبت‌های رئیس کاخ جشنواره رسید.  کیانیان در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه با ایده‌های نویی که میرکریمی درباره این جشنواره ارائه کرده بود به شعف آمد تا در برگزاری این جشنواره همکاری کند اظهار کرد: فکر می‌کنم چون سینمای ایران تنها آلترناتیو آمریکا در آن سوی جهان است باید یک جشنواره شرقی خوبی در این طرف برگزار شود. امیدوارم جشنواره جهانی تهران بتواند تبدیل به یک قطب شود تا آبروی بیشتری به سینمای ایران تزریق کند.

neshast-fajr4

جشنواره امسال بولتن ندارد!
وی در ادامه افزود: ‌قرار بود که در برگزاری این جشنواره به محیط زیست بسیار توجه کنیم به همین دلیل بولتن کاغذی نداریم به خاطر اینکه هیچ درختی نمی‌خواهیم قطع شود. اما از آن طرف یک اپلیکیشن طراحی شده است که میهمانان می‌توانند آن را به روی گوشی‌های همراه خود نصب کنند و در هر لحظه به صورت آنلاین اخبار را پیگیری کنند. همچنین برای میهمانان حاضر هتل‌های آنچنانی در بالای شهر در نظر گرفته نشده است میهمانان ما در هتل فردوسی که در نزدیکی پردیس چارسو است اقامت خواهند کرد به این دلیل نه شاهد ترافیک هستیم در نتیجه آلودگی کمتری داریم و میهمانان می‌توانند با پای پیاده خود را به پردیس برسانند.

میرکریمی: مسئولیت انتخاب آثار فقط بر عهده من است
رضا میرکریمی دبیر جشنواره در ادامه نشست با اشاره به شروطش برای پذیرفتن این سمت گفت: یکی از شرط‌هایی که باعث شد این سمت را بپذیریم استقلال نظر داشتن در امور مختلف برگزاری جشنواره بود که حتی شامل انتخاب فیلم‌ها می‌شود. یک شورای مشورتی دارم اما فیلم‌ها را شخصا انتخاب می‌کنم و مسئولیتش به عهده دیگران نیست بلکه شخصا پاسخگو خواهم بود و مسئولیت را به گردن فرد دیگری نخواهم انداخت و برنامه‌ریزیم برای طولانی مدت است.

دلایل تغییر واژه بین‌الملل به جهانی
میرکریمی همچنین درباره تغییر واژه بین‌المللی به جهانی نیز گفت: به نظرم دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد ضمن اینکه این عبارت از زمان قاجار پیدا شده و اصالت ندارد و واژه جهانی برای ما خوش آهنگ‌تر خواهد بود و همچنین اصیل‌تر و ریشه‌دارتر و از طرفی می‌توان گفت واژه جهانی جزو کلمات فارسی محسوب می‌شود.

در هیچ جای دنیا برای ما فیلم نمی‌سازند
دبیر جشنواره فیلم فجر در انتهای این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار «سوره سینما» در ارتباط با معرفی یک هدف عینی و قابل اندازه‌گیری برای این دوره از جشنواره که قابلیت سنجش داشته باشد، اظهار کرد: به طور کلی نمی‌توان هیچ جواب مشخصی به این پرسش داد! چرا که باید به تمام اتفاقات این دوره از جشنواره را با هم بررسی کرد و دید که آیا تمام سخنانی که در ارتباط با این جشنواره مطرح کرده‌ایم، محقق شده است یا نه. اگر این مسائلی که مطرح کردیم، محقق شده بود، یعنی ما توانسته‌ایم به اهدافمان برسیم.

وی افزود: در ضمن نباید این نکته را فراموش کرد که در هیچ جای دنیا برای ما فیلم نمی‌سازند، بلکه در هر جایی با توجه به فرهنگ خود فیلم می‌سازند. اما ما باید تلاشمان را بکنیم که بتوانیم با استفاده از حضور این آثار اهداف ملی خودمان را تقویت کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>