سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۴ در ۱:۰۶ ب.ظ چاپ مطلب

حاتمی‌کیا درباره جنگ مستند می‌سازد

hatami-kia

ابراهیم حاتمی کیا در تازه‌ترین کاری که در دست تولید دارد، قرار است مستندی در خصوص ابعاد نادیده هشت سال دفاع مقدس مستند بسازد و به همین منظور هم به سراغ سرشناس‌ترین چهره‌های سیاسی و تصمیم‌گیرنده در زمان جنگ رفته است.

به گزارش سوره سینما، در حالی که از چند روز دیگر اکران سراسری فیلم «بادیگارد» تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز خواهد شد، حاتمی‌کیا خیلی بی‌سر و صدا در حال ساخت مستندی درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. مستندی که گویا در آن حاتمی‌کیا به سراغ چهره‌های مهم سیاسی دوران جنگ از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی رفته است.

در یک ماه اخیر باز هم ابراهیم حاتمی‌کیا سوژه اصلی رسانه‌ها بوده است. پس از جشنواره فجر سی و چهارم و نامزد نشدن حاتمی‌کیا در سه رشته اصلی فیلم، کارگردانی و فیلم‌نامه همه منتظر صحبت‌های جنجالی حاتمی‌کیا در مراسم‌ها و گفتگو‌های اختصاصی‌اش بودند. همین اتفاق هم رخ داد با این تفاوت که این‌بار بخشی از صحبت های حاتمی‌کیا در خصوص نگرش سیاسی‌اش به دلیل نزدیکی به انتخابات هفت اسفند بیش از هر زمان مورد توجه قرار گرفت.

البته حاتمی‌کیا از معدود چهره‌های سرشناسی است که با اینکه جهت‌گیری‌های سیاسی دارد اما هیچ گاه به گونه‌ای حرف به میان نیاورده که سمت و سوی سیاسی‌اش به شکل دقیقی مشخص شود. اما همیشه یک نکته در تمام صحبت‌های او مشترک است، دغدغه جنگ و هشت سال دفاع مقدس. مقطعی از تاریخ معاصر که در بستر آن حاتمی‌کیا برای اولین بار دوربین به دست شد و به فیلم‌برداری و مستندسازی پرداخت، مدتی با شهید آوینی همکاری کرد و پس از ساخت چند فیلم کوتاه در میانه‌ دهه شصت کارش در سینمای داستانی را با محوریت موضوعات جنگ و آدم‌های درگیر آن آغاز کرد.

حاتمی‌کیا دو سال پیش با ساخت «چ» نشان داد هنوز هم دوست دارد در خصوص ابعاد مختلف جنگ و آدم‌هایش فیلم بسازد و حالا خبر می‌رسد، او در تازه‌ترین کاری که در دست تولید دارد به سراغ مستندسازی رفته و قرار است مستندی در خصوص ابعاد نادیده هشت سال دفاع مقدس بسازد و به همین منظور هم به سراغ سرشناس‌ترین چهره‌های سیاسی و تصمیم‌گیرنده در زمان جنگ از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی رفته و با آن‌ها به گفت‌و‌گو پرداخته است.

نکته جالب توجه این مستند که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده این است که حاتمی‌کیا این مستند را به سفارش ارگان یا نهاد خاصی جلوی دوربین نبرده و تهیه کننده آن خود اوست. این‌که حاتمی‌کیا قصد دارد مستند خود را از چه طریق به معرض قضاوت عمومی بگذارد نکته‌ای است که باید برای دانستن آن کمی بیشتر صبر کرد. البته با توجه به روحیه حاتمی‌کیا باید منتظر اتفاقات پرحاشیه‌ای بود؛ هم در زمینه افرادی که جلوی دوربین حاتمی‌کیا قرار می‌گیرند و هم درباره موضوعاتی که این کارگردان در مستند خود به آن خواهد پرداخت.

این مستند دومین محصول چند ماه اخیر خانواده حاتمی‌کیا با محوریت هشت سال دفاع مقدس است. پیش از این نیز یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان به تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا مستندی به نام «چشم جنگ» ساخته و آن را برای شرکت در نهمین جشنواره سینما حقیقت ارائه داده بودند که در این جشنواره به نمایش درآمد. مستندی که مراحل ساخت آن دو سال به طول انجامید، و درباره سعید صادقی عکاس جنگ تحمیلی بود که پس از گذشت ۲۵ سال تصمیم می‌گیرد دنبال آدم‌های درون عکس‌هایش بگردد.

منبع: آی سینما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>