سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۰:۱۹ ق.ظ چاپ مطلب

مرور مهمترین اتفاقات و حاشیه‌های سینمای ۹۴ در «سوره سینما»-۱/ رکوردشکنی «محمد رسول‌الله(ص)» در گیشه

mohammad-s

معرفی فیلم ارزشمند «محمد رسول الله(ص)» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در حالی صورت گرفت که پیش از این، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در اختیار نسخه‌های دوم فیلم‌های سینمایی «شهر موش‌ها» و «اخراجی‌ها» قرار داشت.

سوره سینما احسان سالمی: سینمای ایران در سال ۹۴، با اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» صاحب یک رکورد جدید شد. فیلم مجید مجیدی توانست در مدت شش ماهه اکران خود به رقم فروشی بیش از ۱۶ میلیارد تومان دست پیدا کند. رقمی که پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم آن نیز می‌کند.

فیلم «محمد رسول الله (ص)» از محاصره مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم شاهد روایت وقایعی مربوط به دوران پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی ایشان هستیم که در آن بازیگرانی چون علیرضا شجاع نوری در نقش عبدالمطلب، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، ساره بیات در نقش حلیمه سعدیه، مینا ساداتی در نقش آمنه بنت وهب، محسن تنابنده در نقش ساموئل یهودی، داریوش فرهنگ در نقش ابوسفیان و رعنا آزادی‌ور در نقش ام جمیل ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم اکران خود را در ایران همزمان با اولین نمایش جهانی آن در جشنواره مونترال کانادا آغاز کرد و بعد از آن توانست در مدت زمان اندکی به صدر جدول فروش در سینمای ایران دست پیدا کند و تا انتهای سال ۹۴ با فاصله‌ای بسیار زیاد از دیگر آثار اکران شده، در بالای این لیست قرار بگیرد.

معرفی فیلم ارزشمند «محمد رسول الله(ص)» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در حالی صورت گرفت که پیش از این، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در اختیار نسخه‌های دوم فیلم‌های سینمایی «شهر موش‌ها» و «اخراجی‌ها» قرار داشت.

mohammad-s-majidi

البته در ارتباط با میزان فروش واقعی این دو فیلم به ویژه «شهر موش‌ها۲» بحث‌های زیادی شکل گرفت که حکایت از اعلام برخی آمارهای جعلی از سوی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی داشت. برای نمونه بهروز افخمی کارگردان سینما، چند ماه پس از اتمام اکران «شهر موش‌ها۲» در مصاحبه‌ای با ماهنامه «رمز عبور»، با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده در ارتباط با فروش برخی از آثار سینمایی در سال‌ها اخیر دروغ بوده است، به ماجرای پیش آمده برای فیلم «شهر موش‌ها۲» اشاره کرد: «در همه آمارهایی که درباره فروش فیلم‌ها داده می‌شود تقلب وجود دارد و اضافه بر آنچه که فیلم فروش رفته است، آمار می‌دهند. نمونه‌اش این است که فیلم «شهر موش‌ها» بعد از اینکه بانک گردشگری [سرمایه‌گذار فیلم] شکایت کرد و کار به دادگاه کشید، در آنجا گفته‌اند فروش واقعی فیلم شش میلیارد تومان بوده، نه ۱۱ میلیارد تومان که اعلام شده است. همین رقم را از رقم فروش کم کنید خواهید دید تماشاچی‌ها کمتر از ۱۰ میلیون نفر بوده‌اند. بقیه فیلم‌ها هم همین وضع را دارند و تقریباً همه ارقام را بالاتر از آنچه که هست داده‌اند.»

پس با احتساب این موضوع، «اخراجی‌ها۲» تا پیش از اکران «محمد رسول‌الله(ص)» به تنهایی صاحب عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سینمای بعد از انقلاب بوده است.

از سوی دیگر با وجود برتری فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» در زمینه ثبت رکورد پرفروش‌ترین اثر سینمای بعد از انقلاب، این فیلم رتبه هفتادم جدول پرمخاطب‌ترین فیلمهای بعد از انقلاب اسلامی را از آن خود کرده است. جدولی که در آن «اخراجی‌ها۲» مسعود ده‌نمکی به لحاظ تعداد مخاطب در جایگاهی بالاتر از این فیلم قرار گرفته است. با این حساب میزان فروش بالای فیلم مجید مجیدی با توجه به قیمت بیشتر بلیط آن و همچنین در اختیار داشتن طولانی ترین زمان اکران عمومی موضوعی قابل پیش‌بینی بود.

البته با توجه به افزایش احتمالی قیمت بلیط سینماها در سال ۹۵، باید منتظر بود و دید که آیا یکی دیگر از تولیدات سینمای ایران می‌تواند گوی سبقت را در زمینه فروش از فیلم مجید مجیدی برباید یا خیر.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>