سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ فروردین ۱۳۹۵ در ۵:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب

مرور مهمترین اتفاقات و حاشیه‌های سینمای ۹۴ در «سوره سینما»-۶/ «جیمی جامپ» پسر ملاقلی‌پور و ماجرای عجیب فیلم «قندون جهیزیه»

jimy-jump

هرچند که حواشی پیش آمده برای «قندون جهیزیه»، مورد نظر سازندگان این اثر سینمایی نبوده است اما بدون شک در هر چه بهتر دیده شدن آن تاثیر چشم‌گیری داشت تا آن‌جا که اثر به حاشیه رانده شده علی ملاقلی‌پور را تبدیل به سیزدهمین فیلم پرفروش سال ۹۴ کند.

سوره سینما احسان سالمی: «جیمی جامپ» علی ملاقلی‌پور یکی از عجیب‌ترین حواشی پیش آمده برای سینمای ایران در سال ۹۴ بود. اتفاقی که پیش از بازی تیم فوتبال ایران و ستارگان جهان رخ داد و توجه بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد.

اما نام «علی ملاقلی پور» اولین بار بعد از حذف فیلم «قندون جهیزیه»، نخستین ساخته سینمایی او از سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر، بر سر زبان‌ها افتاد. زمانی که فیلم او در میان انبوهی از آثار خنثی و کم‌مخاطب آن دوره از جشنواره، نتوانست به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کند و اعتراضات «علی ملاقلی پور» کارگردان آن نیز راه به جایی نبرد.

پس از آن در اردیبهشت سال ۹۴، زمانی که قرار بود برای اولین بار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به صورت مستقل برگزار شود، نام «قندون جهیزیه»، در کنار آثاری چون «۳۶۰ درجه» سام قریبیان به عنوان راه یافتگان به این جشنواره اعلام شد تا بالاخره فیلم پسر رسول ملاقلی‌پور بتواند در جشنواره فجر حضور داشته باشد، هرچند که مخاطبان سینمای ملی فجر با بخش بین‌الملل آن به هیچ‌وجه قابل مقایسه نبود.

ghandoon

در هر حال، با گذشت چند ماه از برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر، در مرداد ماه سال ۹۴، نوبت به اکران «قندون جهیزیه» رسید. فیلم از همان ابتدا از سوی مخاطبان مورد توجه قرار گرفت و در دو هفته اول اکران، فروش بسیار خوبی داشت. اما پس از مدتی فیلم ملاقلی‌پور دچار حاشیه‌ای جدید شد و آن هم کاهش یافتن تعداد سانس‌های نمایش دهنده این اثر بود. موضوعی که اعتراض کارگردان «قندون جهیزیه» را پی داشت.

او در نخستین حرکت اعتراضی خود، با حضور در خیابان‌های اطراف پردیس «زندگی» که سرگروه اکران فیلم «قندون جهیزیه» بود، با پوشیدن تیشرتی منقّش به طرح پوستر این فیلم، شخصاً تراکت‌های تبلیغاتی آن را در میان مردم پخش می‌کرد. اقدامی که بازخورد زیادی در رسانه‌ها داشت و باعث شد تا توجه بیش‌تری به این اثر جلب شود.

اما اعتراض ملاقلی پور به همین جا ختم نشد و او در حرکتی قابل توجه در جریان مسابقه فوتبال میان منتخبان ایران و ستارگان جهان به میان زمین آمد تا بار دیگر توجه رسانه‌ها را نیز به اثر خود جلب کند و اولین «جیمی‌جامپ» سینمای ایران را به نام خود ثبت کند. حرکتی که منجر به بازداشت این کارگردان جوان شد ولی ساعتی بعد با پا در میانی سازمان سینمایی و مساعدت معاون اجتماعی ناجا، به پایان رسید تا او آزاد شود.

«جیمی‌جامپ» این کارگردان جوان، تبدیل به بمب رسانه‌ای سینمای ایران در آن مقطع شد که بحث‌های متعددی را در داخل بدنه سینما شکل داد. گروه زیادی از این حرکت ملاقلی‌پور در جهت احقاق حقوق ضایع شده از وی و اثرش، حمایت کردند و گروهی دیگر نیز با وجود اینکه او را صاحب حق می‌دانستند، چنین حرکتی را دور از شان یک کارگردان سینما می‌دانستند.

jimy-jump2

دامنه این بحث به فضای مجازی و میان مخاطبان سینما نیز کشیده شد و کمپینی در جهت حمایت از او و اثرش تشکیل شد. کمپینی که با شعار «حمایت از سینمای مستقل» تصاویر «جیمی‌جامپ» ملاقلی‌پور را بازنشر می‌داد و از اعضای خود می‌خواست با بازنشر گسترده این تصاویر و اخبار پیرامون آن از سینمای مستقل حمایت کنند.

در آن سوی میدان نیز، گروهی دیگر با قرار دادن این فیلم در مقابل فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»، اعتراض ملاقلی‌پور را حرکتی در مقابله با اثر جهانی مجید مجیدی معرفی کردند. هر چند که کارگردان «قندون جهیزیه» پس از انتشار این شایعه در مصاحبه‌های متعددی آن را تکذیب کرد، اما در نهایت یک دو قطبی ناخواسته میان این دو اثر به وجود آمد که باعث بیشتر دیده شدن فیلم ملاقلی‌پور شد.

هرچند که حواشی پیش آمده برای «قندون جهیزیه»، مورد نظر سازندگان این اثر سینمایی نبوده است اما بدون شک در هر چه بهتر دیده شدن این اثر سینمایی تاثیر چشم‌گیری داشت تا آن‌جا که اثر به حاشیه رانده شده علی ملاقلی‌پور را با میانگین ۳۴ روز نمایش در سینماهای کشور تبدیل به سیزدهمین فیلم پرفروش سال ۹۴ کند. فیلمی که با هزینه ۹۵۰ میلیون تومانی تولید شده بود و در نهایت با رسیدن به رقم فروش یک میلیارد و سیصد میلیون تومان، توانست به عنوان اثری مستقل و غیردولتی از پس هزینه‌های تولید خود برآید تا دوستداران سینمای مستقل و قصه‌گو، به ساخت اثری جدید از پسر رسول ملاقلی‌پور بزرگ امیدوار باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>