سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۳۹۲ در ۳:۳۶ ب.ظ چاپ مطلب
نشست پژوهشی و آموزش در هنر انقلاب/

عباسی: هنر مقوله‌ای صرفا سرگرم‌کننده نیست

dr-abbasi

حسن عباسی در نشست پژوهشی نظریه‌پردازی که امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین در حوزه هنری برگزار شد، گفت: هنر ریشه‌ای وحیانی دارد و مقوله‌ای صرفا سرگرم کننده نیست.

حسن عباسی رییس اندیشکده یقین در نشست پژوهشی نظریه پردازی که امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین در حوزه هنری برگزر شد، گفت: هنر ریشه ای وحیانی دارد و مقوله ای صرفا سرگرم کننده نیست.

سوره سینما – به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، حسن عباسی در نشست پژوهشی نظریه پردازی و آموزش در هنر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در فضای هنر انقلاب اسلامی نباید به هنر افسرده برسیم گفت: امروز در مجموعه های طنز تلویزیون، سینما و تئاتر ما هنر ابزورد دیده می شود که با سازوکار هنر انقلابی سازگار نیست و این به دلیل مخدوش بودن بنیان های نظری است که در سازوکارهای ما امکان رشد و نمو داشته اند.

عباسی با بیان اینکه از نظر حکما هنر از وحی جدا نیست، افزود: هنر در واقع تبیین وحی ، سپس تبدیل آن به عقل و تبدیل عقل به حس و هنر در نتیجه انتقال حس به وجود می آید که در نهایت از طریق رسانه معرفی می شود. هنر مجزای از علم و معرفت  و علم ومعرفت مجزای از حکمت و حکمت مجزای از وحی نیست و یکپارچگی دارند. در سیروریت هنر ابتدا وحی و دین دیده می شود، سپس حکمت، علم و هنر و در نهایت رسانه را می بینیم. اینکه قبل از رسانه، هنر وجود دارد به معنی این است که هنرمند لایه های مختلف را به حس منتقل می کند.

رییس اندیشکده یقین با اشاره به داستان حضرت یونس و گذشتن وی از مراحل مختلف ، گفت: کاردو کلودی از این داستان به خلق پینوکیو می رسد که بعد از ساخته شدن توسط شیاطین اغوا شده و در شکم ماهی گرفتار می شود و بعد از رهایی تبدیل به انسان واقعی شده و برمی گردد. در این فرآیند روند طی شدن و سیرورت دیده می شود.  این که هنر صرفا سرگرمی است و این مسئله که در فضای رسانه ای و هنری ما دیده می شود، غلط است زیرا به لایه سطحی انسان یعنی فرح و حزن اشاره دارد.

عباسی با بیان اینکه هنر مجزای از وحی، حکمت، علم، هنر و رسانه نیست افزود: هنگامی که میان این اجزا ارتباط معنی دار برقرار شود، سیستم و نظام شکل می گیرد و هیچ کدام از این موارد منفک از یکدیگر نیست.نظریه پردازی هنر انقلاب اسلامی به این موضوع برمی گردد که هنرمند این حوزه چه کسی است و چه ویژگی هایی دارد، گذاره دوم این است که آیا منظر دید ما خدایی و وحیانی است یا خیر؟ برای آموزش هنر انقلابی آموزه ها بایستی دسته بندی شود، آموزگار آموزه را آموزش می دهد  که البته اکنون از آن غفلت شده و این فرآیند نمی تواند منفک از آموزه های الهی باشد.

حسن عباسی در پایان گفت: اجازه ندهیم انقلاب اسلامی که با کمک ۱۲۴ هزار پیامبر و امامان معصوم به دست ما رسیده  و باعث ایجاد امید به مستضعفان و به چالش کشیدن مدرنیته بود آسیب ببیند و هنر در خورشان مردم و معرفت توسط جوانان رقم بخورد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>