سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

در مراسم اربعین مرحوم فرج‌الله سلحشور چه گذشت؟

salahshor1

به گزارش سوره سینما، مراسم اربعین مرحوم فرج‌الله سلحشور هنرمند ارزشی، متعهد و ولایتی سینما و تلویزیون امروز پنجشنبه ۱۹ فروردین ماه با حضور جمعی از هنرمندان، دوستدارن، جامعه قرآنی کشور، تنی چند از مقامات کشوری و لشکری و شخصیت‌های فرهنگی و هنری در امامزادگان سیدجعفر و حمیده خاتون باغ فیض برگزار شد. در این مراسم، […]

به گزارش سوره سینما، مراسم اربعین مرحوم فرج‌الله سلحشور هنرمند ارزشی، متعهد و ولایتی سینما و تلویزیون امروز پنجشنبه ۱۹ فروردین ماه با حضور جمعی از هنرمندان، دوستدارن، جامعه قرآنی کشور، تنی چند از مقامات کشوری و لشکری و شخصیت‌های فرهنگی و هنری در امامزادگان سیدجعفر و حمیده خاتون باغ فیض برگزار شد.

در این مراسم، شخصیت‌های از جمله حجج‌الاسلام زم، شهاب مرادی، علی‌اکبر صالحی، جمال شورجه، جواد جباری مدی رعامل بنیاد روایت، جعفر دهقان و … تا این لحظه حضور دارند.

در این مراسم پس از قرائت قرآن کریم، زاکران اهل بیت و تعدادی از مداحان از جمله نریمان پناهی، مقدم و محمد طاهری به ذکر مداحی اهل بیت عصمت و طهارت پرداختند.

یکی از نکات ویژه این مراسم نصب بنری بود که بر روی آن  فرازی از بیانات مقام معظم رهبری به تحریر در آمده بود و متن آن به شرح زیر است:

“… موفقیت‌های شهید آوینی و مرحوم سلحشور در مسائل فرهنگی نشاندهنده این است که روحیه و تفکر انقلابی چگونه گره‌ها را می‌گشاید و موفقیت‌ساز می‌شود.”

فرج‌الله سلحشور سازنده دو مجموعه مردان آنجلوس و یوسف پیامبر (ع) به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان بقیه‌الله تهران دار فانی را وداع گفته بود. وی پیش از مرگ، در شرایط ابتلا به سرطان ریه در تدارک ساخت سریالی بر اساس زندگی حضرت موسی (ع) بود که ناتمام ماند.

در این مراسم آیت‌الله قرهی استاد اخلاق حوزه و دانشگاه درباره ویژگی‌های مرحوم سلحشور سخنرانی کرد.

متن این سخنرانی به شرح زیر است: در باب عمر یک عمری به ظاهر طولانی است که کمیت دارد اما کیفیتی ندارد اما عمر دیگری وجود دارد که کمیت آن کم است اما کیفیت دارد. در باب عمرها بعضی‌ها عمرهای طولانی دارند اما ثمره‌ای حاصل نمی‌شود اما بعضی دیگر مانند علامه مجلسی که حدود ۷۰ سال عمر داشته است و تمام مجتهدین و مراجع و علما بر سر سفره خوان کرم او نشسته‌اند که این کیفیت عمر آن است.

آنچه که در مورد این مرد ولایتی مرحوم حاج فرج‌الله سلحشور که انصافا از سابقون و السابقون بودند این است که عمر ایشان توام با کیفیت بوده نه کمیت و بقای شیء به همان ماندگاری او است. یک نمونه آن همان یوسف پیامبر (ع) است که هرچه انسان می‌بیند کهنه نمی‌شود.

نمونه دیگر این بود که مرحوم فرج‌الله سلحشور به فرمایشات بزرگان توجه داشت. ایشان معتقد بود و عامل و متخلق. ادب ایشان را من دیده بودم که همان ادب حاج مهدی سلحشور هم همینطور بوده است. من این را در فرج‌الله سلحشور دیدم که دست انسان‌های ولایی را خم می‌شد و می‌بوسید.

ایشان به فرمایشات امام خمینی (ره) که فرموده بودند با سینما مخالف نیستم اما با فحشا مخالفم معتقد بود و این را نیز عملیاتی کرد. وی به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرموده بودند هر چیز در قالب هنر ماندگار است، اعتقاد داشت که فرمایش ایشان باید اطاعت شود. ادب، اخلاق و اعتقاد به فرمان بزرگان، امامین بزرگان و امام مسلمین در سلحشور وجود داشت و معتقد بود که نباید بر زمین بماند و او را به این مقام ولایی رساند.

ایشان در قالب هنر پیشرفت داشتند و ای کاش مسئولین یاد بگیرند که توبه نصوح تا یوسف پیامبر (ع) مرحوم سلحشور روبه پیشرفت بوده است و ای کاش سیاستمداران ما می‌دانستند که هرچقدر در سیاست هم جلو می‌روند به توجه و اطاعت از بزرگان اهمیت دهند.

ایشان معتقد بود که کارها باید جلو برود و کارها باید در طهارت و اخلاق باشد، ایشان گفتند که کسی باید نقش حضرت یوسف را بازی کند که تابه حال هیچگونه نقشی بازی نکرده باشد چون می‌دانست که نقش اخلاق و هنر حقیقی آن چیزی است که در آن زشتی‌ها و گناه‌ها نباید وجود داشته باشند به مانند آن چیزی که آیت‌الله شاه‌آبادی در کتاب خود می‌فرماید که سیاست باید همان سیاست باقی بماند و نباید سیاست‌بازان شود و می‌گوید آنها که وارد شده‌اند اهل مکر هستند و حتی در جراید و رسانه‌ها هم اگر بخواهند عنوان کنند می‌گویند سیاست‌بازی کرده است که باید قداست آن سیاست حفظ شود.

در حقیقت  اولین هنرمند خداوند است و هنرمندان تمسک به خداوند دارند. جاودانه شدن یوسف پیامبر (ع) به دلیل اصرار سلحشور بر طهارت بوده است و این مرد ولایی اعتقاد داشت که هنر و لفظ هنر باید باقی بماند و هرجا که وارد شده به جای خود بازگردد و مرحوم سلحشور هنر را زنده کرد، همان کاری که شهید آوینی انجام داد همان هنر اسلامی و انسانی. به هنر حیات دادند و آن را زنده و حفظ کردند چه در نقش نویسنده، بازیگر و کارگردانی‌اش.

به تصویر کشیدن آیات و قصص قرآن مرحوم سلحشور؛ بسیار اعتقاد داشت که زندگی انبیا را به تصویر بکشد و آنها را جاودانه کند و ایشان توانست این کار را انجام دهد و این کار دغدغه او بود و از ساخته نشدن سریال حضرت موسی بسیار ناراحت بود. ایشان قصد داشت تا نقش صهیونیزم در سریال حضرت موسی به تصویر بکشد که نشد.

مرحوم سلحشور از سلاح تصویر برای تبلیغ به خوبی استفاده کرد و سلحشور آن مردم الهی به خوبی در عرصه هنر از سلاح بهره برد و من اعتقاد دارم که اگر مرحوم سلحشور می‌بود و موسی پیامبر را می‌ساخت چندین برابر موفق‌تر و بهتر از یوسف پیامبر می‌ساخت.

اعتقاد به طهارت و اخلاق از ویژگی‌های مرحوم سلحشور بوده است و این ماندگاری هنر است که در اذهان می‌ماند تا ما به مراسم این مردم بزرگوار بیاییم.

منبع: تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>