سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

ادامه حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن جشنواره بی‌حاصل بین‌الملل فجر؛ نگاهی به ماجرای پرحاشیه حضور مجری «من و تو» در جشنواره جهانی فجر

mansoreh-hoseyni

چگونه است که اهالی رسانه حتی برای حضور در سالن‌های خالی نمایش فیلم‌های گمنام این جشنواره باید از دو ممیزی عبور کنند، اما مجری مذکور به راحتی در محوطه بین الملل فجر تردد می‌کند.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، جمعه شب تصویری در میان اهالی رسانه دست به دست می‌شد که خبر از حضور منصوره حسینی مجری شبکه «من و تو» در محل کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر می‌داد.

البته در ابتدا تصور می‌شد که شاید این خبر، تنها شایعه‌ای برای به چالش کشیدن جشنواره خنثی و کم‌رمق فجر باشد ولی فردای آن روز با تایید رسمی این حضور توسط یک سایت سینمایی، اغلب رسانه‌ها با انتخاب تیترهایی همچون «حضور مجری «من و تو»، در جشنواره جهانی فیلم فجر» و «مجری «من و تو»، تماشاگر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد!» به طور رسمی به بازنشر این خبر پرداختند.

raja

tabna

انتشار این خبر موجی از انتقادات را به سوی مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر و حتی مدیران سینمایی و امنیتی دولت اعتدال روانه کرد. در واقع سوال اصلی اغلب رسانه‌هایی که به بازنشر این خبر پرداخته بودند آن بود که این فرد با دعوت چه کسی در جشنواره حاضر گردیده است و علت این حضور چیست؟ در شرایطی که حضور یکی از خوانندگان کشور و عکس یادگاری با مجریان شبکه «من و تو» از سوی وزارت ارشاد نیز نکوهش شد، حضور این خبرنگار در جشنواره ای با مدیریت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چه پاسخی در پی خواهد داشت؟

افزایش این انتقادات، مدیران جشنواره فجر را وادار کرد تا به طور رسمی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «جشنواره جهانی فیلم فجر تنها مسئول مهمانان رسمی این رویداد است و در قبال حضور تماشاگران عادی تعهدی ندارد. روزانه چند هزار نفر از جشنواره بازدید می‌کنند و کنترل عدم سوء پیشینه این افراد امکان پذیر نیست. ضمنا هیچ کارت رسمی جشنواره در اختیار هیچ فرد غیرمرتبط قرار نگرفته است.»

yjc

این پاسخ از دو جنبه قابل توجه بود. یکی آن که مدیران جشنواره فجر به طور تلویحی حضور این فرد را در کاخ جشنواره تایید کرده‌اند و از سوی دیگر با آوردن بهانه عدم دسترسی مسئولین جشنواره به سوء پیشینه مخاطبان شرکت کننده در این جشنواره، به دنبال عادی جلوه دادن این مسئله هستند.

در این میان برخی از رسانه‌های همسو با دولت نیز سعی کردند تا از جنبه‌ای دیگر بر این موضع سرپوش بگذارند و با آوردن توجیه مضحکی چون استعفای این مجری از شبکه من و تو و ابراز ندامت او از فعالیت در این شبکه معاند، او را فردی پشیمان جلوه دهند که قصد بازگشت به وطن را دارد!

ilna

البته این رسانه‌ها برای طبیعی جلوه کردن ادعای خود به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که هیچگونه کارتی برای ورود این فرد به جشنواره از سوی مسئولان صادر نشده است؛ بلکه وی به عنوان یک فرد عادی و با تهیه کارت هواداری و بلیت به جشنواره فیلم فجر آمده است.

اما این واکنش‌های دستپاچه و فرافکنانه نیز از سوی برخی دیگر از رسانه‌ها بی‌پاسخ نماند. استدلال این رسانه‌ها در پاسخ به این ادعای روابط عمومی جشنواره و البته سایت‌های حامی دولت آن بود که اگر درنظر بگیریم او یکی از اعضای باشگاه هواداران است چطور می‌شود در بررسی های اولیه مرتبط با ثبت نام ایشان متوجه حضورشان نشده‌اند؟

nasim

سایت نسیم آنلاین در مطلبی با عنوان «راز خوش و بش یک مدیر فجر با مجری زن ماهواره ای!» در ادامه این استدلال نوشت: «این‌ها به کنار بزرگترین گاف دبیرخانه بین الملل فجر آنجاست که می‌گوید از حضور نامبرده بی اطلاع است اما در یکی از چند عکس مربوط به حضور ایشان، یکی از مدیران بین الملل فجر را در نمایی از پشت و در حال خوش و بش با این خانم می بینیم! اگر حضور ایشان اتفاقی بوده راز نمای این قاب سه نفره که یکی از سه نفر مدیر میانی بین الملل است، چیست؟!

جالب است که اهالی رسانه حتی برای حضور در سالن های خالی نمایش فیلم‌های گمنام چینی و تایوانی این جشنواره باید علاوه بر ارائه کارت، بلیت تهیه کنند و به بیانی از دو ممیزی عبور کنند اما مجری مذکور به راحتی در محوطه بین الملل فجر تردد می‌کند.»

fars

همچنین خبرگزاری فارس نیز در واکنش به اطلاعیه عجولانه جشنواره فجر و مطالب فرافکنانه سایت‌های حامی دولت نوشت: «سخت است باور کنیم در ایران هیچ نهادی از حضور مجری «من و تو» در ایران خبر نداشته و او در حالی که برای خرید موبایل به مرکز شهر آمده، سری هم به طبقات بالایی مرکز تجاری چهارسو زده باشد و به طور اتفاقی چند نفر از سینماگران او را شناخته باشند و با وی احوال پرسی کرده باشند؟

پروژه عادی سازی که از ابتدا نیز در دستور کار دولت بود این روزها در حوزه فرهنگ سرعت بیشتری گرفته و مدیران و سیاست گزاران با خیال راحت در حال حرکت در نقشه از پیش تعیین شده هستند و انگار از جایی به آنها این اطمینان داده شده که در اجرای اهداف برنامه ریزی شده فرد یا نهادی مزاحم شما نخواهد شد.»

به نظر می‌رسد مدیران سازمان سینمایی و جشنواره جهانی فجر باید به جای روی آوردن به این دلایل سطحی و استدلال‌های مضحک به دنبال پاسخی قانع‌کننده‌تر باشند تا به این بحث‌ها پایان دهند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>