سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش «سوره سینما» از اختتامیه سی‌و‌چهارمین جشنواره جهانی فجر؛

سیمرغ‌های فجر سی‌و‌چهارم صاحبان خود را شناخت/ سلام رضا میرکریمی به جشنواره سال ۹۶/ وزیر ارشاد نیامد!

ekhtetam-1

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد و سیمرغ‌های جهانی فیلم فجر برندگان خود را شناخت.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، آیین اختتامیه سی‌و‌چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته با حضور حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی، رضا میرکریمی دبیر جشنواره و جمعی از هنرمندان داخلی و خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

مهسا ملک مرزبان اجرای این برنامه را برعهده داشت و محمد پرویزی که پیش از این کارگردانی افتتاحیه و اختتامیه بخش ملی فجر را برعهده داشت، یک بار دیگر به عنوان کارگردان این مراسم انتخاب شده بود.

پس از قرائت قرآن تیزر جشنواره پخش شد و مجری برنامه به دو زبان انگلیسی و فارسی به مهمانان مراسم خوش آمد گفت و پس از آن توضیحاتی را در ارتباط با دکور ویژه این برنامه که تلفیقی از هنر مینیمالیسم و نقوش ایرانی است، ارائه کرد.

گزارش تصویری روند اجرایی جشنواره اولین بخش این برنامه بود که در آن شخصیت‌های مختلفی چون حجت‌الله ایوبی، رضا میرکریمی و رضا کیانیان به عنوان مدیر کاخ جشنواره به ارائه توضیحاتی در ارتباط با ماهیت این جشنواره و تفاوت‌های آن با دیگر جشنواره پرداختند.

در این گزارش تصویری رضا کیانیان با اشاره به طرح انتخاب شده برای پوستر این دوره از جشنواره جهانی فجر که برگرفته از فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی است، گفت: سال آینده هم تصویر یکی از فیلم های شاخص ایرانی روی پوستر می‌رود و نسخه قدیمی فیلم بازسازی می شود.

پس از آن بود که جوایز بخش‌های مختلف جشنواره با حضور اعضای هیئت داوران هر کدام از بخش‌ها اهدا شد. بر این اساس،‌ در بخش «هنر و تجربه» تندیس بهترین فیلم کوتاه به «پیکره» اهدا شد و در ادامه هیات داوران ضمن تقدیر از فیلم سینمایی «نفس» تندیس بهترین فیلم بلند را به «سپیده دم» اهدا کرد.

ekhtetam-2

در بخش «بین‌المذاهب» دو دیپلم افتخار به «ازدواج با عشق در کابل» به کارگردانی امین پلنگی و فیلم کوتاه «هستی» رسید و جایزه اصلی بخش بین‌المذاهب  فیلم سینمایی «زمناکو» از آن خود کرد.

در بخش «جلوه‌گاه شرق» دیپلم افتخار به بهروز نورانی‎پور برای مستند  «A175» تعلق گرفت و تندیس بهترین کارگردانی و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی را «مادام کوراژ» دریافت کرد. در ادامه، «درخت گردو» تندیس بهترین فیلم آسیایی و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی را از آن خود کرد.

ekhtetam-4

در بخش جایزه محمد امین (ص) رضا کیانیان برای اهدای جایزه روی سن آمد و گفت: این جایزه برای نخستین بار اهدا می شود و در ادامه جایزه محمد امین (ص) به فیلم سینمایی «ازدواج با عشق در کابل» ساخته امین پلنگی رسید.

ekhtetam-5

در بخش «سینمای سعادت» جایزه بهترین فیلم کوتاه و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به «دیدن» تعلق گرفت و جایزه بهترین بازیگر زن و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به پانته‌آ پناهی‌ها برای بازی در «نفس» اهدا شد. اهدای این جایزه به پناهی‍ها با تشویق حضار روبرو شد.

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به سیگور سیگورجانسون و تئودور جولیوسن، برای فیلم «قوچ‎ها» اهدا شد و سییمرغ سیمین بهترین فیلمنامه و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به «اماما؛‌هنگامه سقوط یک درخت» رسید.

سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به امین آلپر برای «جنون» از ترکیه اهدا شد و سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری به «اروند» ساخته پوریا آذربایجانی رسید و در نهایت سیمرغ زرین بهترین فیلم و ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «قوچ‌ها» اهدا شد.

ekhtetam-6

پس از اهدای جوایز، رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنانی کوتاه گفت: از همه کسانی که کمک کردند یک اتفاق ملی و درخور ایران شکل بگیرد تشکر می کنم. از اینکه ثابت کردند می شود در ایران کار تیمی کرد، از آقای ایوبی و از همه مردمی که به ما کمک کردند تشکر می کنم.

او برای ناصر تقوایی و عباس کیارستمی دو کارگردان سینمایی ایران آرزوی بهبودی و سلامتی کرد و گفت: باید بگویم که الان وقت خداحافظی است ولی با توجه به مسئولیتی که به من داده شده به جشنواره ۳۵ سلام می کنم. از اینکه به آرزوی یک جشنواره منظم رسیدیم خوشحالم و در چند روز آینده نشست خبری جشنواره ۳۵ فیلم فجر را برگزار می‌کنیم و از همین امروز آماده برگزاری جشنواره ای منظم و باشکوه برای سال آینده هستیم.

اجرای موسیقی محلی پایان بخش این برنامه بود.

از نکات قابل توجه این مراسم عدم حضور وزیر ارشاد در آن و نبود سخنرانی در طی برگزاری آن بود که باعث شد این مراسم در زمانی کمتر از یک ساعت برگزار شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>