سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۳:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب
دکتر سرافراز رئیس رسانه ملی:

ظرفیت‌سازی در حوزه فرهنگ و سینمای مقاومت نیازمند کار مشترک است

sarafraz

نشست مشترک مسئولان حوزه سینمای مقاومت با دکترمحمد سرافراز رئیس رسانه ملی به منظور هم‌اندیشی، تبادل‌نظر و گسترش دامنه کمک‌ها و همکارهای سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ رئیس رسانه ملی در این نشست ضمن استقبال از روند فعالیت‌ها و گزارش‌های ارائه شده در زمینه سینما و جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: نیازمند کار مشترک و تعامل جدی‌تر برای ظرفیت‌سازی در حوزه فرهنگ و سینمای مقاومت هستیم.

وی ادامه داد: گزارش‌های خوبی ارائه شد و معتقدیم باید در این زمینه از امکانات و توانمندی‌ها برای ارتقای ظرفیت‌ها و شناسایی نقاط ضعف و راهبردهای موثرتر بهره گرفت.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید حواسمان جمع باشد خاطرنشان ساخت: امروز، شبکه‌های ماهواره‌ای در مقیاس گسترده‌ای کار و  برنامه‌ریزی می‌کنند. کیلو کیلو شبکه ماهواره‌ای درست می‌شود و مدام شاهد ایجاد شبکه‌های فارسی زبان با اهداف و اغراض گوناگون هستیم که سعی می‌کنند با یکسری ترفندهای تبلیغاتی در داخل و خارج اندیشه‌هایی را جذب نمایند. کاری که قبلاً در حوزه علم و دانش می‌کردند.

وی اضافه کرد: این شرایط البته دو بخش دارد. اینکه عده‌ای از خطوط قرمز عبور می‌کنند و به این شبکه‌ها می‌پیوندند و بخش دیگرش هم ممکن است ناشی از بی‌ملاحظگی و بی‌تدبیری باشد که اتفاق می‌افتد و ظرفیت‌های علمی، هنری و سینمایی داخلی را هل بدهند به آن سمت. به هر حال این هم ناشی از شرایط و فضای فرهنگی و هنری کشور است که هنرمندان حالتی لغزنده پیدا کردند.

وی تاکید کرد: ضرورت می‌طلبد که ما ظرفیت‌سازی کنیم.

دکتر سرافراز با بیان اینکه در کارهای نمایشی به این نتیجه رسیدیم که یکی از ضعف‌ها مربوط به حوزه سناریونویسی و نگارش آثار داستانی است. خاظرنشان ساخت: نگارش کار داستانی اگر بهترین مضامین هم را داشته باشند ولی داستان‌ها گیرا نباشند کسی پایش نمی‌نشیند حتی، اگر محتوایی خوبی داشته باشند.

به گفته وی،  باید در بستر یک گره داستانی و کشش‌دار و جذاب. سبک زندگی و توجه به ارزش‌های اسلامی در شرایط هجوم فضای رسانه‌ای، اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای مورد توجه و اهتمام قرار گیرد. پس ضرورت دارد برای جذب و کشف نیرو استعدادیابی شود و جشنواره یکی از کارکردهایش می‌تواند این موضوع باشد.

وی معتقد است در عرصه تئاتر و ادبیات نمایشی هم ما خیلی عقب هستیم. عمده کارهای نمایشی بر اساس متون ترجمه‌ای است. آدم‌ها، اسامی و رفتارشاهایشان اغلب، آمریکایی و اروپایی است ولی اگر مسائل انقلاب اسلامی و گفتمان دفاع مقدس را در حوزه گسترده‌تری به شکل تئاتر  و هنرهای نمایشی می‌داشتیم پله‌ای بود برای کارهای اصولی‌تر و برای انتقال به حوزه سینما.

وی افزود: تئاتر سکوی خوبی برای شناسایی ظرفیت‌های جدید و نیروهای موردنظر و ارتقا به مراحل بعدی است.

رئیس رسانه ملی ضمن تاکید بر لزوم حمایت و کمک از ظرفیت‌ها و استعدادها یادآور شد: مشکل این است ظرفیت‌های محدودی هم که وجود دارد در میان طیف‌های مختلف به این سو و آن سو کشیده می‌شود و یک بخشی از این ظرفیت جذب بیرون می‌گردند و در عوض هیچگونه ظرفیت جدیدی هم ایجاد نمی‌شود. بنابراین باید سراغ شناسایی نیروها برای کارهای بزرگ‌تر و اساسی‌تر برویم.

به اعتقاد وی، کشور  مملو از استعداد است. استعدادهای که بتوانند نویسندگی کنند و متن‌های نو عرضه کنند ولی جایی بسترهای مناسب برای کشف، بروز و ظهور فراهم نبوده است.

وی اظهار داشت: امروز، زبانی که مؤثر است زبان هنر است. زبان مستقیم‌گویی، متأسفانه اثر و کارکردش کم شده است. آدم‌هایی که زبان موثری دارند خیلی کم شدند. اغلب مردم به تکرار توجه ندارند. در حالی که اگر همان مفاهیم، به شکل هنرمندانه و با زبان تصویر گفته شود تأثیرات و کارکردهای عمیق‌تری خواهد داشت. باید از تکنیک‌های جدید و روش‌های جدید برای انتقال و انتشار مفاهیم دینی و انقلابی استفاده کینم.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: چون ما و شما هم راستا هستیم باید کمک کنیم این اتفاقات بیفتد. هم در شناسایی، جذب و تربیت نیرو و هم در انجام کار و تولید.

جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت در این نشست به تشریح اولویت‌های این بنیاد و رویکردهای جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هیچوقت متکی بر تولید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیست. بنا هست جشنواره مقاومت محلی باشد بر آنچه که در حوزه دفاع مقدس در سطح کشور تولید می‌شود و فضایی ایجاد کند تا نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند تحرک بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: شرایط جدید منطقه ضرورت حمایت از فیلم‌هایی را بیشتر کرده است که نسبت به حوادث پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند. با توجه به تحولات منطقه‌ای هم در تئاتر و هم در سینمای مقاومت فراگیرتر نگاه کردیم. آثار خیلی خوبی تولید شد.

محمدحسین نیرومند در ادامه به طرح نیازهای سینما و جشنواره مقاومت پرداخت و اظهار داشت: هدف‌گذاری که ما داشته‌ایم در ‌واقع سال تولیدی برای انجمن تعریف کردیم که بتوانیم بخشی از تولیدات خود را برای جشنواره آماده کنیم.  با هدف حمایت از نگارش فیلمنامه، مجوز نگارش ۳۰ عنوان فیلمنامه را صادر کردیم که این آثار یا با حمایت ما و یا حمایت سایر مراکز و سازمان‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: موضوعاتی که که فعلا مصوب شده متنوع هستند. همه کتاب‌هایی که حضرت آقا تقریظ داشته‌اند مدنظر ماست. در حوزه مستند سراغ موضوعاتی رفتیم، شاید که امکان ورود به آن‌ها برای رسانه ملی هم به دلیل ملاحظاتی ممکن نیست. مثل جنبش مردمی بحرین- جریان نفوذ در بیت آیت‌الله منتظری- شیعه انگلیسی و …  تعدادی مستند را در دستور کار داریم. مستندهای کیفی۹۰ دقیقه‌ای. موضوعات به زمین مانده حوزه مستند سیاسی را برند کنیم تا دیده شوند.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همچنین، نگارش سریال با موضوع بسیج و گشت شبانه، چندین فیلم سینمایی هم جزو برنامه‌های ماست که بخشی از آن‌ها همزمان با جشنواره رونمایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: شرایط حاکم بر فضاهای فرهنگی و سینمایی به گونه‌ای است که نیاز است رسانه ملی با قدرت ورود کند تا صحنه بازی را به نفع گفتمان انقلاب و رهبری هم بزند.

محمد خزاعی دبیر جشنواره به ارائه گزارشی از روند برنامه‌ها و اهداف این دوره جشنواره پرداخت و کلیاتی از جشنواره چهاردهم را تشریح کرد: جشنواره فیلم مقاومت به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب است و مهم‌ترین هدفگذاری‌هایش را بر محورهای عمق استراتژیک فرهنگی نظام، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی با زبان هنر و  تبدیل شدن به نقطه ثقل جنبش‌های سینمایی انقلابی و ضداستکباری و راهبردهای  بین‌المللی آن قرار داده است.

وی تعیین جشنواره فیلم بین‌المللی مقاومت  به عنوان سال سینمایی دفاع مقدس، رو نمایی از فیلم‌های تولیدی انجمن، تعیین موضوعات ۳۴ گانه در حوزه سینمای ملی و بین‌الملل، گستردگی جغرافیایی و محتوایی جشنواره، توجه ویژه به پدران و مادران شهدا، تاکید بر فیلمنامه‌نویسی بر اساس رمان‌های تقریظ شده از سوی مقام معظم رهبری را از دیگر اتفاقات این دوره جشنواره عنوان کرد و افزود:  اضافه‌شدن بخش سریال‌های تلویزیونی دفاع مقدس، انیمیشن و کلیپ و اقلام تبلیغی، توجه ویژه به موضوع شهدای مدافع حرم نیز از اقدامات تازه این حرکت است.

خزاعی با اشاره به توجه جشنواره به موضوع پژوهش به عنوان حلقه مفقوده سینمای مقاومت، انتشار ‌هشت عنوان کتاب، پیش‌بینی بخش اسلام هراسی و ایران هراسی و نمایش فیلم‌های ایدئولوژیک غرب همراه با  نقد و تحلیل توسط منتقدان و اندیشمندان صاحب‌نام و برنامه‌های متنوع دیگر خاطرنشان ساخت: امیدواریم با حمایت و کمک رسانه ملی و شبکه‌های مختلف داخلی و برون مرزی و با حسن‌نظر حضرتعالی شاهد جشنواره‌ای جریان‌ساز و انگیزه بخش در حوزه سینما و فرهنگ مقاومت باشیم.

شایان ذکر است چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امسال همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>