سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۳:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب

گاف جشنواره جهانی فیلم فجر در انتخاب عنوان اختصاری چه بود؟

fajr-en-app

جشنواره جهانی فیلم فجر در دومین تجربه برگزاری مستقل خود از بخش ملی در انتخاب عنوان اختصاری دچار سهل انگاری و اشتباه شد.

به گزارش سوره سینما، بی دقتی و کم توجهی به انتخاب عنوان اختصاری برای این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان یک رویداد بین المللی در عرصه سینما یکی از انتقادات وارد به جشنواره ای است که مدعی برگزاری بر اساس استانداردهای بین المللی است.

در حالی که جشنواره جهانی فیلم فجر مدعی است که شرایط، ضوابط و کم و کیف اجرایی خود را مطابق با الگوها و استانداردهای بین المللی در زمینه برگزاری جشنواره‌ها تدوین و تنظیم کرده است، تشابه عنوان اختصاری این دوره از جشنواره که در اقلام تبلیغاتی(پوستر، بنر، تیزر، آنونس، آی دی کارت و…) آن به شکل (FIFF) درج شده با یکی از جشنواره های فیلم بین المللی یکی از مسائل مورد غفلت توسط دست اندرکاران و مسئولان این رویداد سینمایی است.

.

 

جشنواره جهانی فیلم فجر در دومین دوره برگزاری مستقل خود که با عنوان اختصاری (FIFF) معادل جهانی Fajr International Film Festival  خود را معرفی کرده است، با جشنواره بین المللی فیلم فرایبورگ Festival International De Films De Fribourg (FIFF)  تشابه عنوان اختصاری دارد.

لازم به ذکر است جشنواره فیلم فرایبورگ که عنوان اختصاری آن توسط جشنواره جهانی فیلم فجر با بی‌دقتی و سهل‌انگاری کپی برداری شده است، در سال ۱۹۸۷ آغاز به کار کرده و دفتر مرکزی آن شهر فرایبورگ واقع در جنوب غرب آلمان قرار دارد و سی امین دوره برگزاری خود را پشت سر گذاشته است. ضمن این که فیلم سینمایی «مو» به کارگردانی محمود غفاری نیز در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت جایزه از این جشنواره شده است.

 

یکی از مسائل مهم در حوزه برندسازی و معرفی موثر توجه به شعارها یا تک لاین ها، علایم اختصاری و فرآیندها برای عرضه یک محصول یا یک رویداد است و برای تاثیرگذاری مناسب در عرصه بین‌الملل و تعاملات بین‌المللی رصد، پایش و بررسی عملکرد دیگر رقبا و اثرگذاران از الویت‌های اولیه‌ای است که باید به آن توجه کرد.

 

همچنین یکی از نکات ضروری در این حوزه جلوگیری از مشابهت‌هایی است که فضا، رویداد یا محصول جدیدتر را در مقابل محصول قدیمی‌تر در خاطر ما به عنوان یک محصول درجه دو معرفی می‌کند این شباهت‌ها که غیرحرفه‌ای است قطعا به شانیت و جایگاه رویدادی چون جشنواره جهانی فیلم فجر که بیش از سه دهه از تاسیس آن و نزدیک به دو دهه از بین‌المللی شدنش می‌گذرد، لطمه وارد خواهد کرد.

حال جای طرح این سوال مطرح است که چطور مسئولان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جهانی بدون توجه و رصد به وجود چنین جشنواره هایی از این دست که حتی کارگردانی ایرانی از آن جایزه کسب کرده است، عنوان اختصاری مشابهی را برای خود در سطح بین الملل برگزیده‌اند؟ آیا استفاده از کلمه فجر به عنوان نمادی از این جشنواره چه ایرادی داشت؟! آیا این جشنواره برای مخاطب ملی است یا بین الملل؟!

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>