سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۱:۵۹ ق.ظ چاپ مطلب
مدیریت سینما در سال جدید/

کریمی: به خاطر ممیزی اندیشه را قربانی نکنیم

hadi-karimi

یک کارگردان سینما مراقبت از پایین نیامدن سطح سلیقه مخاطب و رشد سینمای اجتماعی را از اهم وظایف شورای صدور پروانه ساخت دانست.

 یک کارگردان سینما مراقبت از پایین نیامدن سطح سلیقه مخاطب و رشد سینمای اجتماعی را از اهم وظایف شورای صدور پروانه ساخت دانست.

محمدهادی کریمی کارگردان سینما درباره پیشنهادهایش برای رویکرد شورای صدور پروانه ساخت در سال ۹۲ به سوره سینما گفت: مهمترین وظیفه شورای صدور پروانه ساخت ایجاد توازن و تعادل است بین کارگردانانی که قدم‌های اول را برمی‌دارند و کارگردانانی که پیشکسوت هستند. در واقع در صدور پروانه ساخت برای کسانی که تازه کارشان را در سینما آغاز کرده‌اند و در فیلمسازی هنوز به پختگی و سبک خاص خود نرسیده‌اند و پیشکسوتان که آزمون پس داده هستند و مخاطبان خودشان را دارند باید نوعی تعادل وجود داشته باشد.

این کارگردان گفت: توازن باید بین فیلم‌هایی که برای اکران مخاطب عام و فیلم‌هایی که برای مخاطب خاص ساخته می‌شوند نیز وجود داشته باشد. اینطور نباشد که یک زمان فقط فیلم‌های با مخاطب گسترده تولید و اکران شوند و فیلم‌های با مخاطب محدودتر اصلا تولید و اکران نشوند. در واقع باید پایش صحیحی بین کمیت گونه‌های مختلف فیلم وجود داشته باشد. سال گذشته با حجم زیاد فیلم‌های کودک در تولید و اکران مواجهه بودیم و پرده‌های سینما پر بود از فیلم‌های کودک. توجه به این نکته که همه گونه‌ها در تولید و اکران حضور داشته باشند در شورای صدور پروانه ساخت باید مورد توجه قرار بگیرد.

کریمی اضافه کرد: در عین حال باید مراقب بود که سطح سلیقه و ذائقه مخاطب پایین نیاید و دچار ابتذال نشود. از نکات دیگری که می‌توان به شورای صدور پروانه ساخت پیشنهاد داد تسهیل ساخت فیلم‌های اجتماعی است. فیلم‌هایی که با نگاه مصلحانه و دلسوزانه مشکلات اجتماعی را آسیب‌شناسی می‌کنند. به نظر می‌رسد راه برای ساخت این گونه فیلم‌ها باید باز شود و موانع از سر راه رشد سینمای اجتماعی برداشته شود. مسئولین می‌توانند با توجه به سابقه فیلمساز به نیت مصلحانه او در ساخت فیلم‌های اجتماعی پی ببرند. به هر حال از کارنامه یک فیلمساز می‌توان فهمید که چه دغدغه‌هایی دارد و چه سینمایی را دنبال می‌کند.

کارگردان «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» ادامه داد: مسئله دیگری که در مورد رویکرد مدیریتی صادرکنندگان پروانه ساخت می توان به آن اشاره کرد این است که باید بین متن و اجرا افتراق قائل شوند. همه چیز در فیلمنامه متکی به متن است و در اجرا زوایای تازه‌ای رخ می نماید. یک فیلمنامه خوب در ساخت ممکن است به یک اثر ضعیف تبدیل شود. تمرکز بیش از اندازه روی فیلمنامه چندان منطقی نیست. به نظر می‌رسد برخی از حساسیت‌ها در مرحله خوانش فیلمنامه توسط شورای صدور پروانه ساخت را می‌توان کم کرد. باید توجه داشت که بسیاری از مفاهیم ایجابی و ارزشی با یک اجرای ضعیف جنبه سلبی پیدا می‌کنند و دچار واژگونگی در اجرا می‌شوند. یک فیلمنامه ارزشی با یک اجرای ضعیف ضد خودش عمل می‌کند.

کریمی ادامه داد: به سابقه سازندگان اثر احترام بگذاریم، ذائقه آنها را مغتنم بشماریم حتی اگر با ذائقه ما همخوان نباشد. سعی نکنیم جایگاه تفکر را به خاطر ممیزی به مخاطره بیندازیم. امسال تغییرات سیاسی و مدیریتی را در پیش داریم. امیدوارم که این تغییرات باعث جزر و مد شدید در عرصه فرهنگ و هنر نشود،کشتی سینما را دچار امواج نکند، سینما دستخوش هیجانات نشود و همواره ثباتی نسبی داشته باشد. آرزو می‌کنم امسال سال تفاهم برای سینما باشد. سینما به خاطر منافع و موقعیت‌ها به چوب حراج گذاشته نشود و خود اهالی سینما هوای هم را داشته باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>