سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

فیلم «ساکن طبقه وسط» با حضور شهاب حسینی نقد و بررسی شد

ekran-saken-tabaghe-vasat

اکران فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» در دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با استقبال چشمگیری روبرو شد.

به گزارش سوره سینما ، دانشجویان از دانشگاه های مختلف در این اکران حاظر شده و پس از نمایش فیلم در نشست پرسش و پاسخ شرکت کردند. شهاب حسینی کارگردان و بازیگر این فیلم به همراه محمدهادی کریمی نویسنده ی فیلمنامه، مجید پازوکی سرمایه گذار و شاهین شجری کهن منتقد در کنار دانشجویان به تماشای فیلم نشستند و سپس به تحلیل و بررسی آن پرداختند.

شهاب حسینی که سال ها دانشجوی رشته ی روانشناسی دانشگاه تهران بود درباره ی حضورش در دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی این دانشگاه گفت: با اکران فیلم «ساکن طبقه وسط» فرصتی دست داد تا پس از سال ها به دانشگاه محل تحصیلم سری بزنم. متاسفانه امکان ادامه ی تحصیل تا پایان این دوره ی آموزشی فراهم نبود، اما شاید روزی برگشتم و روانشناسی را ادامه دادم.

نویسنده ی فیلمنامه با اشاره به عنوان فیلم «ساکن طبقه وسط» یادآور شد که قصه ی این فیلم جامعه ی خاصی از جامعه را در برنمی گیرد: منظور از «ساکن طبقه وسط» مردم طبقه ی متوسط جامعه نیست. این فیلم تمثیلی از کل زندگی برای هر فردی است. عینیت و ذهنیت در آن با یکدیگر تلفیق شده و فیلم به طبقه خاصی از جامعه اشاره ندارد، هیچ حرف سیاسی هم در آن عنوان نمی شود. درواقع دغدغه ی این فیلم انسان هزاره ی سوم است. حتی  شخصیت اصلی این فیلم هیچ اسمی در فیلم ندارد و می تواند هرکسی باشد. این انسان میان زمین و آسمان، باورهایش، ضد باورهایش، سنت و مدرنیته و… در یک برزخ است.

شهاب حسینی برای بازگو کردن دغدغه ی این فیلم به دوران نوجوانی خود و سال های جنگ رجوع کرد و گفت: جنگ تحمیلی تاثیرات عجیبی روی هر شخص گذاشت. سال ۶۷ وقتی که جنگ تمام شد من ۱۵-۱۶ سال داشتم. بزرگترهای ما در آن دوران آنقدر دغدغه داشتند که هم سن و سال های ما از توجهی که نسل نوجوان امروز از اطرافیان خود می گیرند، بازماند. در سنی بودیم که باید هویتی برای خودمان پیدا می کردیم، می خواستیم در جامعه دیده شویم تا از کنارمان بی تفاوت نگذرند. من آن زمان تمام زمانم را با موسیقی و فیلم پر می کردم، به قدری در دنیاهای مختلف پرواز می کردم که یادم است در هر دوره ای از زندگی ام دوست داشتم جای یک نفر باشم. یک دوره دوست داشتم جای فوتبالیست های بزرگ آن زمان باشم، یه دوره خودم را جای یک بازیگر می گذاشتم، یادم است رفته بودم فیلم «تاراج» زنده یاد ایرج قادری را ببینم. از سینما خارج شدم و در خیابان ادای راه رفتن آقای جمشید هاشم پور را در آوردم. تقریبا می توانم بگویم نسل ما تربیت شان بر عهده ی خودشان بود. بنابراین دغدغه ی فیلم «ساکن طبقه ی وسط» که هویت است، دغدغه ی شخصی و حتی بغض من بوده است. آقای دکتر کریمی این پاذل زیبا را چیدند و من آن را به تصویر کشیدم.

ekran-saken-tabaghe-vasat2

شاهین شجری کهن منتقد سینما نیز درباره ی فیلم ساکن طبقه ی وسط گفت: این فیلم یک پیشنهاد متفاوت است و ساخته شدن آن نیاز به جسارت داشت، وقتی کارگردانی برای اولین فیلم خود به سراغ چنین پروژه ی سختی می رود نشان از آن دارد که بسیار اصالت دارد و نیت اش برای فیلمساز شدن جدی است.

کارگردان این فیلم درباره ی میزان تاثیر گذاری خصوصیات و خلاقیات شخصی اش در بازی کردن نقش اصلی این فیلم عنوان داشت: دغدغه ای که دکتر محمد هادی کریمی در نگارش این فیلمنامه داشت شخصی نیست، مساله ای ازلی ابدی است که برای تمام دوران و اشخاص صدق می کند. اما بی شک بخشی از خصوصیات اخلاقی بازیگر به نقش تزریق می شود، بنابراین شخصیت اصلی این فیلم قسمتی از خصوصیات شخصی من را هم دارد.

مجید پازوکی نیز درباره ی مبحث سرمایه گذاری بخش خصوصی در سینما رو به دانشجویان عنوان کرد: حکایت سرمایه گذاری در سینما مانند دانشکده ی شماست. از آنجا که فارغ التحصیل دانشگاه تهران هستم می دانم که در زمستان سیستم گرمایشی درست کار نمی کند و از سرما می لرزید و در تابستان با جزوه ها خودتان را باد می زنید. طبیعتا از دل این دانشگاه پزشکی بیرون می آید که به دنبال سینما و امور فرهنگی می رود. سینمای مستقل چندان مورد حمایت قرار نمی گیرد و اغلب بودجه ها برای فیلم هایی هزینه می شود که اندیشه ای در ورای آن وجود ندارد. این برای جامعه ای که می تواند ادعای فرهنگ داشته باشد جای تاسف دارد. وقتی فیلمنامه ی «ساکن طبقه وسط» را خواندم متوجه شدم که جای این گونه فیلم ها در سینمای ما بسیار خالی است.

فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» اولین ساخته ی شهاب حسینی است که توسط محمد هادی کریمی به نگارش درآمده. شهاب حسینی در این فیلم بیش از ۳۰ نقش بازی کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>