سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب

گرته‌برداری از ژورنالیسم روز سینما؛ رمز موفقیت افخمی/ هوشمندی در ارتباط با بدنه مخاطب

afkhami-haft

«هفت» در مدت حضور افخمی و با همان گرته برداری درست مجری و هسته اصلی تولید این برنامه از سبک اطلاع رسانی روزنامه نگاران نسل جدید سینمایی کوشیده به نوبه خود مثمرثمرتر از قبل باشد.

به گزارش سوره سینما، اگر بخواهیم با مختصات برنامه های تلویزیونی به مقایسه میان “هفت” و رقبای دیگرش از “سینمای ایران” شبکه ۴ و برنامه “۳۵” که اخیرا به صورت اینترنتی با اجرای فریدون جیرانی ضبط می شود بپردازیم “هفت”ی که بهروز افخمی روی آنتن می فرستد تقریبا برنامه باکیفیت تر و البته پرمخاطب تری است.

البته که نظام تک محوری رسانه ملی که در همه این سالها اجازه نداده جز یک حلقه معدود ده ها بار امتحان پس داده وارد تولید برنامه های تلویزیونی مرتبط با سینما شوند، یک فاصله گذاری فراوان را میان حتی همین برنامه “هفت” و رسانه هایی که در فضای مجازی یا کاغذی به صورت تخصصی به سینما می‌پردازند ایجاد کرده است.

اما فعلا ظرف مقایسه ما برنامه های سینمایی تلویزیون است که در این بین “هفت” اوضاع بهتری دارد.

گرته برداری درست افخمی از ژورنالیسم روز سینما

“هفت” البته سه دوره کاملا متفاوت را پشت سر گذاشته است؛ از التهابات اولیه ای که با حضور فریدون جیرانی و تیمش در این برنامه ایجاد شد تا محمود گبرلو که برنامه ای منفعل و کاملا خنثی را ارائه می‌کرد و بالاخره افخمی که هرچند تجربه ژورنالیستی ندارد اما سعی می کند حتی در ۶۰ سالگی هم با استفاده از متد نگارش و تحلیل محتوا در رسانه های جوانتر برنامه خود را ارائه کند.

اگر می بینیم که این مجری رو به دوربین به صراحت از این می گوید که دبیر بین الملل فجر به خاطر نقد “هفت” به ساختار جشنواره اش، به او و همکارانش کارت نداده، دقیقا برآمده از همین سبک جسورانه و پر از صراحت روزنامه نگاران سینمایی  سال‌های اخیر است و این عدم صراحت پیش از این حلقه مفقوده برنامه‌سازی رسانه ملی، در همه زمینه‌ها، بوده و هست.

مشکل رپ، کلام افسارگسیخته آن است

“هفت” در مدت حضور افخمی و با همان گرته برداری درست مجری و هسته اصلی تولید این برنامه از سبک اطلاع رسانی روزنامه نگاران نسل جدید سینمایی کوشیده به نوبه‌ی خود مثمرثمرتر از قبل باشد و اگر هم می بینیم برخی از اتفاقات این برنامه به ناگاه گل درشت شده و بازنشر می شود دقیقا به دلیل همین گرته برداری است.

دقت کنید که در ماههای اخیر در برابر “هفت” برنامه ای به نام “سینمای ایران” از محصولات شبکه ۴ را هم داشته ایم که با اجرای علیرضا شجاع نوری بازیگر و تهیه کننده سینما روی آنتن رفته است. اما لحن بیش از حد دِمُده شجاع نوری و به‌روز نبودن وی چه در اجرا و چه در شناخت زمینه های ژورنالیسم تصویری باعث شد که این برنامه نتواند در برابر “هفت” قدعلم کند.

متد عقب افتاده شجاع نوری پاشنه آشیل او شد

البته شجاع نوری که به لحاظ سنی یک سال از افخمی بزرگتر است و ۶۱ سالی از خدا عمر گرفته چند سالی سابقه کار خبری در خبرگزاری دولتی ایرنا هم داشته اما از آنجا که این سابقه به نزدیک به ۳۶ سال قبل و زمانی بازمی گردد که رقابتی به معنای امروزی در رسانه ها وجود نداشت و مخاطب به خاطر محدودیت دسترسی به منابع جایگزین مجبور به استفاده از اخبار همان چند رسانه محدود بود طبیعی است که امثال شجاع نوری نیز با تجربه کار رسانه ای آن زمان نمی توانند در روزگار فعلی برنامه جریان ساز خبری-تحلیلی تولید یا اجرا کنند.

البته که شجاع نوری نشان داده چهره ای هم نیست که روزنامه‌خوان حرفه ای باشد یا اهل رصد رسانه های پرمخاطب روزگار ما باشد تا دریابد مخاطب امروز چه می خواهد اما ایشان هر چه که نداشته باشد به واسطه سالها مدیریت در سیستم مدیریتی فارابی اعتماد به نفس بالایی را دارد. اعتماد به نفسی که باعث نوعی تفرعن و نگاه از بالا شده و امکان هماهنگی با بحث‌ها و اتفاقات روز را از برنامه سینمای ایران گرفته است.

هوشمندی افخمی در ارتباط با بدنه مخاطب

با این حال افخمی همواره سعی کرده ارتباط خود با بدنه مخاطب را هم داشته باشد و همین ارتباط وقتی به سراغ اجرای یک برنامه سینمایی می آید به شدت کمک حال او واقع می شود.

البته که تجربیات کارگردانی به معنای سوق مخاطب از مسیری خاص به هدف که برخی از آن با نام “سر کار گذاشتن مخاطب” یاد می کنند هم به قدر کفایت کمک حال افخمی در تولید برنامه ای پرمخاطب بوده است.

بروز برخی انتقادات

“هفت” جدید البته از گزند انتقادات هم مصون نیست و اصلی ترین انتقاد هم به چیزی برمی‌گردد که شاید وجه ممیزه و عامل جذابیت برنامه هم هست؛ صراحت خارج از عرف سازندگان سری جدید هفت که همانقدر که می‌تواند برای مخاطب عام جذاب باشد، قطعا می‌تواند باعث فعالیت‌های زیرپوستی گروه‌های خاص برای راحت شدن از شر برنامه هم باشد، گروه‌هایی که طاقت انتفادات هفت جدید را ندارند.

آینده “هفت” بدون افخمی؟!

با این همه چون اجرای افخمی طوری بوده که این آیتمها را تحت الشعاع قرار دهد همچنان کفه برنامه به نفع افخمی و با بار محتوایی مثبت پیش می رود.

“هفت” افخمی در همین چند ماه در مقیاس رسانه ملی مجموعه ای مفیدفایده به حال مخاطب بوده است اما نگرانی آنجاست که دیر یا زود افخمی درگیر ساخت یکی از پروژه هایش شده و آن گاه است که واسپاری اجرای این برنامه به چهره هایی فاقد اعتماد به نفس کافی مانند رسول صدرعاملی که متأسفانه مشکل عدم شناخت از ژورنالیسم جدید را دارند به هدر رفتن محصول دست افخمی منجر شود….

منبع: نسیم آنلاین


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>