سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۱:۵۵ ق.ظ چاپ مطلب

توهین به مردم روی آنتن؛ در تلویزیون چه خبر است؟/ زرشک طلایی می‌رسد به فرزاد حسنی برای توهین به عضوی از جامعه + فیلم

hasani

دیالوگ‌هایی در برنامه هفته پیش «اکسیر» بین مجری و شرکت‌کننده رد و بدل شد که مورد نقد مردم قرار گرفت و این مساله را بار دیگر مورد توجه قرار داد که نظارت بر برنامه‌های رسانه ملی چگونه است.

سوره سینما – «فهمیدی زنه نه؟ اون سه تا دیگه نیست؟ خیلی باهوشیا» اینها بخشی از دیالوگ های فرزاد حسنی در برنامه «اکسیر» به تهیه کنندگی مصطفی شریفی است که پخش آن از شبکه سه چند روزی است نقد و نظرهای مردم را به دنبال داشته است.

«اکسیر» یک برنامه پزشکی است که پنجشنبه ها از شبکه سه سیما پخش می شود. در فیلمی که پنجشنبه گذشته ۱۶ اردیبهشت نشان داده شد یکی از شرکت کنندگان که مردی میانسال است مقابل یک ال سی دی بزرگ قرار می گیرد و تصویری نمایش داده می شود که چهار گزینه توماس ادیسون، آلبرت انیشتین، دیه گو مارادونا و مری بارت زیر آن نوشته شده است. تصویر، عکس یک زن سالخورده با موهای سفید را نشان می دهد.

[پخش کننده ویدئو]

لینک دانلود: دیالوگ های فرزاد حسنی در برنامه «اکسیر»

دیالوگ های فرزاد حسنی و شرکت کننده در ادامه به این ترتیب شکل می‌گیرد:

-این عکس کیه؟

*(بعد از کمی فکر) عکس یک خانم… مری بارت.

– فهمیدی زنه نه؟ اون سه تا دیگه نیست؟

*نه

– خیلی باهوشیا. فهمیدی یک زن گذاشتیم وسطش… گفتی، گفتم دیگه… نه؟ یعنی ما انقدر خنگ به نظر میایم که اسم سه تا مرد و بنویسم بغل یک زن! بعد تو هم راحت بیای اینجا جایزه بگیری. نه واقعا در مورد ما چی فکر کردی؟ یعنی نگاه به هیبت من و مصطفی شریفی کردی. نخالگی در ما دیدی؟ ها؟

*نه

*پخمه ایم؟

-نه

*نه جدا یک خورده به ما دقت کن.

-نه.

* (و بعد یک باره) مری بارت… تشویقش بفرمایین. (حضار سالن او را تشویق می کنند) آفات تست یادتون نره… اگر تشخیص بدی که این مری بارت کارش چیه؟ هنرش چیه؟ ویژگیش چیه؟ بهت در جا… پن… جا… ه… میلیون تومن پول می دم. (رو به تماشاگران می کند) چقدر…؟ (تماشاچیان ۵۰ میلیون تومان را تکرار می کنند و بعد حسنی در پشت شرکت کننده قرار می گیرد) بگو؟

– رمان نویس.

*چیه؟

– رمان نویس.

* اسم شما چیه؟

– من نورگلدی هستم. جمشید نورگلدی.

*جمشید جان!

– بله؟

*اسم دخترت چیه؟

– ندارم.

* نداری؟ شهرزاد نیست؟ آخه گفتی جمشید هستی شک کردم. (می خندد) جمشید! چه کاره است؟

– رمان نویس.

* تشویقش کنید… و هم اکنون حسن آقا هدیه ۵۰ میلیون تومانی جمشید را می آورد. به افتخار حسن… (جعبه ای را می آورند) این را با یک انگشت باز می کنی و ۵۰ تومنتو برمی داری، می دویی، می ری… با یک انگشت بیشتر هم نه… بنداز زیرش (و بعد توضیح می دهد که مثلا چگونه انگشتی را می اندازند زیر گلوی فرد و…) برو، ببینم چی کار می کنی. آها… (مرد با یک انگشت آن را باز می کند و صندوقچه در حالیکه در آن چیزی لرزان بیرون می آید در دست فرزاد حسنی به حضار نمایش داده می شود) چیه؟

مردم یک صدا می‌گویند: زرشک.

*چیه؟

(این بار تعداد صداها افزایش پیدا می کند) زرشک.

*همه با هم.

– زرشک

*زرشک چی داره؟ مزه داره. تقدیم شما… یعنی واقعا فکر کردی که ما ۵۰ میلیون تومان پول بی زبان را در مقابل اطلاعات کم و غلط شما می دیم. زرشک دوست داری؟ آره؟ خیلی آب زرشک خوبه.

مقداری زرشک هم در جیب پیراهن مرد می ریزد و این بخش برنامه تمام می‌شود.»

این ها دیالوگ هایی بود که در فاصله ای سه دقیقه‌ای بین فرزاد حسنی مجری برنامه «اکسیر» و مرد شرکت کننده که در جواب تمام کنش های حسنی واکنشش لبخند است و البته کمی هم معذب شده، می گذرد.

هدف در اینجا نقد برنامه «اکسیر» و اینکه چه نقاط قوت و ضعفی دارد و از چه برنامه ای تقلید کرده است، نیست بلکه هدف بررسی نگاه و عملکرد مجریانی است که در کشور ما در برنامه های ترکیبی به ناخدا و ستاره بلامنازع برنامه ها تبدیل می شوند؛ مجریانی که یادشان رفته قرار است چه چیزی را به مخاطب و شرکت کننده برنامه‌شان بیاموزند.

کمی تیکه بیندازید، کمی مهمان را ضایع کنید و اگر او به هر دلیلی با شما به اصطلاح «کل کل» نمی‌کند بیشتر کار خود را تکرار کنید و درنهایت اطلاعات یا محتوای کلامی او را به سخره بگیرید. این فرم برخورد با مخاطب مدتی است که دیگر انتظار نمی‌رود در رسانه‌های رسمی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد و رویه‌ای است که دیگر مخاطبان هم به آن نمی‌خندند و واکنش‌های منفی آنها اگر درجا اعلام نشود قطعا بعد از فاصله‌ای در فضای مجازی بروز پیدا می‌کند.

حال فیلم برنامه «اکسیر» با اجرای فرزاد حسنی که چند روزی است در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود، نظرهای مختلفی را به دنبال داشته است که همه آنها به انواع و اقسام این اقدام را زیر سوال برده اند. با این حال شب گذشته ۱۸ اردیبهشت ماه صدا و سیما بدون توجه به این واکنش ها بازپخش برنامه «اکسیر» را به طور کامل نمایش داد.

رسانه ملی که قرار است اخلاق را ترویج دهد حالا مردی همچون خیلی از افراد جامعه را در قابی که مقابل چندین میلیون قرار گرفته است چند بار نشان می‌دهد و هیبت و اقتدار او را زیر سوال می برد؛ مردی که می گوید فرزند دارد و قطعا انتظار نداشته است در رسانه ملی و رسمی کشورش اینگونه با وی برخورد شود.

این رفتار مجری برنامه «اکسیر» همانطور که بحث‌های زیادی را در بین مردم به ویژه در فضای مجازی به دنبال داشته است جا دارد که در سطوح مدیریتی تلویزیون هم مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن پرهیز از ادامه شکل‌گیری رفتارهایی از این دست، هم فرزاد حسنی هم دیگر مجریان مربوطه رهنمودهایی برای شیوه اخلاقی‌تر و حرفه ای‌تر کار خود دریافت کنند.

آنچه باید به طور جدی در دستور کار رسانه ملی قرار گیرد این است که باید افراد برای ورود به این رسانه و در دست گرفتن سکان برنامه‌ها در همه ارکان آن به ویژه در بخش اجرا که ویترین برنامه‌های مجری‌محور است گزینش‌های سخت‌گیرانه در همه ارکان شده باشد.

منبع: خبرگزاری مهر


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>