سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

دعوت توحیدی از دی‌کاپریو برای حضور مجازی در جشنواره فیلم سبز

decaperio-tohidi

فرهاد توحیدی دبیر جشنواره فیلم «سبز» در نشست خبری این رویداد عنوان کرد که کمبود فیلم بلند ممکن است ما را به سمت دوسالانه شدن این جشنواره سوق دهد.

به گزارش سوره سینما، اولین نشست رسانه‌ای جشنواره بین المللی فیلم «سبز» با حضور فرهاد توحیدی دبیر جشنواره و مهدی توحیدپور دبیر اجرایی صبح امروز ۱۹ اردیبهشت ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره بین المللی فیلم سبز گفت: پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز مهمترین رویداد فرهنگی- محیط زیستی خاورمیانه است که پس از ۱۰ سال سکوت برگزار می شود و برای اولین بار است که این جشنواره توسط یک NGO برگزار می شود.

مهدی توحیدپور ادامه داد:  NGOتمدن سبز هنرمندان حامی محیط زیست که به صورت تخصصی روی هنر و محیط زیست کار می کند از سال ۷۸ که رسما آغاز به کار کرد تا امروز بر روی پروژه های فرهنگی همچون تولید آثار مستند، برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی برای حفظ محیط زیست کار کرده است.  البته تمام سمن ها در سراسر کشور در برگزاری این جشنواره با ما همکاری دارند و نخستین بار است که این همه سازمان مردم نهاد در یک پروژه واحد و مشترک فعالیت می کنند زیرا مهم ترین هدف این جشنواره آگاهی رسانی به جامعه است که تشکل های زیست محیطی می توانند در این زمینه بهتر عمل کنند.

دبیر اجرایی جشنواره بین المللی فیلم سبز  با بیان اینکه مهم ترین و بزرگترین مشکل ما تامین بودجه جشنواره بود، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و ارگان های دیگر منابع مالی نداشتند تا در اختیار جشنواره بگذارند بنابراین مجبور شدیم تا خودمان حامی مالی جذب کنیم و این یکی از بزرگترین چالش های این دوره جشنواره بود. در واقع جشنواره ما با همت عالی در حال برگزاری است.

سینما فلسطین، سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز صبا محیط زیستی می شوند

وی درباره محل برگزاری جشنواره گفت: سینما فلسطین به عنوان کاخ اصلی جشنواره، سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مرکز گردشی جشنواره برای تکرار فیلم ها و مرکز فرهنگی و هنری صبا برای به نمایش گذاشتن آثار بخش تجسمی و برگزاری سمینارها از مراکز اصلی جشنواره هستند.

توحیدپور ادامه داد: اکران فیلم های جشنواره از ساعت ۱۰ صبح آغاز می شود و تا ساعت دوازده شب ادامه دارد. در کنار نمایش فیلم ها، کارگاه ها و سمینارهای مرتبط با فرهنگ و محیط زیست درباره موضوعاتی همچون آب، پسماند، انرژی های نو، و یا کارگاه های هنری شامل عکاسی طبیعت، گردشگری، فیلمسازی و …. برگزار می کنیم  و علاوه بر آن کارگاه های تخصصی محیط زیست در مرکز فرهنگی و هنری صبا و کارگاه های هنری در سینما فلسطین برگزار می شود و ورود تمام علاقمندان به این کارگاه ها و سمینارها آزاد است.

jashnvare sabz 2.jpg

نمایش فیلم های جشنواره بین المللی فیلم سبز برای عموم رایگان است

دبیر اجرایی جشواره بین المللی فیلم سبز گفت: بخش تجسمی جشنواره برای اولین بار است که در ۶ رشته کاریکاتور، گرافیک، نقاشی، هنرهای مفهومی، عکاسی و مجسمه سازی با همکاری فرهنگستان هنر به این جشنواره اضافه شده است. این فرهنگستان در راستای همکاری با جشنواره فیلم سبز محیط موسسه فرهنگی و هنری صبا را در طول جشنواره در اختیار جشنواره قرار می دهد.

توحیدپور ادامه داد: آثار تجسمی از کشورهای برزیل و مکزیک داریم که با همت و همکاری بخش فرهنگی سفارت های برزیل و مکزیک به ایران فرستاده شده اند و در بخش خارج از مسابقه در گالری ها به نمایش در می آیند. در بخش خارج از مسابقه آثار هنرمندان تجسمی پیشکسوت در ارتباط با محیط زیست نیز به نمایش در می آید.

وی ادامه داد: خیابان مظفر که در بین دو محل جشنواره یعنی سینما فلسطین و مرکز فرهنگی هنری صبا قرار دارد نیز محلی است که بخش های جنبی دیگر جشنواره همچون برگزاری تئاتر خیابانی، عروسک گردانی و سیاه بازی با موضوع محیط زیست در این خیابان اتفاق می افتد. غرفه سازمان های مردم نهاد و معرفی محصولات ارگانیک هم در این خیابان برپا می شود.

توحیدپور یادآور شد: جشنواره بین المللی فیلم سبز به صورت همزمان در سی و یک مرکز استان و سه جزیره برگزار می شود.

آغاز به کار جشنواره «سبز» بعد از ۱۰ سال سکوت

در ادامه این نشست دبیرجشنواره بین المللی فیلم سبز ایران با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره تصریح کرد: این جشنواره در دو بخش فیلم و هنرهای تجسمی برگزار می شود که در بخش فیلم  نیز خود در دوگروه ملی و بین المللی برگزار می شود. علاوه بر آن از برنامه های دیگر جشنواره برگزاری‌کارگاه‌ها، همایش ها، سمینارها و سخنرانی های مرتبط تقسیم و در آخر حضور پرنگ و موثر سازمانهای مردم نهاد است.

توحیدی در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران طی چهار دوره در سال های ۱۳۷۷، ۱۳۷۹، ۱۳۸۱ و ۱۳۸۴ برگزار شد که پس از آن این جشنواره دچار وقفه‌ای ۱۰ ساله شد، در سال ۱۳۹۳که موسوم به«اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی» بود سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به احیاء این جشنواره به عنوان یک اقدام فرهنگی قابل توجه در زمینه حفاظت محیط زیست‌گرفت. همچنین مقرر شد که برگزاری این جشنواره توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام پذیرد‌ و ‌انجمن تمدن سبز و هنرمندان حامی محیط زیست به عنوان مجری دوره پنجم جشنواره بین‌المللی فیلم سبز در سال ۱۳۹۵ انتخاب شدند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز با بیان اینکه کشورهای زیادی آثارشان را به این جشنواره ارسال کرده اند گفت: کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه، لهستان و ایتالیا در ارسال فیلم به پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز رکوردار شدند و از ۳۸ کشور فیلم هایی در رابطه با محیط زیست به دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم سبز رسید که از میان این کشورها، آلمان، آمریکا، فرانسه، لهستان و ایتالیا به ترتیب تعداد فیلم های بیشتری به جشنواره فیلم سبز ارسال کردند.

توحیدی  ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم سبز مهمترین رویداد فرهنگی حفظ محیط زیست خاورمیانه است که پس از ۱۰ سال سکوت در سراسر ایران  برگزار می شود که با توجه به اهمیت آن و تولد دوباره اش تلاش شده تا جشنواره ای درخور فرهنگ حفظ محیط زیست برگزار شود.

jashnvare sabz 1

مدیران، سفیران و هیئت انتخاب جشنواره

توحیدی درباره مدیران و مشاوران جشنواره نیز گفت: جعفر صانعی مقدم به عنوان مشاورعالی دبیر جشنواره، مهدی قربان پور مدیر بخش سینمای ایران، بهنام آقایی مدیر بخش بین الملل، امیرعابدی دبیر بخش هنرهای تجسمی، مزدک میررمضانی مسئول امور استان ها، شهرام کریمی مدیر کارگاه های آموزشی و مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سبز در کنار ما بودند. همچنین دکتر ژما جواهری پور به عنوان مشاور زیست محیطی و آموزش جشنواره، دکتر اسماعیل کهرم به عنوان مشاور عالی محیط زیست جشنواره، دکترهومان لیاقتی به عنوان مشاور عالی جشنواره، فرهاد ورهرام  به عنوان مشاورعالی جشنواره، طاها بهبهانی به عنوان مشاورعالی هنری جشنواره، محسن هاشمی به عنوان مشاور عالی و امور فرهنگی جشنواره حضور دارند.

وی با اشاره به حضور برخی هنرمندان به عنوان سفیر نیز گفت: در میان هنرمندان فاطمه معتمد آریا، رضا کیانیان ، شبنم قلی‌‎خانی و گروه موسیقی پالت به عنوان سفیران این جشنواره همراه ما ستند که این هنرمندان در زمینه محیط زیست فعالیت هایی داشتند و نسبت به موضوع و مشکلات محیط زیست واکنش های زیادی نشان داده بودند.

توحیدی درباره هیات انتخاب جشنواره نیز گفت: فرزاد توحیدی، مهرداد زاهدیان، جعفر صانعی مقدم، مهدی قربان پور، بهمن کیارستمی، وحید نصیریان و دیکرانوهی هواکمیان از جمله افرادی هستند که هیات انتخاب جشنواره را بر عهده داشتند که فیلم هایی را در بخش های مختلف انتخاب و شایسته حضور در بخش مسابقه دانستند.

پیوستن جشنواره بین المللی فیلم سبز به GFN

توحیدی با اشاره به پیوستن جشنواره بین المللی فیلم سبز به GFN نیز توضیح داد: جشنواره بین المللی بعد از ده سال تلاش به GFN شبکه جهانی فستیوال های فیلم سبز که مقر اصلی آن درایتالیاست، پیوست.تمام جشنواره هایی که درباره محیط زیست در سراسرجهان برگزار می شوند عضو این شبکه جهانی هستند. با تلاش های مسؤولان اجرایی پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سبز به منظور ایجاد وجهه جهانی برای این جشنواره، تمام مراحل اداری لازم انجام شد و این جشنواره به طور رسمی به « شبکه جهانی جشنواره های فیلم سبز (GFN: Green Film Network)» پیوست.

وی ادامه داد: نام و مشخصات پنجمین دوره جشنواره و فراخوان آن بر روی سایت رسمی این شبکه معتبر بین المللی قرار گرفته است و بعد از پیوستن جشنواره فیلم سبز به این شبکه جهانی، بسیاری از اعضا برای این جشنواره پیام تبریک فرستادند و برای همکاری اعلام آمادگی کردند.این عضویت منجر به درخواست حضور فیلم های خارجی در بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز شد و ایران به عنوان تنها نماینده برگزارکننده جشنواره فیلم سبز در خاورمیانه شناخته می شود.

jashnvare sabz 3.jpg

توحیدی ادامه داد: با این عضویت از این پس ایران می تواند تعامل فرهنگی بیشتری در زمینه محیط زیست با دیگر کشورهای دنیا داشته باشد. از طرف دیگر راه حضور صنایع سبز و انرژی های نو به ایران باز می شود. همچنین هنرمندان جهانی که سال ها در حوزه محیط زیست فعالیت می کنند، به ایران سفر خواهند کرد و تجربیات خودشان را در کارگاه ها و سمینارهایی که برگزار خواهد شد، در اختیار هنرمندان ایرانی قرار خواهند داد.

وی یادآور شد: عضویت در شبکه جهانی جشنواره های فیلم سبز به حضور گردشگران جهانی در ایران کمک بیشتری خواهد کرد. همچنین بعد از عضویت در GFN یونسکو و UNDP (برنامه های توسعه سازمان ملل) از ایران حمایت بیشتری خواهند کرد.

دبیر جشنواره فیلم سبز درباره تعداد آثار رسیده به جشنواره نیز گفت: در بخش انیمیشن ۳۸ اثر، مستندهای بلند ۱۲ اثر، مستندهای کوتاه ۲۰ اثر، فیلم های داستانی بلند ۱۰ اثر و فیلم های داستانی کوتاه ۳۰ اثر را هیات انتخاب شایسته حضور در بخش مسابقه بخش ملی دانستند.

وی درباره بخش تجسمی جشنواره نیز گفت: از  ۱۵۰۰ اثر رسیده به بخش تجسمی جشنواره در شش رشته عکس، گرافیک، نقاشی، کاریکاتور، هنرهای مفهومی و مجسمه سازی بیشترین تعداد آثار به بخش عکس تعلق دارد.آثار رسیده در رشته های کاریکاتور، گرافیک، نقاشی، مجسمه و هنرهای مفهومی بعد از عکس به ترتیب دارای بیشترین تعداد اثر هستند.

توحیدی درباره هیات انتخاب و داوری بخش تجسمی جشنواره نیز گفت:  آثار بخش تجسمی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز (به ترتیب حروف الفبا) توسط افشین بختیار، تاها بهبهانی، کامبیز درم بخش، امیر عابدی، حسین محجوبی و ساعد مشکی انتخاب و داوری می شود.

jashnvare sabz 4.jpg

دعوت توحیدی از دی‌کاپریو برای حضور مجازی در جشنواره فیلم سبز

دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز درباره واکنش لئوناردو دی کاپریو درباره دریاچه ارومیه نیز گفت: این موضوع نشان توجه و اهمیت این ماجرا در فضای بین المللی است زیرا دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه آب شور جهان و یکی از مهم ترین مناطق طبیعی است. اما حالا به جای این که ممد حیات باشد تبدیل به یک تهدید زیست محیطی شده است. بنابراین اقدام دی کاپریو اقدام خوبی بود. تلاش می کنیم تا بتوانیم پیام تصویری از او بگیریم یا حتی هنرمندان دیگر مانند ریچارد بارو. امیدواریم بتوانیم با دی کاپریو ارتباط برقرار کنیم اما برای دعوت او به جشنواره دیر شده است. هر چند که نماینده منتخب مجلس دهم از شهر ارومیه او را رسما دعوت کرد اما در جریان هستید که پروسه صدور ویزا بسیار زمان بر هست و ما نزدیک یک ماه است که درگیر گرفتن ویزا برای مهمانان خارجی جشنواره هستیم.

وی در پایان درباره داوران بخش های مختلف جشنواره گفت: نیکولای اُلریش نیمان کارگردان و رئیس جشنواره بین المللی فیلم سبز برلین، آنتوان حداد فیلمساز فرانسوی از GFN فرانسه و ترزا کامو از فیلمسازان محیط زیستی مکزیک داوران خارجی و علیرضا شجاع نوری و احمد ضابطی جهری به عنوان داوران ایرانی در بخش بین الملل داوری آثار را برعهده دارند.

معرفی داوران بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم سبز

فرهاد توحیدی درباره داوران بخش های مختلف جشنواره گفت: نیکولای اُلریش نیمان کارگردان و رئیس جشنواره بین المللی فیلم سبز برلین، آنتوان حداد فیلمساز فرانسوی از GFN فرانسه و ترزا کامو از فیلمسازان محیط زیستی مکزیک داوران خارجی و علیرضا شجاع نوری و احمد ضابطی جهری به عنوان داوران ایرانی در بخش بین الملل داوری آثار را برعهده دارند.

وی ادامه داد:  همچنین مرضیه بروند، آیدا پناهنده، اسماعیل کهرم، شهاب الدین عادل، عزیزالله حاجی مشهدی، وحید نصیریان و محسن امیریوسفی داوری بخش سینمای ایران را برعهده دارند.

jashnvare sabz 5.jpg

پوستر جشنواره بین المللی فیلم سبز به علی وزینی تقدیم شد

پوستر این جشنواره با حضور فرهاد توحیدی دبیر جشنواره، مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره ، امیر عابدی مدیر بخش تجسمی و مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی جشنواره و اهالی رسانه رو نمایی شد.

سارا نفر این پوستر را طراحی این پوستر را بر عهده داشته است  که در این پوستر تلاش شده از المان های محیط زیستی و سینمایی در کنارهم استفاده شود.

پنجمین جشنواره بین الملی فیلم سبز ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در تهران (سینما فلسطین و مرکز فرهنگی هنری صبا) و همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>