سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۳:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

حذف احتمالی اکران عید نوروز/ کف فروش ملاک تغییر فیلم ها

cinema-azadi

با تصمیم شورای صنفی نمایش از این پس عنوانی به نام اکران عید فطر نخواهیم داشت و پرونده این اکران بسته شده است.

به گزارش سوره سینما، در جلسه شورای صنفی که هفته گذشته در خانه سینما شکل گرفت اعضا با آسیب شناسی اکران های گذشته عید فطر، تصمیم گرفتند اکرانی با عنوان «عید فطر» را بردارند  و تهیه کننده و پخش کننده فیلم ها قرارداد تاریخ دار برای عید فطر امضاء نکنند. فیلم ها براساس قرارداد ثبت شده در شورای صنفی نمایش و بر اساس کف فروش  فیلم ها اکران می شوند. با این تصمیم ممکن است برخی از گزینه های اکران با توجه به شرایط گیشه فیلم های روی پرده در سینمای سرگروه   یک هفته زودتر یا یک هفته دیگر از عید فطر روی پرده بروند.  این تصمیم  باعث می شود تا فیلم ها براساس توانایی های خود در جذب مخاطب روی پرده سینماها باقی بماند و تاریخ قرارداد اکران عید فطر مفهوم خود را از دست می دهد. اماعده ای معتقدند  این کار باعث ایجاد مافیا در پخش  و شاید هرج و مرج می شود. اما در گفتو گو با تعدادی از دفاتر پخش خلاف این ادعا اعلام شد و دفاتر پخش از این نوع نگاه به اکران راضی بودند و آن را عادلانه قلمداد کردند .

اکران عید فطر بهانه برای پایین آوردن فیلم ها

داریوش بابائیان مدیر دفتر پخش شکوفا فیلم در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس دردباره تصمیم جدید شورای صنفی نمایش گفت: تصمیم به جا و پسندیده ای از سوی شورای صنفی نمایش اتخاذ شده است . تعادل اکران از طریق سرگروه ها صورت گرفته است.  با این تصمیم هر فیلمی در هر تاریخی کف فروش آن پایین آمد باید جای خود را به فیلمی بدهد که قرارداد آن به ثبت رسیده است در طول این سالها به بهانه اکران عید فطر فیلم ها اگر فروش خوبی هم داشتند از پرده سینماها پایین می آمدند تا فیلمی که برای اکران عید فطر در نظر گرفته شده است روی پرده ققرار گیرد و در حق دیگر فیلم ها اجحاف می شد.

وی ادامه داد: با این تصمیم هر زمان که کف فروش فیلم پایین بیاید و فیلم بعدی استحقاق اکران داشته باشد اکران می شود و عید فطر بهانه برای پایین آمدن فیلم های پرفروش نخواهد بود. از سوی دیگر هیچ گاه در اکران عید فطر فیلم ها همزمان اکران نمی شدند و با تاخیر روی اکران قرار می گرفتند اما با این تصمیم شورا ممکن است فیلم اواسط ماه مبارک اکران شود و با اقبال هم مواجه شود. این کار به نفع سینما و فیلم هاست.

کف فروش ملاک تغییر فیلم ها

مهدی صباغ زاده مدیر دفتر پخش نیمروز فیلم در گفت و گو باخبرنگار سینمایی فارس گفت: با تصمیم جدید شورای صنفی نمایش فیلم ها به درستی و در زمانی که مورد نظر دفتر پخش و تهیه کننده است اکران می شود. کف فروش فیلم ها ملاک تغییر آن ها خواهد بود .

وی ادامه داد: عید فطر یک یا دو روز تعطیلات است و تعطیلات آن مانند نوروز نیست که بخواهیم برای آن امتیاز ویژه در نظر بگیریم. اگر یک فیلم یک هفته دیرتر از عید فطر اکران شود پنج شنبه جمعه را خواهد داشت پس اجحافی صورت نمی گیرد.  به نظرم تصمیم درستی است که باید زودتر صورت می گرفت.

تصمیم عادلانه شورای صنفی نمایش

احمد مختاری مدیر فروش دفتر هدایت فیلم در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس اقدام شورای صنفی نمایش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این نکته حایز اهمیت است که هر فیلمی بر اساس فروش خود می تواند امکان اکران داشته باشد و براساس سقف تعیین شده از سوی شورای صنفی و کف فروشی که محاسبه می شود تغییر می کند .  این کاملا عادلانه است که فیلم زمانی تعویض شود که کف فروش آن پایین باشد تصمیم کاملا درستی است. متاسفانه در سالهای گذشته اکران عید فطر بهانه ای می شد برای تغییر اکران اما امسال تصمیم کاملا درست و منطقی از سوی شورای صنفی نمایش اتخاذ شده است.

حذف احتمالی اکران عید نوروز / فیلم خوب در هر زمانی دیده می شود

علی سرتیپی مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: وقتی زمانی را به عنوان زمان شروع فیلم در نظر می گیریم روی ماه قبلی تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال وقتی اکران عید نوروز را در نظر می گیریم در فصل بهمن و اسفندماه فیلم های خوب روی پرده نمی آیند زیرا زمان بندی اکران عید اجازه دیده شدن به اثر نمی دهند اما وقتی زمان برای شروع فیلم در نظر نگیریم همه ماه های سال مورد توجه مخاطب قرار می گیرد و دیگر ماراتنی برای فیلم ها در نظر گرفته نمی شود و هر فیلم خوبی در هر زمان اکران شده و مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: به طور مثال وقتی فیلم «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی نام» در اسفندماه اکران شد توانست به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کندو اسفندماه ماه مرده برای سینما نبود . همین در ماه رمضان هم قابل اجرا است

سرتیپی درباره اکران عید فطر دو فیلم «بارکد»و «دراکولا» گفت: هر دو فیلم بعد از فیلم های قبلی اکران می شود و زمان عید فطر اکران نمی شود. دراکولا بعد از یک دزدی عاشقانه و بارکد بعد از دلبری به نمایش در می آیدهر زمان کف فروش فیلم ها افتاد این دو فیلم اجازه نمایش می یابند و در سینماها نمایش داده می شود. این کار باعث می شود تا به نوبت فیلم ها نمایش داده شده و نوبت اکران بگیرند و زمان استارت برای فیلم در نظر نگیریم که قبل از آن زمان با مشکل فیلم های ضعیف مواجه شویم. این کار در عید نوروز هم انجام خواهد شد و دیگر اکرانی به عنوان اکران عید به مفهومی که در سالهای گذشته تجربه می کردیم نخواهیم داشت. زیرا تجربه نشان داده است هر فیلمی در زمان خودش اکران شود می تواند موفق عمل کندو مخاطب در هر زمانی فیلم خوب را دنبال می کند. فیلم ها دیگر با سدی به عنوان اکران عید فطر روبرو نمی شوند.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>