سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

انتقاد از آثار پرحاشیه به سبک وزیر ارشاد؛ از «قصه‌ها» تا «۵۰ کیلو آلبالو»/ آیا وزیر اشتباه خود را در مورد «۵۰ کیلو آلبالو» در شبکه خانگی جبران می‌کند؟

vazir-50-ghese

این اعتراف و توبه دیرهنگام آقای وزیر در حالی صورت گرفته است که سابقه ایشان در دورانی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده گرفته، نشان می‌دهد که اصولاً آقای وزیر اطلاعی از فعالیت‌هایی که در زیرمجموعه سینمایی خود صورت می‌گیرد، ندارد!

به گزارش خبرنگار سوره سینما، اخیرا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی در واکنشی اعترافی از محتوای فیلم مستهجن ۵۰ کیلو آلبالو ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم.»

این اعتراف و توبه دیرهنگام آقای وزیر در حالی صورت گرفته است که سابقه ایشان در دورانی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده گرفته، نشان می‌دهد که اصولاً آقای وزیر اطلاعی از فعالیت‌هایی که در زیرمجموعه سینمایی خود صورت می‌گیرد، ندارد. چرا که این واکنش او به شکل‌های دیگر و در ارتباط با برخی از آثار که پیشین از این تولید شده بود نیز تکرار شده است.

جنتی دو سال پیش پس از آن که فیلم «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد بدون دریافت پروانه ساخت، تولید شد و بعد از آن هم بدون مجوز وزارت ارشاد در جشنواره ونیز شرکت کرد، با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره حضور فیلم «قصه‌ها» در جشنواره فیلم ونیز گفت: این کاری است که باید با آن برخورد کرد. بعضی فیلم‌ها دست روی بعضی زخم‌ها و نقاط سیاه می‌گذارند و این نگاه را به دنیا عرضه می‌کنند که کار نادرستی است.

وی ادامه داد: الان داریم بحث می‌کنیم این فیلم نامناسبی است و چرا در صحنه بین‌المللی حضور پیدا می‌کند. بنده سئوالم این است که چرا به این فیلم مجوز ساخت داده شد.

Ghese-Ha

جنتی ادامه می‌دهد: وزارت ارشاد مجوز می‌دهد شما در جشنواره‌ای شرکت کنید در حالی که برای این فیلم چنین مجوزی صادر نشده است. شخصی به عنوان کارگردان فیلم را در صحنه‌‌های بین‌المللی عرضه می‌کند تا یک جایزه‌ای بگیرد.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره ساخته شدن این فیلم گفت: قبل از اینکه از ما در مورد این فیلم و حضور جهانی‌اش سوال بشود باید بررسی بشود اصلا چرا قصه ها ساخته شد و چرا این فیلم مجوز ساخت گرفت و بر روی ساختش نظارت نشد. ما باید در گلوگاه اولیه نظارت کنیم و عناصر آگاه فیلم شناس و متخصص و آشنا به مبانی دینی و ملی خودمان و اینها باید در صدور پروانه ساخت و حین ساخت نظارت کنند تا عین فیلمنامه‌ای که پروانه ساخت گرفته است، ساخته شود.

این سخنان جالب توجه در حالی از سوی وزیر ارشاد مطرح شد که وی اندکی بعد در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات درباره وضعیت اکران فیلم سینمایی «قصه‌ها» گفت: من هم خودم فیلم را دیده ام و هم شورای نظارت آن را بررسی کرده است؛ این فیلم مشکل خاصی ندارد!

در نهایت نیز این فیلم اکران شد و بعد از آن هم بدون هیچ مشکلی وارد شبکه نمایش خانگی شد تا مشخص شود که این موضع گیری‌ها ضد و نقیضی آقای وزیر بیشتر جنبه یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن دارد!

vazir-makarem

اما جدیدترین موضع‌گیری وزیر ارشاد نسبت به ساخت و اکران فیلم غیراخلاقی «۵۰ کیلو آلبالو» و اظهار بی‌‌اطلاعی او از تولید این فیلم، آن هم در شرایطی که چند ماه است که این فیلم روی پرده سینماهاست و به میزان فروش بالایی هم در دست‌یافته است، این سوال را به وجود می‌آورد که اصولا آقای وزیر دقیقا از چه چیزی در زیرمجموعه سینمایی خود اطلاع دارد و این چگونه مدیریتی است که وزیر ارشاد از محتوای فیلمی که در حال حاضر به عنوان یکی از فیلم‌های پرفروش تاریخ سینمای کشور شناخته می‌شود، اطلاع نداشته باشد؟!

نکته دومی که به نظر می‌رسد آقای وزیر نباید از آن غافل شود، آن است که بر فرض چشم‌پوشی از قصور ایشان در نظارت بر محتوای آثار تولید شده در سینمای کشور به ویژه فیلم «۵۰ کیلو آلبالو»، حداقل کاری که ایشان می‌تواند در جهت جبران این اشتباه انجام دهد جلوگیری از ورود این اثر غیراخلاقی به شبکه نمایش خانگی با مخاطبی بسیار بیشتر از سینما است. اقدامی که می‌تواند مانع از افزایش آثار منفی این فیلم بر مخاطبان انبوه شبکه نمایش خانگی شود.

 


One thought on “انتقاد از آثار پرحاشیه به سبک وزیر ارشاد؛ از «قصه‌ها» تا «۵۰ کیلو آلبالو»/ آیا وزیر اشتباه خود را در مورد «۵۰ کیلو آلبالو» در شبکه خانگی جبران می‌کند؟”

  1. نیاز شیرازی می‌گه:

    متاسفانه فیلم پنجاه کیلو آلبالو آنقدر بی محتوا-بی ارزش ضد اخلاق و ارزشهای اجتماعی و تحقیر شخصیت زن است که تاکنون و تا بدین پایه در هیچ اثر نمایشی و یا نوشتاری شخصیت بانوان کشور مورد هجمه و بی احترامی قرار نگرفته بود ومن نمیدانم ارزشهای مورد احترام ما ایرانیان چرا تا بدین حد سقوط کرده است که مسئله ناموس به تمسخر گرفته میشود بدون آنکه سازنده و کارگردان و مسئولان صادر کننده مجوز مورد پرسش قرار گیرند . این همه توهین و بی احترامی به زن ایرانی هیچکس را نمیازارد و آب از آب هم تکان نمیخورد . سئوال اساسی این است که آیا پس از گذشت سی و هفت سال از انقلاب با آنهمه خون بها نتایج اخلاقیش باید این باشد که در تاثیر گذارترین مکانهای فرهنگی یعنی سینما چنین پیامد هایی داشته باشد . شرم بر آنان که تا بدین درجه ارزشهای دینی و اخلاقی را به سخره گرفته اند و از حمایت های بخش دولتی هم برخور دارند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>