سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۶ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش «سوره سینما» از جشن سینمای جوان؛

توصیه ایوبی به سیاسیون چه بود؟/ بودجه ۳۰۰ فیلم کوتاه تصویب شد

ayubi-javan1

رئیس سازمان سینمای در بخش دیگری از سخنان خود با کنایه نسبت به وظیفه‌ دولت‌ها در راستای سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد: جوانان باید با راه‌اندازی کمپین‌هایی مطالبات خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری را از مسئولان پیگیری کنند، چراکه وظیفه مسئولان سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، جشن بزرگ سینمای جوان عصر روزگذشته دوشنبه ۲۷ اردیبهشت با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و جمعی دیگر از فیلمسازان کوتاه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرید فرخنده‌کیش طی سخنانی اظهار کرد: سال گذشته سال پرباری برای انجمن سینمای جوانان ایران بود. چرا که سال ۹۴ سال باور جوانان بود و انشااله تا سال ۹۷ بتوانیم مسیری که در نظر داریم را ادامه دهیم. سال ۱۳۹۵ سال سینماگران جوان و انجمن سینمای جوانان ایران است.

وی با ارائه آمارهایی از فعالیت‌های صورت گرفته در انجمن سینمای جوانان بیان کرد: ۲ هزار نفر در انجمن آموزش فیلم‌سازی دیده‌اند که ۱۵ عنوان شغلی نیز برای آنها تعریف شده بود. ۱۵۰۶ هنرجو تحت پوشش قرار گرفتند و در دوره‌های ۷ ماهه نیز آموزش دیدند. ۱۲۱۰ نشست و کارگاه تخصصی و علمی در انجمن‌های سینمای جوان برگزار شد که به این واسطه ۱۸ هزار و ۴۵۰ هنرجو تحت پوشش قرار گرفتند. تأسیس پاتوق سینمایی برای جوانان انجمن جایگاهی را برای نمایش فیلم‌های کوتاه به وجود آورد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه با تقدیر از حمایت‌های حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از انجمن سینمای جوانان اظهار داشت: از حمایت سازمان سینمایی که باعث تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده انجمن شد تشکر می‌کنم، این امر با وجود کمبود بودجه که باعث کندی کار شد اتفاق افتاد.

وی افزود: از رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما به دلیل توجه به فیلم کوتاه در جشنواره جهانی فیلم فجر و انتخاب‌های مناسب تشکر می‌کنم همچنین جا دارد از علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی به دلیل تعلق خاطر به انجمن سینمای جوان و همراهی علیرضا شجاع‌نوری و همچنین دکتر حسینی که تعریف درستی از مدرسه سینما ارائه داد هم تشکر می‌کنم.

ayubi-javan2

در ادامه این جشن حجت‌الله ایوبی با حضور بر روی سن طی سخنانی گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت کسانی که سمت‌های اجرایی در انجمن سینمای جوانان دارند نداشتن روحیه کارمندی است. به همین دلیل انجمن جایی است که هیچکس در آن بازنشسته نشده و همه همیشه به آن علاقه خاص دارند. انجمن سینمای جوانان ایران یک برند پرافتخار جهانی است.

وی افزود: سرمایه اصلی کشور ما نیروهای جوان و با دانشی هستند که اکنون در همه عرصه‌ها حضور فعال دارند. در عرصه سینما نیز تولیدات فیلمسازان جوان انجمن سینمای جوانان ایران همه ساله در جشنواره‌های داخلی و خارجی می‌درخشند و افتخار آفرین بوده‌اند.

ایوبی در ادامه سخنانش در ارتباط با اهمیت صنعت سینما اظهار کرد: سینما مدرن‌ترین صنعت و به‌روزترین هنر است و کشور ما در عرصه این صنعت حرف‌های مهمی برای جهانیان دارد. صنعت سینمای ایران حتی در میان کشورهای غربی نیز به عنوان یکی از قدرت‌های این عرصه شناخته می‌شود بنابراین اگر قرار است در مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم باید به جوانان فیلمسازمان بها بدهیم.

رئیس سازمان سینمای در بخش دیگری از سخنان خود با کنایه نسبت به وظیفه‌ دولت‌ها در راستای سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد: جوانان باید با راه‌اندازی کمپین‌هایی مطالبات خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری را از مسئولان پیگیری کنند، چراکه وظیفه مسئولان سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ است.

ایوبی همچنین با اعتراف به این نکته که در سال گذشته سازمان سینمایی نتوانست حمایت شایسته‌ای از انجمن سینمای جوانان ایران داشته باشد، گفت: به دلیل آنکه سایر بخش‌های سینمای ایران نیز نیازمند کمک فوری سازمان سینمایی بودند ما نتوانستیم در سال گذشته حمایت شایسته‌ای از انجمن داشته باشیم اما در سال جدید خبرهای خوشی برای سینماگران جوان داریم.

وی در ادامه درباره مصوبات سازمان سینمایی در راستای بهبود وضعیت بودجه انجمن سینمای جوانان ایران در سال جدید گفت: در سال جدید خبرهای خوبی برای فیلمسازان جوان داریم. ما توانستیم امسال بودجه‌های جدید برای انجمن تداریک ببینیم. نخستین کار ما اختصاص دادن رقم قابل توجهی برای فیلمسازان کوتاه حرفه‌ای است. ما بودجه ۳۰۰ فیلم را تصویب کرده‌ایم تا در سراسر کشور ساخته‌ شوند.

ایوبی اضافه کرد: در گذشته تمرکزگرایی غیرقابل قبولی در انجمن اتفاق افتاده بود این در صورتی است که اکنون دیگر تمرکزگرایی گذشته است. ما توانستیم مشکل حساب مالی دفاتر انجمن در سراسر را حل کنیم و به زودی بودجه این ۳۰۰ فیلم را به حساب دفاتر واریز می‌کنیم تا خودشان مستقلا به تهیه فیلم‌هایشان بپردازند. همچنین توانستیم در ردیف بودجه سازمان سهمی را نیز برای دفاتر انجمن در سراسر کشور در نظر بگیریم تا صرف هزینه‌های جاری آنها شود. بر اساس این ردیف بودجه، دفاتر می‌توانند با بودجه کلی را که از سوی انجمن در اختیار آنها قرار می‌گیرد دیگر برای امور جاری هزینه نکرده و صرفا به تولید فیلم بپردازند.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود از کارگردانان فیلم کوتاه درخواست کرد: اکنون دنیا تشنه مضامینی است که به ایرانیان اختصاص دارد. بنابراین خواهش من از فیلمسازان این است که آثاری را تولید کنند که عطر خیام، حافظ و مولوی را بدهد. همچنین سازمان سینمایی از فیلم‌هایی که با مضامین مقاومت و قدرشناسی از مدافعان حرم ساخته شوند در مرحله پس از تولید حمایت ویژه‌ای خواهد کرد.

وی افزود: مثنوی معنوی کتابی شاهکار و ماندگار در تاریخ تمدن ایرانی است. جهان امروز به جهان‌بینی و تفکر مولانا نیاز دارد و فیلمسازان ما باید به این مساله توجه کنند. بر این اساس سازمان سینمایی بسته حمایتی ویژه‌ای برای فیلم‌هایی در نظر گرفته که دارای مضامینی برگرفته از مثنوی معنوی باشند.

بعد از این سخنان فرید فرخنده‌کیش با اهدای کارت ویژه پاتوق فیلم کوتاه به حجت‌الله ایوبی از توجه ویژه وی به انجمن سینمای جوانان ایران تقدیر شد.

در بخش دیگری از این جشن با حضور حجت‌الله ایوبی، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد، فرید فرخنده کیش و محمدجعفر صانعی مقدم از یوسف کارگر، مسعود حاتمی، مهدی فردقادری، رضا فهیمی، امیرمسعود سهیلی، شهریار پورسیدیان و کریم لک زاده به دلیل آنکه فیلم‌هایشان بیشترین افتخارات را جشنواره‌های ملی و جهانی سال گذشته کسب کردند با اهدای جوایزی تقدیر شد.

بخش دیگری از این جشن به تقدیر از تنی چند از مسئولان فرهنگی که در حمایت از فیلم کوتاه پیش‌قدم بوده‌اند اختصاص داشت. در این راستا از امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سازمان صدا و سیما و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب تقدیر و تشکر شد. مدیرعامل خانه کتاب در این جشن حضور نداشت.

تاجیک در این جشن از تولید برنامه تلویزیونی با نام «سینمای جوان» خبر داد که نخستین قسمت آن از ساعت ۲۱ پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت از شبکه مستند روی آنتن می‌رود. این برنامه در هر قسمت به تولیدات یکی از دفاتر استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران می‌پردازد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>