سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
نماینده فیلم کوتاه ایران در ژاپن:

کارگری می‌کنیم تا پول فیلمسازی را درآوریم

khorooj-ezterari

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «خروج اضطراری» تاکید کرد فیلمسازان جوان اگر فرصت کار پیدا نکنند، مجبور به کارگری و مشاغلی از این دست می‌شوند.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «خروج اضطراری» تاکید کرد فیلمسازان جوان اگر فرصت کار پیدا نکنند، مجبور به کارگری و مشاغلی از این دست می‌شوند.

سوره سینما، مهر نوشت: فیلم کوتاه داستانی «خروج اضطراری» به کارگردانی مهدی جعفری محصول حوزه هنری استان یزد، شرکت کننده در جشنواره فیلم کوتاه توکیو است. درباره فیلم و روند فیلمسازی در شهرستان یزد با این فیلمساز جوان  صحبت کردیم.

«خروج اضطراری» چندمین فیلم شما است؟

مهدی جعفری: من پیش از این چند مستند و فیلم کوتاه ساخته ام اما این دومین فیلم کوتاه داستانی است که ساختم.

موضوع این فیلم چیست؟

«خروج اضطراری» روایتی از تصمیم یک کودک دارد که برای فرار از روز اول مدرسه  به اجبار کاری را انجام می‌دهد که موقعیت تلخ و در عین حال کمدی را به وجود می‌آورد.

ایده این فیلم از کجا شکل گرفت؟

داستان این فیلم روایت فضایی است که در کودکی برای خودم اتفاق افتاده است اما برای اینکه آن فضا به ساختار فیلم شدن نزدیک شود، چیزهایی به آن اضافه شده که شمایلی دراماتیک به خود بگیرد.

تا کنون در جشنواره های زیادی شرکت داشته است.

بله در چند جشنواره داخلی و چند جشنواره خارجی در کشورهای ایتالیا، هند و … شرکت داشته است.

وجه تمایز این فیلم‌ را در چه چیزی می‌دانید که توانسته در این جشنواره‌ها شرکت داشته باشد؟

به نظرم ایده اولیه این فیلم بکر است و نو بودن موضوع و باورپذیری بازی‌ها،  شاید بتواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند.

در سال های اخیر استان یزد فیلمسازان جوانی داشته، روند فیلمسازی در یزد چطور است؟

واقعا فضای کار کردن خیلی سخت است . شرایط فیلمسازی برای ما با دشواری فراهم می‌شود. ما مجبوریم شغل‌های دیگری چون کار ساختمان و رانندگی را تجربه کنیم تا بتوانیم هزینه ساخت فیلم‌مان را تهیه کنیم. این قضیه باعث می‌شود بسیاری از ایده‌های ما شکل عمل به خود نگیرد.

سهم نهادهایی مثل حوزه هنری در پویایی فیلمسازی شهرستان چه قدر است؟

واقعا حوزه هنری نسبت به وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما حمایت بیشتری نسبت به فیلمسازان جوان دارد اما همین حمایت ها هم به شکل ایده آل صورت نمی‌گیرد. حوزه هنری در بحث تولید و عرضه ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد که اگر بتواند ضعف‌های خود را به قوت تبدیل کند، واقعا در زمینه فیلمسازی استان تاثیر زیادی دارد. فیلم قبلی من «بابا آب داد» در بیش از ۶۰ جشنواره بین المللی شرکت کرد و حدود ۱۰جایزه گرفت. من تحصیلاتم را در زمینه سینما انجام داده‌ام پس امثال من که توانایی‌مان را تا حدی ثابت کرده‌ایم انتظار داریم برای ادامه را مورد حمایت قرار بگیریم.

عرضه آثار کوتاه در شهرستان یزد چطور اتفاق می‌افتد؟

یکی از ضعف های اساسی در شهرستان‌ها نبود و کمبود مکان و موقعیتی برای به نمایش در آمدن آثار است. ما فیلمهایمان را نمی‌دانیم کجا به نمایش درآوریم. آخرین فیلم من ناخواسته در موبایل‌ها به صورت بلوتوث پخش شده است. به نظرم فیلم کوتاه خودش یک رسانه مجزا است. می‌دانم که به طور مثال در استان یزد اگر مکان و موقعیتی برای نمایش آثار کوتاه وجود داشته باشد مخاطبان زیادی مشتاق دیدن آنها هستند که می‌توان حتی برای نمایش فیلم‌ها بلیط فروشی کرد. اما متاسفانه این قضیه به هیچ عنوان جدی گرفته نمی‌شود.

فیلم کوتاه می‌سازید که به ساخت فیلم بلند راه پیدا کنید؟

من واقعا فیلم کوتاه را رسانه مجزا می‌دانم . ما فیلمسازان جوان که در شهرستان‌ها توانسته‌ایم با ساخت چند اثر توانایمان را تا حدی ثابت کنیم چنان تا به حال با سختی فیلم ساخته‌ایم. امیدوارم بتوانیم فقط با آرامش بیشتری فیلم کوتاه بسازیم و ادامه دهیم و با وضعیت کنونی ساخت فیلم بلند برایمان یک آرزوی دست نیافتنی است.