سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ خرداد ۱۳۹۵ در ۱۱:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب

انتقادات یک کارگردان به جشنواره پرحاشیه با دبیری محمد آفریده/ در جشنواره فیلم «روح الله» فیلمی درباره کشتی جایزه گرفت!

roohollah-fest

موسی خانزاده‌پور گفت: اسم جشنواره در حالی روح‌الله گذاشته شده که ما آثاری درباره محیط‌زیست هم در این جشنواره داشتیم و در بخش مستند حتی فیلمی درباره کشتی از سوی داوران جایزه گرفت.

به گزارش سوره سینما، موسی خانزاده پور، کارگردان فیلم کوتاه «اشک مادر»، درباره جشنواره روح الله گفت: انتقادات بزرگی به این جشنواره وارد است که یکی از آنها بحث فراخوان است؛ چرا که فراخوان قراردادی بین فیلمساز و جشنواره محسوب می شود و طبق فراخوان این جشنواره، آثار ارسالی باید زمان شان یک دقیقه باشد؛ چرا که اسم جشنواره روح الله جشنواره فیلم های یک دقیقه ای بوده است؛ ولی بعد از انتخاب فیلم ها هیئت داوران گفتند که آثار به حد نصاب نرسیده، بنابراین آثار ۳ دقیقه ای که بیش از این در بخش جنبی جشنواره قرار می گرفتند و آثار یک دقیقه ای با هم مورد داوری قرار گرفتند که عملا جشنواره به آثار ۳ دقیقه ای تبدیل شد.

وی با بیان اینکه جشنواره روح الله در ۳ بخش داستانی، مستند و انیمیشن و نماهنگ داشت، ادامه داد:  جوایزی که توسط هیئت داوران اهدا شد نیز هیچ کدام مربوط به آثار یک دقیقه ای نبود، در حالی که بسیاری از فیلمسازان آثارشان را برای شرکت در این جشنواره کوتاه کرده و زمانش را یک دقیقه ای کرده بودند.

کارگردان فیلم کوتاه «اشک مادر» اظهار داشت: در بخش داستانی نیز هر ۳ فیلمی که برگزیده شدند، زمان شان بیشتر از ۳ دقیقه بود؛ یعنی در این بخش حتی آثار ارسالی از آنچه در فراخوان آمده بود که در بخش جنبی آثار باید ۳ دقیقه زمان داشته باشند هم بیشتر شد.

خانزاده پور افزود: یکی دیگر از تخلفات جشنواره این بود که یکی از آثار برگزیده تنها یک روز قبل از برگزاری به جشنواره ارسال شده بود که این مهم از لحاظ قانونی هم مشکل دارد. از سوی دیگر اسم جشنواره در حالی روح الله گذاشته شده بود که ما آثاری درباره محیط زیست هم در این جشنواره داشتیم و در بخش مستند نیز فیلمی درباره کشتی از سوی داوران جایزه گرفت.

وی با اشاره به مکان برگزاری جشنواره گفت: جشنواره در سالن آمفی تئاتری در اصفهان برگزار شد و حتی محیط سینمایی هم برای جشنواره اختصاص ندادند و جز فیلمسازان نیز کس دیگری استقبالی از جشنواره نکرد.

کارگردان فیلم کوتاه «اشک مادر» با اشاره به هیئت داوران جشنواره روح الله اظهار داشت: به نظرم به جز کمال تبریزی و مریلا زارعی بقیه اعضای هیئت داوران حتی یک فیلم هم درباره امام خمینی و اندیشه های ایشان ندیده اند، ولی در این جشنواره به عنوان داور حضور داشتند.

نخستین جشنواره روح الله از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)  به دبیری محمد آفریده  سوم تا پنجم خرداد ماه در اصفهان برگزار شد که کمال تبریزِی، مریلا زارعی، فرشته طائر پور، ابوالفضل جلیلی و محمد حسین حقیقی به داوری آثار جشنواره پرداختند.

در این جشنواره، فیلم های “بدون شرح”، “آوای ماندگار”، “با غیرت” در بخش مستند، “هدیه زندگی”، “شهر من سردشت” و “باور” در بخش مستند و “سفید سیاه”، “در یادها” و “پ” در بخش داستانی موفق به کسب جایزه شدند.

منبع: نسیم آنلاین


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>