سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب
استقبال از خاطرات دفاع مقدس/

«دا» به چاپ ۱۵۰ رسید

daa

انتشارات سوره مهر چاپ یکصد و چهل و نهم کتاب «دا» به همراه چاپ پنجاه و یکم «پایی که جا ماند» را در کنار بیش از ۱۰۰ اثر چاپ نخست در نمایشگاه کتاب ارائه می‌کند.

انتشارات سوره مهر چاپ یکصد و چهل و نهم کتاب «دا» به همراه چاپ پنجاه و یکم «پایی که جا ماند» را در کنار بیش از ۱۰۰ اثر چاپ نخست در نمایشگاه کتاب ارائه می‌کند.

سوره سینما- مهر نوشت:  انتشارات سوره مهر با از بیش از یکصد عنوان اثر جدید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال حاضر می‌شود که از میان آنها می‌توان به رمان‌هایی مانند «هات» نوشته محمد علی قاسمی، «بچه‌های کارون» نوشته احمد دهقان، «هنرپیشه» نوشته داریوش عابدی، مجموعه شعر «هزار خانه خورشید» سروده احد ده‌بزرگی و «کالک‌های خاکی» مجموعه خاطرات سردار محمدعلی جعفری از کودکی تا عملیات بیت‌المقدس به کوشش گلعلی بابایی و حسین بهزاد اشاره کرد.  احمد دهقان که در چند سال گذشته رمان‌های خود را به انتشارات نیستان سپرده بود، رمان جدید خود را در رجعتی دوباره به انتشارات سوره مهر سپرده است. رمانی که به گفته وی به گروهی از نوجوانان در روستاهای اطراف خرمشهر می‌پردازد که در کنار رودخانه کارون تلاش دارند تا برای آزادسازی خرمشهر کاری انجام دهند و این دسته با ورود شخصیتی به نام عبدل دچار تحولاتی شده و این موضوع قصه را به جلو می‌برد.

به گفته دهقان، یازدهمین اثر وی روایتی است از نوجوانانی که بسیار زود با جنگ آشنا شدند و در نهایت نیز به پیروزی‌های بزرگی چون آزادسازی خرمشهر دست یافتند.  سوره مهر تازه‌ترین مجموعه شعر فاضل نظری با عنوان «ضد» را همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال منتشر و ارائه خواهد کرد. فاضل نظری که با انتشار دفتر شعر گریه‌های امپراتور در سوره مهر توانست به شهرت قابل توجهی دست پیدا کند در این دفتر شعر همانند سایر آثارش به سراغ مضامین عاشقانه و عارفانه رفته و اثری در ادامه مجموعه شعر «گریه‌های امپراتور» سروده است؛ هرچند که به لحاظ زبانی، این دفتر شعر به دفتر شعر دیگرش، «آن‌ها» نزدیک است. این کتاب چهارمین دفتر شعر نظری پس از گریه‌های امپراطور، اقلیت و آن‌ها است. البته این شاعر پیش از این گزیده اشعار خود را نیز توسط نشر مروارید منتشر کرده بود.

کتاب «کالک‌های خاکی» نیز حاصل ۱۰ ساعت مصاحبه با سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران است که توسط گل‌علی بابایی و حسین بهزاد تهیه و تدوین شده است. این اثر در قالب مصاحبه و گفتگو از مقطع تولد جعفری در تابستان ۱۳۳۵ تا تابستان ۱۳۶۱ یعنی زمان فتح خرمشهر را شامل می‌شود. اثر در ۱۲ فصل با عناوین بچه‌های نجف‌آباد یزد، تا دانشکده هنر، خمینی ای امام، دانشجوی خط امام، در انقلاب فرهنگی، شکست حصر سوسنگرد، پیروزی یک تفکر، همسر یا همسنگر، تیپ عاشورا، با قرارگاه عملیاتی، قدس در نبرد فتح، الی بیت‌المقدس و در نهایت هم فصل مربوط به تصاویر و اسناد تدوین شده است.

از میان آثار شاخص منتشر شده در سال‌های گذشته نیز چاپ ۱۴۹ کتاب «دا» را به همراه چاپ ۵۱ کتاب «پایی که جا ماند»، چاپ ۵۰ کتاب «بابانظر»، چاپ ۶۰ کتاب «دختر شینا» و چاپ ۱۶ کتاب «کوچه نقاش‌ها» را در نمایشگاه کتاب ارائه خواهد کرد.
کتاب «دا» شامل خاطرات سیده زهرا حسینی از مقاومت خرمشهر و نیز زندگی وی در دروان پس از اشغال خرمشهر در جمع آوارگان جنگی حاضر در تهران، در سال‌های پس از انتشار خود جدای از کسب معتبرترین جوایز ادبی کشور، همچون جایزه ادبی جلال‌آل احمد، نشان کتاب سال و نیز جایزه شهید حبیب‌غنی‌پور را کسب کرده است. دا از حیث تجدید چاپ یک رکورد تازه و بدیع را به نام خود ثبت کرد و حتی بسیاری از سینماگران کشور نیز به ساخت اثری سینمایی از آن تمایل نشان داده‌اند. این خاطرات در نهایت در حال تبدیل شدن به یک سناریو برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی است.

خاطرات سید ناصرحسینی‌پور از دوران اسارت خود در زندان‌های عراق نیز که امسال برگزیده جایزه ادبی شهید غنی‌پور نیز شد، در سال گذشته با بازتاب‌ها رسانه‌ای فراوانی همراه بود که این اثر را در کانون توجه رسانه‌های مختلف قرار داد. کتاب بابانظر شامل خاطرات شهید محمدحسن نظرنژاد به کوشش حسین بیضایی است که در شهریور سال ۸۸ منتشر شد و در سال نخست از انتشار خود ۲۴ مرتبه تجدید چاپ شد. کتاب «دختر شینا» خاطرات قدم‌خیر محمد کنعان، همسر سردار شهید ستار ابراهیمی است که به کوشش بهناز ضرابی‌زاده تدوین شده است و در فاصله یک سال پس از انتشار توانسته به چاپ شصتم برسد. کتاب «کوچه نقاش‌ها» نیز نگاهی است به خاطرات سیدابوالفضل کاظمی به کوشش راحله صبوری. این کتاب، داستان زندگی کاظمی از کودکی تا بزرگسالی و حضور در جبهه است. یکی از نکات جالب این کتاب، بازخوانی منش‌ها و روش‌های رایج رفتار پهلوانی در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب در جامعه و چگونگی هدایت کاظمی بر مبنای این آموزه‌ها به جبهه‌های جنگ است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>