سوره سینما

پايگاه خبری تحلیلی سینمای ایران

logotext
تاریخ انتشار:۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

شکست سریال‌ها رمضان در شلوغی یورو و لیگ جهانی/ «شهر باران» و «ماه عسل» جلوتر از دیگران

shahre-baran

در رمضان امسال درست مانند اتفاقی که در نوروز افتاد سریالها نتوانستند در جذب مخاطب خوب عمل کنند و در شلوغی برنامه های ورزشی فوتبال و والیبال، این برنامه‌های گفتگومحور مثل شهرباران و ماه عسل بودند که تا حدی موفق شدند این خلا را پرکنند.

به گزارش سوره سینما، پس از گذشت بیش از نیمی از ماه مبارک رمضان با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که سریالهای ویژه رمضان، درست مانند نوروز امسال، شکست‌خوردگان اصلی این روزها هستند و این برنامه‌های گفتگومحور به همراه مسابقات ورزشی‌اند که بار اصلی جذب مخاطب رو بر دوش می‌کشند.

باکس مناسبتی رمضان همواره مانند نوروز یکی از مهمترین مناسبت‌های طول سال برای تدارک ویژه برنامه‌های مختلف توسط تلویزیون است و در این بین سریال های مناسبتی هم جایگاه ویژه‌ای دارند، چنان که بسیاری از ماندگارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون برای باکس رمضان ساخته شدند.

اما در رمضان امسال درست مانند اتفاقی که در نوروز افتاد سریالها نتوانستند در جذب مخاطب خوب عمل کنند و این برنامه‌های گفتگومحور بودند که تا حدی موفق شدند این خلا را پرکنند.

برنامه ماه عسل احسان علیخانی

قوت گفتگو محورها

در میان برنامه‌های گفتگومحور ویژه رمضان اما علاوه بر «ماه عسل» که برنامه ثابت شبکه سوم سیما در ایام رمضان است و به یکی از برنامه‌های همیشگی و پرمخاطب رسانه ملی در یک دهه گذشته تبدیل شده، برنامه «شهر باران» هم تبدیل به برنامه گفتگو محور شبکه یک سیما در این ایام شده است و طی چند سال گذشته توانسته است به یکی از برنامه‌های پرمخاطب سیما در ساعات نزدیک به افطار تبدیل شود.

این برنامه در سال جدید با ساختاری متفاوت جلوی دوربین رفته و با محوریت قرار دادن موضوع خانواده به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسائل اجتماعی کشور به دنبال معرفی الگوهایی مناسب برای خانواده‌های ایرانی است.

گفتگو محور خانواده محور 

اما نقطه قوت سری جدید این برنامه این است که با وجود محوریت بحث خانواده در تمام برنامه‌ها و همچنین توجه به حضور مهمانهایی از بین خود مردم در استودیو برنامه- مطابق الگوی این سالهای برنامه‌های دیگر رمضانی- سازندگان «شهر باران» از توجه به موضوعات اساسی و روز کشور هم غافل نشده‌اند. 

به عنوان مثال حضور کارافرینان برتر کشور به همراه خانواده‌شان در برنامه یا حضور خانواده شهدای مدافع حرم، جانبازان دفاع مقدس و… موجب شده هم به محوریت خانواده در تمام شبها توجه شود و هم از توجه به موضوعات روز غفلت نشود که البته جذابیت های خاص خودشان را دارند.

وحید شمسایی و همسرش در شهرباران

ماجرای حجاب همسر وحید شمسایی

یکی از این میهمانان وحید شمسایی اسطوره فوتسال ایران بود که سبک زندگی او  به عنوان آقای گل جهان و ارادت او و خانواده اش به اهل بیت(ع) مورد گفتگو قرار گرفت. شمسایی در این برنامه خاطره ای را درباره حجب همسرش تعریف کرد که: چند سال پیش صداوسیما به ورزشکاران برتر جایزه میداد و در همان اثناء من سفر خارجی داشتم.به مسئولین وقت اعلام کردم که خانواده ام برای دریافت هدیه خواهند آمد اما به من گفتند که جایزه را به خودتان بدهیم بهتر است! من گفتم خانواده ام آبروداری خواهند کرد. همسرم برای دریافت جایزه رفته بود و بعد از آنکه از سفر برگشتم  یکی از مسئولین بلندمرتبه سازمان مرا دعوت کرد و  گفت: من را ببخشید!  فکر نمیکردم با این تیپ و قیافه‌ی شما، همسرت چادری باشد!

یا در شبی که خانواده شهید مصطفی صدرزاده فرمانده گردان عمار از لشگر فاطمیون و از شهدای مدافع حرم میهمان برنامه بودند نقل ) همسر این شهید از او بسیار دل نشین بود که: «همسر و فرزندانم و هفت جد و آبادم، فدای یک کاشی حرم حضرت زینب(س)»

همراه سفره افطار در شلوغی فوتبال و والیبال

با همین اوصاف هرچند که امسال سایر شبکه‌های سیما نیز برای زمان‌های پیش از افطار، اقدام به تولید برنامه‌هایی متنوع در قالبی مشابه کرده‌اند ولی تا اینجا به نظر می‌رسد «شهر باران» و «ماه عسل» به دلیل انتخاب موضوعات و مهمان‌های جذابتر از میان خود مردم از دیگر تولیدات مشابه رمضانی سیما در جذب مخاطب و تاثیرگذاری جلوترند. چرا که برنامه‌های دیگری چون خندوانه و دورهمی با وجود تغییرات و ایده پردازی های صورت گرفته برگ تازه برای رو کردن و پیش افتادن از بقیه برنامه ها ندارند. هرچند که برنامه ای مثل خندوانه جذابیت های ذاتی خود را حفظ کرده و همچنان در کانون توجه است. 

در همین فضا و در کنار برنامه های گفتگو محور البته از مسابقات ورزشی مثل فوتبال جام ملتهای اروپا و لیگ جهانی والیبال نباید غافل شد که در میان ضعف سریال ها بار بزرگی از جذب مخاطب رسانه ملی را بر دوش می کشند.

چرا فقط رمضان؟

بیان این نکته هم ضروری است که توجه به موضوعات اساسی مطرح شده در برنامه‌هایی مانند «شهر باران» می‌تواند غیر از یک ماه رمضان در طول سال نیز ادامه پیدا کند چرا که تجربه رمضان های گذشته نیز نشان داده که مردم از برنامه‌های گفتگو محور ماه رمضان که عموما با حضور چهره‌هایی از میان خود مردم و با طرح موضوعات اساسی روی آنتن می‌روند، استقبال می‌کنند و حالا دیگر «شهر باران» و «ماه عسل» تبدیل به پای ثابت برنامه‌های رمضانی شده‌اند که می‌توانند مثل خندوانه در طول سال نیز ادامه پیدا کنند.

منبع: فردا


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>