سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ تیر ۱۳۹۵ در ۱۰:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

لقمان خالدی: برای «فصل هرس» یک سال وقت گذاشتم/ برایم مهم است چه چیزی در جامعه ضرورت بیان شدن دارد

loghman khaledi

لقمان خالدی کارگردان مستند «فصل هرس» گفت: چیزی که برای من مهم است این مساله است که هر فیلمی که می‌سازم یک مسئولیت جدید برایم ایجاد می کند و چون فیلم ماندگار می شود من باید جوابگوی آن باشم.

به گزارش سوره سینما، لقمان خالدی کارگردان مستند «فصل هرس» از محصولات مرکز مستند سوره حوزه هنری مهمان تلفنی برنامه رادیویی سینما معیار بود و در بخش سینما مستند که اجرای آن را حامد یامین پور بر عهده دارد به گفتگو پرداخت.

خالدی در گفتگو با سینما معیار پیرامون معیارهای انتخاب سوژه در فیلم هایش گفت: ما خیلی وقت زیادی نداریم تا مخاطب را پای فیلم نگه داریم و هر سوژه ای که خواستیم را به تصویر بکشیم. چیزی که برای من مهم است این مساله است که هر فیلمی که می‌سازم یک مسئولیت جدید برایم ایجاد می کند و چون فیلم ماندگار می شود من باید جوابگوی آن باشم.

وی افزود: هنرمند در واقع فشارسنج جامعه است و در واقع سعی می کند مشکلات، معضلات و خوبی های یک جامعه را رصد کند تا به بهانه آن یک اثر هنری مثل فیلم، نقاشی یا یک متن را خلق کند.

وی ادامه داد: برای من مهم است که چه چیزی و چه سوژه ای در جامعه حال حاضر ضرورت بیان کردن را دارد و برای همین فیلم هایی میسازم که احساس میکنم در جامعه وجود ندارد و سعی میکنم با زبان الکن خودم آن را به تصویر بکشم.

وی در خصوص اینکه آیا این انتخاب سوژه ها به صورت غریزی و با حس فیلمساز اتفاق می افتد یا خیر، گفت: برای من ابتدا حالتی از یک تهدید گسترده اتفاق می افتد که ناخودآگاه من را به سمت فیلم سوق می دهد.برای مثال برای ساخت فیلم فصل هرس، وقتی احساس کردم مساله سرطان یک موضوع فراگیر است و آمار و اخبار وحشتناک آن را دیدم، ناخودآگاه به خودم گفتم تو به عنوان یک مستندساز برای این موضوع چه کرده ای؟ و این موضوع باعث می‌شود من با ذره بین و زاویه دید خودم مسئولیتم نسبت جامعه را انجام دهم.

این مستندساز پیرامون پژوهش در فیلم فصل هرس و ادعای جالب سوژه اش مبنی بر کشف داروی ضد سرطان گفت : وقتی شما یک ایده ای را آغاز می کنید، در واقع این ایده شروع یک نوع جنگیدن است.وقتی یک سوژه پیدا می شود و احساس میکنی این سوژه خوب است، تنها این احساس کافی نیست و باید تحقیقات بسیار زیادی انجام داد تا به واقعیت رسید.

خالدی افزود: من برای مستند فصل هرس حدود یک سال زمان گذاشتم، پس طبیعتاً با یک احساس نمی شود به یک فیلم رسید.

وی ادامه داد: مسیری که من برای فیلمم انتخاب می کنم این است که مثل یک توریست به سوژه نگاه نکنم و تحقیقاتم را بسیار کامل انجام می دهم تا مثل خیلی از فیلم ها در لحظه فیلمبرداری به کشف های جدیدی نرسم.

لقمان خالدی در پایان با اشاره به اینکه این موضوع نباید به کشف و شهود داخل فیلم لطمه بزند گفت: سختی کار مستند ساز اینجاست که باید رابطه بین بکر بودن و پژوهش را کنترل نماید تا حاصل کار نیز مصنوعی نباشد.

گفتنی است مستند فصل هرس به تهیه کنندگی مهدی شاه محمدی در جشنواره فیلم حقیقت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از آن خود کرده است و در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی مستند بود و هم اکنون در گروه هنر و تجربه در حال اکران است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>