سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ تیر ۱۳۹۵ در ۳:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب

از روند صدور حکم‌های حکومتی توسط ایوبی تا عدم کارایی معاونت ارزشیابی در سازمان‌ سینمایی

ayubi

با توجه به پروانه ساخت‌هایی که با حکم حکومتی رئیس سازمان سینمایی و قول مساعد حجت‌الله‌ایوبی برای نمایش برخی فیلم‌های حاشیه ساز صورت می‌گیرد، وجود معاونت ارزشیابی و نظارت در سازمان سینمایی چه کارکردی دارد؟

به گزارش سوره سینما، این روزها وضعیت وزارت ارشاد به گونه‌ای شده است که هر فیلمسازی که با شورای پروانه نمایش یا ساخت دچار مشکلی می‌شود یک راست به سراغ حجت الله ایوبی می‌رود. به نظر می رسد معاونت ارزشیابی و نظارت توان رایزنی و ارایه نظرات شورا به فیلمسازان را نداشته و نمی تواند امکان مناسبی در جهت ارتباط درست با هنرمندان برقرار کند.

قول رئیس سازمان سینمایی برای اکران «مادر قلب اتمی»

روز گذشته روی خط خبرگزاری‌ها اظهار نظر تهیه کننده «مادر قلب اتمی» به تازگی اعلام کرده است رئیس سازمان سینمایی قول مساعد برای اکران این اثر سینمایی را داده و این در شرایطی است که رئیس سازمان سینمایی در سخنان خود تنها مرجع ارایه پروانه نمایش را شورا می داند اما خود  این مرجع را زیر سوال برده و به شخصه قول مساعد برای اکران فیلمی می‌کند که فیلمساز حاضر نیست اصلاحات ارایه شده از سوی شورای پروانه نمایش را اعمال کند. فیلمساز درخصوص فیلم اول خود «مهمونی کامی» هم حاضر نیست اصلاحات ارایه شده به فیلم را انجام داده و فیلم را اکران کند و برای ساخت سومین فیلم خود «پدیده» در تاریخ ۱۳ آبان ماه موفق به دریافت پروانه ساخت از وزارت ارشاد شده است!

نکته قابل توجه پروانه ساخت ها با حکم حکومتی است که این روزها شاهد آن هستیم وتوسط اعضای شورای پروانه ساخت از آن پرده برداری شد فیلم های «پارادایس» سال ۹۳ (در زمان حضور همایون اسعدیان نماینده کانون کارگردانان) و «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» در  سال ۹۴ (در زمان حضور مازیار میری نماینده کانون کارگردانان)با دستور رئیس سازمان سینمایی صادر شده است که متاسفانه رسانه‌ای نشد. در این شرایط حضور معاونت ارزشیابی و نظارت و کارکرد آن چه توجیهی دارد؟

طراحی پوستر فیلم ها برای شبکه نمایش خانگی 

در حوزه شبکه نمایش خانگی که زیر مجموعه معاونت ارزشیابی و نظارت فعالیت می‌کند اشکالات فراوان دیده می شود، یکی از پیش پا افتاده ترین مشکلات این حوزه ارایه مجوز به پوسترها است متاسفانه پوسترهای طراحی شده برای نمایش خانگی بدون هیچ ضابطه و قانونی طراحی و مجوز از ارشاد می گیرد این در شرایطی است که در گذشته روی پوستر ارایه شده در شبکه نمایش خانگی دقت نظر داشتند و برخی از فیلم ها از جمله «گشت ارشاد» مجبور به جمع آوری فیلم های توزیع شده و تغییر عکس روی جلد و پوسترهای فیلم است. اما این روزها شاهد پوسترهایی با سیگار و استفاده ابزاری از عکس زن روی پوستر فیلم ها است به طور نمونه فیلم سینمایی «تمشک» تنها عکس روی پوستر نیکی کریمی طراحی شده و نوشته های فیلم با فونت ریز روی آن درج شده است!

تبلیغ سیگار در فیلم‌ها

در شبکه نمایش خانگی هیچ‌گاه به مصوبه هیات دولت وزارت بهداشت در حوزه عدم سیگار کشیدن و استعمال مواد مخدر هیچ توجهی نمی شود و فیلم های این حوزه بدون هیچ ضابطه ای وارد خانه‌ها می‌شود.

گروه هنر و تجربه که به تازگی نیز قصد دارد به صورت مستقل از جشنواره فجر به رقابت بپردازند حکایت دیگری دارد، فیلم های این گروه بیش از آنکه کارکرد اصلی خودرا داشته باشد مامنی برای اکران فیلم‌های توقیف شده در سالهای گذشته شده است. فیلم هایی که به هر دلیلی امکان نمایش از شوراهای پروانه نمایش سینمایی را نمی توانند اخذ کنند این مسیر را تغییر داده و در شبکه نمایش خانگی مجوز اکران خود را دریافت کرده و در این گروه به نمایش درمی آیند از این دست فیلم ها در این گروه سینمایی کم نیست. این در شرایطی است که معاونت ارزشیابی و نظارت باید با دقت نظر شوراهای را زیر نظر داشته باشد و آن ها را مدیریت کند نه آنکه شوراها معاونت ارزشیابی و نظارت را مدیریت کنند!

در دوره اخیر در حوزه معاونت ارزشیابی و نظارت تعداد فیلمسازانی که به نظر شورای پروانه نمایش اهمیت نمی دهند و ایرادات وارد شده از سوی تنها مرجع نمایش در کشور را نادیده می گیرند بیشتر شده و برخی از فیلمسازان هم حاضر به انجام اصلاحات نیستند و هر گاه صحبت از فیلم های مساله دار می شود فضای رسانه را به گونه ای مدیریت می‌کنند که گویی وزارت ارشاد مقصر اصلی عدم اکران فیلم‌ها است و هیچ مشکلی متوجه فیلمساز نیست.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>