سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۳۹۵ در ۱:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب

پاسخ مدیر پخش حوزه هنری به انتقادات کارگردان «ایستاده در غبار» چه بود؟

istadeh_2

فرجی که خود از مدیران حوزه هنری است، در مورد ادعای مهدویان درباره عدم حمایت این نهاد از فیلم «ایستاده در غبار» گفت: «با تمام احترامی که بنده برای آقای مهدویان قائل هستم، باید بگویم که حوزه هنری به طور تمام و کمال حمایت خود را از فیلم «ایستاده در غبار» انجام داده است.

به گزارش سوره سینما، محمدحسین مهدویان کارگردان «ایستاده در غبار»، امروز به نحوه اکران اولین ساخته‌اش در شهرستان‌ها انتقاداتی را وارد کرد. مهدویان می‌گوید حوزه هنری به عنوان حامی سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حمایت ویژه‌ای از این فیلم انجام نداده است. از سوی دیگر غلامرضا فرجی سخنگوی شواری صنفی نمایش و از مدیران حوزه هنری در گفت‌وگو با آی سینما نسبت به گفته‌های مهدویان واکنش نشان داد و اعلام کرد که حوزه هنری تمام و کمال از این فیلم حمایت کرده است.

«ایستاده در غبار» اولین ساخته سینمایی محمد حسین مهدویان است که برای اولین بار در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را نیز، از آن خود کند. این فیلم که به زندگی حاج احمد متوسلیان می‌پردازد از ۱۹ خرداد به نمایش درآمد. «ایستاده در غبار» تاکنون توانسته بیش از یک میلیارد تومان درآمد کسب کند که با توجه به موضوع این فیلم، می‌توان فروش آن را موفق و شاید دور از انتظار نامید.

اما امروز محمدحسین مهدویان در گفتگو با فارس، انتقاداتی را به نحوه اکران «ایستاده در غبار» در شهرستان‌ها وارد کرده است. او می‌گوید که حوزه هنری به عنوان حامی سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حمایت ویژه‌ای از این فیلم انجام نداده است. حوزه هنری پیش از این حمایت گسترده‌ای از دو فیلم «محمد رسول الله» مجیدی و «بادیگارد» حاتمی کیا انجام داد و سانس‌ها و سالن‌های سینمایی خود را به نمایش این دو فیلم اختصاص داده بود. مهدویان در ادامه انتقادات به حوزه هنری گفته است: «به عنوان یک فیلمساز با در نظر گرفتن نظام عرضه و تقاضا کاملا موافقم اما به شرطی که اساسا به فیلم‌ها اجازه رقابت داده شود، نه اینکه فیلم در دو سانس صبح و ظهر یک سینما آن هم بدون اطلاع‌رسانی و نصب سر در به مدت چهار روز اکران شود و بعد بگویند در مقایسه با فیلمی که ۶ سانس در روز به همراه سر در دارد، فروش نداشته است! می گویند در سینمای حوزه نظام عرضه و تقاضا حاکم است چگونه دو سال گذشته به این نظام توجه نشد و برخی فیلم ها که مجور نمایش داشتند در سینمای حوزه اکران نشد!»

مهدویان در حالی نسبت به اکران «ایستاده در غبار» در شهرستان  ابراز نارضایتی می‌کند که از فروش این فیلم در تهران راضی به نظر می‌رسد. البته شاید این گفته مهدویان با ملاحظه آمار فروش این فیلم منطقی به نظر می‌رسد، زیرا «ایستاده در غبار» در سینماهای تهران نزدیک به ۸۵۰ میلیون تومان فروش کرده است و در سینماهای شهرستان به فروش بیش از ۲۲۰ میلیون تومانی دست یافته است.

اما با توجه به انتقادات محمد حسین مهدویان به سراغ غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و یکی از مدیران حوزه هنری رفتیم. فرجی در رابطه با انتقادات کارگردان «ایستاده در غبار» به آی سینما گفت: «بحثی که امروز آقای مهدویان به آن اشاره کردند، کاملا به پخش کننده فیلم و جناب آقای سرتیپی مربوط می‌شود. اکران هر فیلم در سینماهای تهران و شهرستان‌ها دارای ضوابط خاصی است که پخش کننده آن باید نسبت به آن موضوع پاسخگو باشد، زیرا تمامی اتفاقاتی که ممکن است در طول اکران یک فیلم بیافتد، مطمئن باشید به اطلاع پخش کننده رسیده و آنها از آن موضوع آگاه بوده‌اند.»

فرجی که خود از مدیران حوزه هنری است، در مورد ادعای مهدویان درباره عدم حمایت این نهاد از فیلم «ایستاده در غبار» گفت: «با تمام احترامی که بنده برای آقای مهدویان قائل هستم، باید بگویم که حوزه هنری به طور تمام و کمال حمایت خود را از فیلم «ایستاده در غبار»  انجام داده و با توجه به رسالتی که حوزه هنری در مورد فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس  دارد، باید بگویم که از این فیلم ارزشی به طور کامل حمایت شده است و تمام سینماهای حوزه هنری در تهران و شهرستان به اکران این فیلم پرداخته‌اند. البته ایشان گفته‌هایی را هم در مورد سینماداران انجام دادند که به نظر من استنباط دقیقی نبوده است، چون اگر سینماداری سانس‌های یک فیلم را کم یا زیاد کند، پخش کننده فیلم را از این موضوع مطلع می‌کند و پخش کننده فیلم «ایستاده در غبار» باید نسبت به ادعای آقای مهدویان پاسخگو باشد.»

منبع: آی سینما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>