سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۳۹۵ در ۲:۵۵ ب.ظ چاپ مطلب

تهیه‌کننده «فرزندصبح»: قبول داریم نسخه به نمایش درآمده مطلوب نبود/ تدوین مجدد «فرزندصبح» برای اکران

Farzand Sobh 1

تهیه‌کننده «فرزند صبح» گفت: ما خودمان هم به این واقف هستیم که نسخه به نمایش درآمده در جشنواره بیست و نهم نسخه قابل قبولی نبود و فیلم خیلی کار دارد تا به محصولی ارزنده بدل شود.

به گزارش سوره سینما، یکی از پرحاشیه‌ترین آثار سینمای ایران پروژه‌ای است با نام «فرزند صبح» فیلمی که آقای بهروز افخمی کارگردانی شناخته شده و مجری این روزهای «هفت» ساخت آن را به سفارش مرکز تنظیم و نشر آثار امام(رحمه‌الله علیه) در دستور کار قرار داد و بنا بود تصویری از زندگی امام خمینی (رحمه‌الله علیه) بنیانگذار انقلاب اسلامی ارائه دهد.

اوایل سال ۸۳ خبر ساخت فیلمی درباره امام خمینی به عنوان شاخص‌ترین چهره معاصر کشورمان بازتاب وسیعی داشت و از همان ابتدا هم حواشی گوناگونی را به دنبال داشت، به طوری که چند روز پس از آغاز فیلمبرداری و انتقاداتی درباره بازی هدیه تهرانی در نقش مادر حضرت امام، در مطبوعات، افخمی بلافاصله پاسخی را منتشر کرد که در آن از فشارها و برخی سخنان درباره ساخت این فیلم گلایه کرد.

پس از آن، فیلمبرداری تا تیرماه ۸۴ در لوکیشن اصلی در حوالی شهریار که زمین آن خریداری شده بود ادامه یافت تا اینکه افخمی اعلام کرد، فیلمبرداری تا یکی، ۲ سال تعطیل خواهد بود، چرا که بازیگر خردسالی که نقش امام (رحمه‌الله علیه) را در سه، چهار سالگی بازی می‌کند بسیار تواناست و ترجیح می‌دهد از همین فرد برای ادامه کار استفاده کند. به همین علت مقرر شد او در بخش دوم فیلم خودش نقش دوران هفت تا هشت سالگی امام (رحمه‌الله علیه) را بازی کند. این به آن معنا بود که پروژه باید متوقف شده تا این بازیگر خردسال کمی بزرگ‌تر شود. البته این اقدام با واکنش تهیه‌کننده فیلم روبه‌رو شد. آقای محمدرضا شرف‌الدین به نمایندگی از «عروج فیلم» طبق یک اعلامیه مطبوعاتی برای جذب بازیگر کودک نقش هفت سالگی حضرت امام اقدام کرد. در نهایت نیز تصمیم کارگردان قطعی شد و مقرر شد پروژه تا ۲ سال تعلیق شود.

اختلاف نظر کارگردان و تهیه کننده

مرداد ۸۵ فیلمبرداری بخش دوم پروژه «فرزندصبح» آغاز و در آذرماه ۸۶ به پایان رسید. پایانی که البته آغازی هم برای بعضی صحبت‌ها و حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌ها بود. پس از پایان فیلمبرداری، راش‌ها برای تدوین به دست زنده‌یاد سیف‌الله داد سپرده شد و او مونتاژ «فرزندصبح» را اسفند ۸۶ به پایان رساند و کار به مرحله صداگذاری و دوبله رسید اما فیلم در این مرحله تا یکی، ۲ سال در کشمکش ماند.

افخمی که در آن زمان مدتی در کانادا اقامت داشت، اصرار داشت چون فیلم با تکنیک سوپر ۳۵ میلیمتری ساخته شده است و این روند در ایران قابل نمایش و کار نیست، بنابراین تدوین کارهای لابراتواری پروژه برای اینکه کیفیت خوبی داشته باشد، باید در خارج از کشور انجام شود. به تبع آن صداگذاری، دوبلاژ و ساخت موسیقی هم باقی مانده بود که کارگردان مصر بود تبدیل صدای فیلم به سیستم دالبی هم باید خارج از کشور انجام شود. در عین حال شرف‌الدین هم در مقام تهیه‌کننده، هزینه‌های فیلم را یادآور شده و گفته بود: «کارگردان به دلیل کیفیت بهتر معتقد است فیلم باید در خارج تبدیل شود… از طرفی هم سرمایه‌گذار امکان تأمین بودجه تبدیل این فیلم را در خارج از کشور ندارد و آمادگی دارد تا در داخل انجام شود.»

فیلمی که اکران نشد

اختلافات ادامه داشت تا اینکه پس از کش و قوس‌های فراوان و اصرار افخمی بر اینکه «فرزندصبح» فعلی اثر او نیست، تهیه کننده اثر، نسخه‌ای را که صداگذاری آن در داخل کشور انجام شده بود، به جشنواره بیست و نهم فجر داد و برای اصحاب رسانه و منتقدان به نمایش درآمد. نمایش فیلم در جشنواره با انتقاداتی مواجه شد که بعضاً حتی ساختار داستانی کشدار و ریتم کند اثر را هم شامل می‌شد. در مقابل افخمی هم از تعلق این فیلم به خودش اظهار برائت کرد، چرا که برحسب اعلام وی، مونتاژ و تدوین نهایی فیلم بدون نظر او انجام شده و این فیلم، فیلم او نیست. افخمی این اظهارات را هنگام نمایش فیلم در جشن خانه سینما هم تکرار کرد. در هر صورت این ماجرا ۶سال ادامه داشت و نتیجه آن اکران نشدن «فرزندصبح» بود. هرچند در این میان انتقاداتی هم وجود داشت که نسبت به تصویرسازی از امام(رحمه‌الله علیه) به فیلم بازمی‌گشت با این همه، افخمی در این سال‌ها اعتقاد دارد که می‌تواند فیلم را با تدوین مجدد به محصولی قابل اعتنا تبدیل کند.

قبول داریم نسخه به نمایش درآمده مطلوب نبود

آقای محمدرضا شرف الدین تهیه کننده این کار در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره اینکه چقدر می‌توان احتمال داد که خواسته افخمی تحقق یابد و فیلم تدوین مجدد شود؟ بیان داشت: اخیراً جلسه‌ای با مسوولان مؤسسه تنظیم آثار و نشر آثار امام داشته‌ایم و قرار و مدارهایی هم گذاشته‌ایم مبنی بر اینکه پروژه یک بار دیگر به جریان بیفتد.
این تهیه‌کننده ادامه داد: ما خودمان هم به این واقف هستیم که نسخه به نمایش درآمده در جشنواره بیست و نهم نسخه قابل قبولی نبود و فیلم خیلی کار دارد تا به محصولی ارزنده بدل شود. برای همین به دنبال آن هستیم که با همراهی بهروز افخمی، شرایط تدوین مجدد اثر را فراهم کنیم.

منبع: صبح نو


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>