سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ مرداد ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۶ ق.ظ چاپ مطلب

مدیر شبکه مستند: اولویت در حمایت از مستند‌سازان مستقل است/ تلاش برای پوشش تمام سلیقه‌ها

salim_ghafouri

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند طی یک ماه گذشته با مدیران نهاد‌های مختلف که در عرصه مستند‌سازی فعال هستند جلساتی را برگزار کرد و درباره نحوه خرید حق رایت و کمک در تولید برخی آثار گفت: اولویت‌مان حمایت از مستند‌سازان مستقل است.

به گزارش سوره سینما، سلیم غفوری مستندساز و مدیر شبکه مستند،‌ در ارتباط با جلسات اخیرش با مدیران نهادهای مختلف در عرصه مستندسازی همچون مرکز گسترش مستند و تجربی گفت: تقریبا طی این مدت با تمام نهادهایی که در عرصه سینمایی مستند فعالیت داشته‌اند جلساتی را برگزار کردیم. نکته‌ای که در تمام این جلسات وجود داشت و همه افراد به آن تأکید داشتند این بود که در حال حاضر اصلی‌ترین مکان و جایگاه نمایش آثار مستند در تلویزیون است و فضاهای دیگری که این فیلم‌ها در آنجا به نمایش در می‌آید، اعم از سینمای خانگی و یا جشنواره‌های مختلف تنها جزء کوچکی از نمایش اصلی است که برای این آثار می‌تواند وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در جلساتی که با بسیاری از دوستان و مستندسازان داشتیم، آنها نیز عنوان کردند که فیلمشان در جشنواره‌ها و یا اکران‌های کوچکی چون دانشگاه به نمایش درآمده است،‌ اما دغدغه‌شان این است که اثری که برایش زحمت کشیدند و ساختند از رسانه ملی برای مردم نیز به نمایش در بیاید. ان‌شاءالله ما در شبکه مستند تلاشمان این خواهد بود که با تعامل با تمام مراکز و نهادهای مربوط که در ساخت مستند فعال هستند، بتوانیم فیلم‌های مستند مورد نظر را از شبکه مستند به نمایش در بیاوریم. طی یک ماه گذشته توافقات خوبی را با مدیران سینمایی در بخش مستند داشتیم که امیدواریم به فاز اجرایی آن برسیم.

غفوری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا برای پخش فیلم‌های مستند، مستندسازان حق رایت آن را خریداری می‌کنید یا اینکه به شکل دیگری با آنها وارد تعامل و رایزنی برای پخش آثارشان می‌شوید،‌ گفت: به لحاظ مالی شرایط سازمان صدا و سیما مطلوب نیست و این امری است که تقریباً تمام دوستان در این حوزه به آن اشراف دارند. متأسفانه وضعیت دو سه ساله اخیر سازمان خیلی مطلوب نیست و دست ما نیز به تبع آن به لحاظ مالی خالی است و کما اینکه علاقه داریم اگر بودجه‌ای در اختیار ما است، آن بودجه در میان دوستان مستندساز به چرخش در بیاید.

او همچنین گفت: قطعاً اگر بودجه‌ای در اختیار داشته باشیم اولویت اولمان حمایت از مستندسازان مستقل است. مستندسازانی که برای تولید آثارشان از هیچ جای دیگری نمی‌توانند بودجه‌ای را دریافت کنند. در مجموع که برای تولید یک اثر مستند و یا خرید آن اولویتمان با فیلمسازان مستقل است. اما امیدواریم در ادامه با همکاری صاحبان آثار مستندی که نهادهای مختلف در تولید آن مشارکت داشتند،‌ بتوانیم حق پخش آنها را با یک هزینه کم دریافت کنیم و فیلم‌ها را برای مردم نمایش دهیم. به هر حال با توجه به مشکلات موجود باید با تعامل یکدیگر با آنها مواجه شویم.

کارگردان مستند «آخرین فرزندان سومالی» در ارتباط با این نکته که در شرایط کنونی مخاطب امروز به راحتی با رجوع به شبکه‌های مجازی می‌تواند بهترین و باکیفیت‌ترین آثار مستند را ببیند، شما چه برنامه‌ریزی انجام داده‌اید که سلیقه‌های مختلف را با توجه به انتخاب آثاری گوناگون پوشش دهید،‌ عنوان کرد: بنده نیز معتقدم در شبکه مستند باید بتوانیم موضوعات مختلف را در ژانر مستند پوشش دهیم، مستندهایی با موضوعات سیاسی،‌ اقتصادی، اجتماعی و …، پرداخت به موضوعات مختلف و همچنین مشکلات اجتماعی همراه با ارائه راه‌حل‌هایی که می‌توان به آنها فکر کرد نیز از جمله کارهایی است که می‌توان برای جذب سلیقه‌های مختلف انجام داد. همچنین باید مستندهای روز دنیا را تأمین کنیم و به نمایش در بیاوریم. این نکات حاصل نمی‌شود مگر آنکه بتوانیم تعاملات خوبی را با مستندسازان مختلفی داشته باشیم که امیدواریم این نکته به تدریج حاصل شود. در زمینه تولید آثار مستند دفاع مقدسی و ارزشی نیز اتفاقات خوبی افتاده اما باز دارای کمبود هستیم.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>