سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۳۹۵ در ۱۲:۵۵ ب.ظ چاپ مطلب

وزیر بهداشت در جمع مدیران سیما حاضر شد

vazir-behdasht-modiran-tv

دستور جلسه شورای مدیران سیما موضوع اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی در زمینه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و به همین مناسبت دکتر قاضی زاده هاشمی در این جلسه حضور یافت و در این زمینه نکاتی را با مدیران شبکه های تلویزیونی در میان گذاشت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سیما؛ در ابتدای این نشست دکتر میر باقری معاون سیما در توصیف شایستگی های اخلاقی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال هاست که دکتر قاضی زاده هاشمی را می شناسم و همواره ایشان را نه تنها پزشکی حاذق بلکه دارای خصایص انسانی بسیار می دانم.

دکتر میرباقری: سلامت بالاترین رتبه را از دید مردم دارد

وی اضافه کرد: تاکنون در زمینه طرح سلامت چندین مطالعه اجتماعی صورت گرفته است در این مطالعات ۱۰ پارامتر در زمینه آسیب های اجتماعی همچون سلامت، اشتغال، امنیت، اقتصاد، محیط زیست و … مورد پرسش قرار گرفت. بر اساس این نظرسنجی ها پاسخگویان به حوزه سلامت بالاترین نمره را دادند و امنیت در رده دوم قرار گرفت.

دکتر میرباقری تاکید کرد: در چند سال اخیر و با طرح تحول سلامت روند رو به رشدی را در حوزه بهداشت و سلامت کشور شاهد بوده ایم.

معاون سیما در ادامه به نقش رسانه در آسیب شناسی حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: اکنون برنامه‌سازان ما در تمامی حوزه ها و ساختارهای برنامه سازی کوشش می کنند به این حوزه توجه نمایند به گونه‌ای که در تمامی شبکه ها شاهد برنامه هایی اعم از سریال، فیلم، برنامه های ترکیبی و مستند با موضوع درمان و بهداشت جسمی و روانی هستیم.

وی به مدیران شبکه ها توصیه کرد، به ساخت برنامه هایی با پروسه های زمانی کوتاه توجه ویژه داشته باشند و تغییر سبک زندگی و فرهنگسازی را در زمینه آموزش پزشکی در تمامی پیام های برنامه ها به صورتی هنرمندانه جانمایی نمایند.

دکتر هاشمی: مهمترین دستاورد دولت یازدهم در داخل کشور بهبود درمان و توسعه امکانات درمانی است

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی رسانه ملی را یاور همیشگی حوزه سلامت در کشور دانست و افزود: امروزه شاهد سیاه نمایی های بسیاری در مورد جامعه پزشکی کشور هستیم، در حالی که بر اساس آمار بهداشت جهانی سرعت بهبود امکانات پزشکی و درمانی در کشور ما بالا بوده است.

وی تاکید کرد: رشد بهبود درمان و توسعه امکانات پزشکی و درمانی یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در داخل کشور به شمار می رود که این رشد مرهون نگاه ویژه رئیس جمهور نسبت به حوزه درمان و بهداشت است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه آمارهای متعدد از کشورهای مختلف گفت: سرانه درمان در کشوری همچون ژاپن به ازاء هر ۱۰۰۰ نفر ۱۴ تخت، ترکیه ۲.۷ و.. ولی در کشور ما این سرانه ۱.۶ است و این رقم نیز در سال های اخیر با بازسازی و نوسازی بیش از ۲ میلیون متر مربع از بیمارستان های دولتی در سراسر کشور به دست آمده است.

وی تاکید کرد: با توجه به آمار و ارقام، ما همه ساله باید حدود ۹۰ هزار تخت بیمارستانی در این حوزه اضافه کنیم و قاعدتا اگر تمامی آب خلیج فارس مبدل به پول شود، قادر نیستیم چنین امکاناتی را فراهم نماییم. نه ما و نه هیچ کشور دیگری نمی توانند چنین بودجه ای را به سلامت اختصاص دهند، اینجاست که رسانه ها باید پا به میدان گذارند و با برنامه سازی و فرهنگسازی مبحث پیشگیری را به جامعه آموزش دهند.

وی آموزش را مهمترین رکن حوزه سلامت توصیف کرده و خواستار آن شد تا تمامی اصحاب رسانه بخصوص برنامه سازان رسانه ملی به این حوزه وارد شوند. دکتر هاشمی از هزینه ۲ هزار میلیاردی سرطان در کشور یاد کرد که  اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی صحیح قادر است آن را به  میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وی به برنامه سازان رسانه ملی توصیه کرد اقدامات پیشگیرانه را به عهده گیرند و ادامه داد: امروز سریال «پریا» را با وجود خط قرمزها روی آنتن بردید چرا که ایدز یک بیماری رها شده در کشور است و تنها ۳۰ هزار بیمار ایدز ثبت شده در ایران داریم و باید در این زمینه به جامعه هشدارهای جدی داده شود.

دکتر ایازی: جمع اوری اطلاعات پزشکی ۳۴ میلیون نفر طی سه سال

دکتر ایازی قائم مقام وزیر در امور مشارکت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه های حوزه سلامت نیز در این جلسه با اشاره به روند رو به رشد در حوزه بهداشت کشور تاکید کرد: ظرف سه سال اطلاعات فردی، پزشکی و درمانی ۳۴ میلیون نفر جمع آوری و به صورت آنلاین در سراسر کشور قابل دسترسی است و تا پایان دولت یازدهم پرونده پزشکی تمامی مردم عزیر کشورمان جمع آوری می شود.

وی اضافه کرد: جمع آوری اطلاعات پزشکی تنها بخشی از عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سال ها بوده است کاهش هزینه درمان در سال های اخیر یکی از مهمترین دستاوردهای این حوزه است. در ابتدا مقرر شد بخشی از درآمد حاصل از قطع یارانه ها به درمان اختصاص داده شود ولی با توجه به اینکه این درآمد برای دولت ایجاد نشد همچنان پروژه ادامه یافت. امروزه بیماران تنها بین ۱.۵ تا ۳ درصد هزینه درمانی خود را در بیمارستان های دولتی پرداخت می کنند در حالی که پیش از این بیش از ۶۰ درصد هزینه ها، برعهده بیماران بود.

دکتر ایازی از برگزاری جشنواره مربوط به سریال ها و فیلم های حوزه سلامت خبر داد و اضافه کرد: در این جشنواره ۱۲ سریال، ۲۳ فیلم سینمایی ، ۲۵ تله فیلم و برنامه های مستند و ترکیبی در حوزه سلامت حضور خواهند داشت.

وی از مدیران شبکه های تلویزیونی خواست تا هر یک بنا بر رسالت  شبکه خود برنامه سازی در حوزه سلامت را یکی از اولویت ها قرارد دهند. دکتر ایازی با اشاره به سیاه نمایی های اخیر در زمینه حوزه سلامت تاکید کرد: اگر مردم به این حوزه بی اعتماد شوند، عواقب وخیمی گریبانگیر جامعه خواهد شد. اگر در سراسر کشور ۱۰۰ یا ۱۵۰ پزشک تخلف می کنند باید آن را از جامعه پزشکی ۱۵۰ هزار نفری کشور جدا دانست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه سلامت کشور همواره شاهد یک عقب ماندگی بوده ایم و در این دولت تلاش شده تا به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شویم و شما برنامه سازان مهمترین کانال اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این حوزه هستید و باید به یاری جامعه پزشکی بیایید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>