سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ شهریور ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

روایت کودتاهای آمریکایی از غرب تا شرق جهان در جشنواره عمار

ammar-intl

سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با محوریت مرور سینمای ضدکودتای جهان با نمایش آثار فیلمسازان کشورهای مختلف در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش سوره سینما ، امروز در اولین روز سومین دوره بخش بین‌اللملل جشنواره مردمی فیلم عمار که در بخش اول خود با محوریت مرور سینمای ضدکودتای جهان برگزار می‌شود، آثاری از فیلمسازان و چهره‌های ضدکودتا از در حوزه هنری به نمایش درمی‌آیند که در ادامه به معرفی آثار روز اول جشنواره پرداختیم.

salvador

«سالواردور آلنده» (Salvador Allende)

فیلم بلند «سالوادور آلنده» به کارگردانی «پاتریسیو گازمان»، محصول سال ۲۰۰۴ میلادی کشور شیلی است که با استفاده از تصاویر آرشیوی کمیاب، عکس‌های خانوادگی و گفت‌وگوهایی با دوستان «آلنده»، همکاران او، دختر و سایر بستگانش، ژورنالیست‌ها، منشی خصوصی «آلنده» و «ادوارد کوری« سفیر سابق آمریکا در شیلی زندگی، زمانه‌ و روند قدرت‌گیری سیاسی رئیس جمهور سابق این کشور را به تصویر می‌کشد که با کودتای امریکایی نظامیان کشورش در سال ۱۹۷۳ مواجه شد.

این فیلم علاوه بر جنبه‌های سیاسی خوب، از جنبه‌های کمتر شناخته شده و خصوصیات درونی «آلنده» نیز تا حدودی پرده برداشته است، همچنین آخرین کارهای او و همکارانش در روز آخر را هم بازآفرینی کرده است.

shab roye shili

«شب روی شیلی» (Night Over Chile)

فیلم بلند «شب روی شیلی» به کارگردانی مشترک «سباستین اندرسون» و «الکساندر کاساروف»، با پرداختن به جریان کودتای «اگوستو پینوشه» علیه رئیس جمهور وقت شیلی، «سالوادور آلنده» ماجرای دستگیری عده‌ای روزنامه‌نگار توسط نیروهای نظامی «پینوشه» را به تصویر می‌کشد. موسیقی این فیلم یکی از ماندگارترین و برجسته ترین موسیقی های تاریخ سینماست.

این فیلم در سال ۱۹۷۷ میلادی، چهار سال پس از کودتای امریکایی «پینوشه» در سوئد تولید شده است.

koodetaye amrican

«کودتای آمریکایی» (American Coup)

«کودتای آمریکایی»، مستندی ۵۳ دقیقه‌ای به کارگردانی فیلمساز امریکایی، جزف آیلا(Joseph Ayella) است که در سال ۲۰۱۱ در کشور فرانسه ساخته شده است و به نقش دولت امریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌پردازد. تأکید صرف این مستند بر قهرمان بودن مصدق و نقش وی در ملی کردن صنعت نفت همزمان با بی تفاوتی به نقش روحانیون و همچنین تحلیل پایانی آن که به طور تلویحی از مورد تأیید نبودن دموکراسی بعد از انقلاب سخن می‌گوید از جمله نکات منفی این اثر است.

«میراث» (Inheritance)

مستند بلند «میراث» به کارگردانی فیلمساز ایرانی‌الاصل امریکا، «کامبیز امیرخسروی»  روایتی است از حقایق و ناگفته‌هایی درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که سازمان جاسوسی امریکا(سیا) به عنوان عامل اصلی کودتا که در سال‌های بعد از کودتا، این حقایق را تحریف کرده و روایت خود را گفته است. امیر خسروی که در زمان کودکی خود، شاهد کودتای امریکایی علیه دکتر محمد مصدق، نخست وزیر دولت ملی و مردمی ایران بوده است، تلاش دارد در این مستند با به تصویر کشیدن حقایقی، نقش پدر خود را به عنوان یکی از مسئولان دولتی آن دوره، در جریان این کودتا بیان کند.

گفتنی است برنامه‌های سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار که امسال به صورت مستقل از بخش داخلی، برگزار می‌شود از ساعت ۱۱ الی ۲۲ است و علاقمندان می‌توانند آثار جشنواره را درسالن سوره حوزه هنری تماشا کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>