سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ مهر ۱۳۹۵ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

بیانیه هیات داوران بخش بهترین اثر سینمایی از نگاه خانواده شهدا اعلام شد

moghavemat-shohada

هیات داوران چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در بخش بهترین اثر سینمایی از نگاه خانواده شهدا در بیانیه‌ای ده نکته مهم پیرامون آثار سینمایی از نگاه خانواده شهدا را شرح دادند.

به گزارش سوره سینما ، بیانیه هیات داوران بخش بهترین اثر سینمایی از نگاه خانواده شهدا در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

«بیانیه هیئت داوران چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت از منظر خانواده شهداء»

هنر دقیق ترین و رساترین وسیله انعکاس اندیشه ها و آرمان های شریف است.  «مقام معظم رهبری»

درود خدا بر شهیدان حماسه ی مقاومت

در عصری که شاهد صف آرایی تمام عیار تفکر مادی در مقابل تفکر توحیدی هستیم، هنر سینما اهمیت ویژه ای یافته است و وظیفه خطیری در تبیین حقایق و مقابله با خصومت ها دارد و از این روست که رسالت الهی هنر انقلابی آشکار می گردد. مفتخریم جایزه ی بهترین اثر سینمایی در چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از منظر خانواده شهدا را به اثری اهدا نماییم که هنرمندانه و اصیل، گفتمان انقلاب اسلامی و ایثار و مقاومت را تبیین و بازنمایی نمودند.

هرچند که انتظار می رفت آثار ارائه شده در این جشنواره توجه ویژه و خاص تری به باورها و اعتقادات رزمندگان راه حقیقت و مدافعان اندیشه و آرمان های اسلامی-انقلابی داشته باشد، مع الأسف  این توقع درحد مطلوب برآورده نگردید و بیشتر آثار با سبک زندگی شهداء و خانواده های ایشان، فاصله قابل توجهی داشتند.

بخشی از دغدغه ها و آسیبهای تولیدات سینمایی از منظر خانواده شهدا که حاصل کار کارشناسی شده دقیق و مستند است به شرح ذیل می باشد:

١. بازنمایی شهدا بر اساس مصلحت اندیشی نه بر اساس واقعیت آنها

٢. بازنمایی غیر واقعی و یک بعدی شهید

٣.مرکز محوری و پایتخت محوری در بازنمایی شهدا

۴. تقلیل ابعاد دفاع مقدس در سطح یک نوستالژی

۵. عدم بازنمایی شهدا از منظر فرزندان و همسران آنها

۶. عدم الگوسازی صحیح و کارآمد از شهدا

٧. عدم پرداختن به شهید با توجه به خاستگاه اجتماعی برآمده از آن

٨. فقر روش شناسی سیر رشد شهید ( شهدا با چه روشی و چگونه پله های ترقی و رشد را سیر کردند)

٩. دفاع مقدس دارای دو بعد است : بعد اخلاقی و بعد حماسی که متاسفانه به بعد اخلاقی آن پرداخته نشده است.

١٠. عدم آشنایی مردم با حقوق حداقلی خانواده های شهدا در جامعه ایران در مقایسه با جوامع دیگر

لکن با وجود اهمیت ویژه نسبت به نکات یاد شده، هیئت داوران در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت، با تقدیر از فیلم های اروند، یتیم خانه ایران، ایستاده در غبار، بدون مرز، به پاس درک هنر انقلابی، پرهیز از شعارزدگی، وفاداری به آرمانهای حقیقی ایثار و مقاومت، ارائه و تبین هوشمندانه و هنرمندانه مفاهیم والای این عرصه برای مخاطب، جایزه بهترین اثر از منظر خانواده شهدا به فیلم بادیگارد را  اهداء می نماید.

هیئت داوران چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت از منظر خانواده شهداء

رحیم احمدی روشن – پروین سلیحی – علی مدق – فاطمه السادات مرقاتی خوئی – کیوان پور محمد تقی – عاطفه بابانیا بازگیری – سلیمه رودکی – مرتضی امامی کوشا – حسین عامریان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>