سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ آبان ۱۳۹۵ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

همایش سیاستگذاری فرهنگی حوزه هنری برگزار شد/ مومنی‌شریف: در کنار همه دغدغه‌ها، امیدهای فراوانی وجود دارد

momeni-sharif

محسن مومنی‌شریف در مراسم پایانی همایش سیاستگذاری فرهنگی ویژه مدیران مراکز استانی حوزه هنری گفت: در کنار همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، امیدهای فراوانی وجود دارد و واقعیت‌های شیرینی وجود دارند که نشان می‌دهند، مسیر روشن است.

به گزارش سوره سینما به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم اختتامیه نخستین همایش سیاستگذاری فرهنگی ویژه مدیران مراکز استانی حوزه هنری پنجشنبه ۵ آبان ماه در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان کارگاه‌های تخصصی، اظهار کرد: امروز به روایتی سالروز شهادت امام زین العابدین (ع) است و درنگی در زندگی امام سجاد (ع) به ویژه در دوران امامت ایشان که بعد از واقعه کربلا و یکی از خفقان ترین دروان‌های تاریخ اسلام است، می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: برای آن که بدانیم و تصور کنیم خفقان آن دوران را باید بدانیم که سه اتفاق فجیع در آن دوران رخ می‌دهد. شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت و یارانشان در واقعه کربلا، ماجرای حمله به مدینه النبی و همچنین حمله به بیت الحرام نمونه هایی از فضای خفقان آن دوران است. امام سجاد (ع) در چنین دورانی ساکت نمی‌نشینند و به روش‌هایی که می‌توانستند تبلیغ می‌کنند. یکی از روش‌ها دعا بوده که در دعاها، معارف اسلامی را به عمیق‌ترین شکل بیان کرده‌اند. مسئله بعدی تربیت نیرو است. البته امام سجاد نمی‌توانستند کرسی درس داشته باشند، اما ایشان از طریق خرید غلام، تربیت آنها و آزادکردن آنها در جامعه چنین کاری را انجام می‌دهند.

رئیس حوزه هنری همچنین گفت: امام(ع) از غلامان خود، کسانی را تربیت می‌کند که انسان‌های بزرگی در جامعه بوده‌اند. امیدوارم خداوند توفیق دهد تا با بهره‌مندی از الگوهای دینی خود، وظیفه‌مان را بشناسیم و به کار تربیت انسان و تولید آثار هنری مناسب و ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی و معارف دینی بپردازیم. در کنار همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، امیدهای فراوانی وجود دارد و واقعیت‌های شیرینی وجود دارند که نشان می‌دهند، مسیر روشن است و امکانات و شرایط خوب هستند. اگر به امداد الهی ایمان داشته باشیم، حتما ما پیروز هستیم.

تصور ما از خودمان توسط شرق‌شناسان شکل گرفته است

وحید یامین‌پور مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری با اشاره به این که جهان غرب که قدرت را تولید می‌کند، تحولات فرهنگی در جوامع غیر غربی را مدیریت می‌کند، اظهار کرد: مهمترین روشی که استکبار استفاده می‌کند، شکل دادن به گفتمان شرق شناسی است که ادوارد سعید در کتاب « فرهنگ و امپریالیسم» به طور مفصل بر روی این موضوع کار کرده است.

یامین پور ادامه داد: تصوری را که ما از خودمان به عنوان «جهان غیر غرب» داریم، غرب توسط شرق شناسی شکل می‌دهد. ما دیگریِ غرب هستیم و غرب متن و قدرت مرکزی و قلب تاریخ و جهان است و جهان غیر غربی، دیگریِ این قلب و حاشیه این قلب است. غرب تصوری که غیر غرب از خود دارد را شکل می‌دهد. این که می‌بینید رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند از کلمه «خاورمیانه»، «کشورهای در حال توسعه»، «دموکراسی» استفاده نکنید به این معنا است که از گفتمان شرق شناسی مفصل زدایی می‌کنند.

وی با تاکید بر این که گفتمان شرق شناسی دوره مطالعاتی است که با پیگیری آن می‌توان به شناخت دقیق در این زمینه برسیم، عنوان کرد: در دنیایی که غرب تلاش می‌کند با این گفتمان ما را مدیریت کند، ما باید به عنوان گفتمان رقیب سیاست‌گذاری کنیم؛ چرا که ما به دنبال گفتمان هستیم و نمی‌گوییم ضد گفتمان هستیم. اما گفتمان ما، مانند غرب نیست. بدون شک تعریف گفتمان انقلاب اسلامی در فاصله گذاری با گفتمان شرق شناسی است. چرا که تعاریف یا خودبسنده است و یا دیگر انگارانه است. تعریف گفتمان انقلاب اسلامی دیگر انگارانه است و اگر می‌خواهیم بفهمیم کجا ایستاده‌ایم باید فاصله خود را با جایی که ایستاده‌ایم تعریف کنیم.

مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تصریح کرد: این که می بینیم رهبر معظم انقلاب اسلامی مدام از آمریکا و استکبار صحبت می‌کند، به این دلیل است که ما فرهنگمان ضد گفتمان غرب رشد می‌کند و باید با آن فاصله گذاری کنیم.

در این مراسم مدیران استانی حوزه هنری همچون محمدعلی قاسمی از استان ایلام، حجت الله شیروانی از استان چهار محال بختیاری، سینا دلشادی از مازندران، سید محمدباقر حسینی سیر از همدان، امیر رجبی از اردبیل، مجید کریمیان از خراسان جنوبی، مهدی احمدی فر از اصفهان، محمد کرم‌اللهی از فارس، مجدالدین معلمی از قم، اسماعیل آجرلو از البرز و علی هوشمند از قزوین و جمعی از مدیران ستادی و اساتید دانشگاهی حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>