سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ آبان ۱۳۹۵ در ۱۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

انیمیشن «ناسور» به سوالات ذهن کودکان درباره عاشورا پاسخ می‌دهد

armita-nasoor

شهره پیرانی همسر شهید هسته ای داریوش رضایی نژاد تاکید کرد انیمیشن «ناسور» می تواند به سوالات ذهنی بچه ها درباره واقعه عاشورا پاسخ دهد.

به گزارش سوره سینما به نقل از مدیر رسانه‌ای فیلم، شهره پیرانی همسر شهید هسته ای داریوش رضایی نژاد و مادر آرمیتا رضایی نژاد پس از تماشای انیمیشن «ناسور» با اشاره به بخشی از فیلم که به نام سرزمین نینوا اشاره می‌شود و امام حسین از عبارت «کربُ و بلا» استفاده می‌کند، اظهار کرد: در همان لحظه فیلم آرمیتا از من پرسید که کربلا یعنی چه؟ و تا خواستم به او جواب بدهم، پاسخ این پرسش را در فیلم دیدیم که می‌گوید این‌جا سرزمین غم و اندوه است. فکر می‌کنم آقای دالوند با قرار دادن این بخش در فیلم می‌خواستند همین سوال را در ذهن بیننده به وجود بیاورند و سپس جواب را هم بگویند.

وی افزود: در ادامه در فیلم روایت همین سرزمین غم و اندوه را می‌بینیم؛ روایتی که ماندگار است و از ذهن‌ها نمی‌رود از همین رو برای من هم جذابیت زیادی داشت و تحت تاثیر اثر قرار گرفته بودم.

همسر شهید رضایی‌نژاد با بیان اینکه به سینما و دیدن فیلم علاقه زیادی دارد، گفت: من فیلم‌های زیادی را دیده‌ام، اما آن‌هایی در ذهنم مانده است که اثرگذار بوده‌اند. فکر می‌کنم انیمیشن «ناسور» حق را درباره واقعه کربلا که بعد از ۱۴۰۰ سال در تاریخ شیعه و اسلام ماندگار است، ادا کرده و می‌توان متوجه شد که برای نگارش دیالوگ‌ها و نحوه داستان‌گویی وقت گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه روایت عاشورا بارها و بارها بیان شده است ولی هیچگاه تکراری نمی شود، اظهار کرد: نکته‌ای که در هنگام دیدن فیلم به ذهنم رسید، این بود که چرا با اینکه بارها و بارها روایت این واقعه را شنیده‌ایم ولی باز هم برایمان زنده و تازه است؟ چرا این زخم کهنه نمی‌شود؟ و همین دلیلی است که وقتی شکل روایت تغییر می‌کند باز هم به تماشای آن می‌نشینیم.

پیرانی در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد: همه افراد در سنین مختلف می توانند ارتباط خوبی با انیمیشن «ناسور» برقرار ‌کنند. فکر می‌کنم با کمک فیلم هایی از این دست می توانیم واقعه عاشورا را به شکل صحیح به نسل آرمیتا و نسل‌های بعدی و قبلی انتقال دهیم.

همچنین، آرمیتا رضایی‌نژاد دختر شهید هسته‌ای داریوش رضایی‌نژاد پس از تماشای انیمیشن «ناسور» با کشیدن یک نقاشی درباره این فیلم نوشت: «همه اش را دوست داشتم. صد بار هم که شده آن را می بینم. ولی همه اش را به یک اندازه دوست داشتم. حس آشنایی داشتم.»

انیمیشن «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه کنندگی داریوش دالوند و محمد حسین قاسمی در ماه‌های محرم و صفر روی پرده سینماها است.