سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آبان ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

شکواییه علیرضا رئیسیان درخصوص برخورد سلیقه‌ای با «پرونده هاوانا»

parvandeh-havana

علیرضا رئیسیان درخصوص برخورد سلیقه‌ای و عجیب مدیریت سازمان سینمایی با فیلم ضدجاسوسی «پرونده هاوانا» شکواییه ای صادر کرد.

به گزارش سوره سینما ، مدتی پیش خبر عرضه فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» در شبکه نمایش خانگی در حالی در رسانه ها منتشر شد که قریب به دوازده سال از تولید این فیلم میگذشت.

سرانجام پس از سالها انتظار و بدون اکران عمومی، شورای نمایش خانگی هفته گذشته مجوز عرضه این فیلم اجتماعی را صادر نمود اما «پرونده هاوانا» در تاریخی که پیش از این در رسانه ها اعلام شده بود عرضه نشد تا این سوال بزرگ از ذهن مخاطبین عبور کند که چرا جلوی عرضه آن گرفته شد؟

متن شکواییه علیرضا رئیسیان کارگردان این فیلم را در ادامه می خوانید:

به کدام ملت است این!؟

به کدام دولت است این!؟

هنگامیکه رئیس محترم دولت تدبیر وامید دو روز پیش و در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات،در دفاع از آزادى بیان عنوان نمودند که ” نشکنید قلم ها را و بریده نکنید زبان ها را” با خودم فکر کردم که یک طرف این جملات معلوم است و آنها کسانى هستند که قلم و زبان و اندیشه را در اختیار هنر خود دارند ولى طرف دیگر که قلم را مى شکند و زبان را مى برد مجهول است!

تا دیروز که معاون نظارتى سازمان سینمایی بدون هیچ توضیحى پروانه نمایش مصوب شوراى تحت مدیریت خود را لغو کردند فهمیدم آنکه تیغ بدست دارد کیست!

مدیری که در حصار خوش خدمتى، همچون آب خوردن حاصل زحمت و خون دل جمعى از فرهیخته گان سینما را توقیف کرده وخلاف تمام قوانین عمل می کند.

فیلم “پرونده هاوانا” با مضمونى هشدار دهنده به نقش مخرب بیگانگان و همدستى مزدوران داخلى براى جلوگیرى از پیشرفت علمى کشور در قالب داستانى جذاب مى پردازد همان اتفاقى که بارها در کشور شاهد آن بودیم و اخرین نمونه آن ترور دانشمندان هسته ای مان بود.

این فیلم که محصول سال ١٣٨٣است در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت دو سیمرغ شد و پروانه نمایش داخل و خارج گرفت . همچنین توسط بخش بین الملل بنیاد فارابى در قسمت مسابقه اصلی شش جشنواره جهانى حضور داشت و مورد استقبال بالای مخاطبان این کشورها قرار گرفت.  سپس در دولت نهم مجدداً پروانه نمایش اخذ نمود و هفته پیش نیز  پروانه نمایش خانگى آن بدون هیچ ممیزى تائید شد ، دقت کنید :سه بار تائیدیه که آخرین آن در همین دولت تدبیر و امید صورت گرفته است ولی از نمایش آن جلوگیری بعمل آمد.

وحالا پرسش اینست که چه کسى تبر برداشته و قلم مى شکند وخلاف اشکار در برابر اظهارات رئیس جمهور که بالاترین مقام ادارى و اجرایی است را با افتخار انجام  داده و رئیس سازمان سینمائی هم  با لبخند ، فقط نظاره گر است!

اگر اینگونه آثار در کشور و سینما کمتر ساخته مى شوند یک دلیل بیشتر ندارد و آنهم حاصل رفتار سلیقه ای  مدیران ناکارآمد است؛ و بجاى این فیلم ها در مراکزی که باید به عرضه تولیدات فرهنگی-هنری ارزشمند کشور بپردازند پر شده از آثار سطحى که آمار فروش را براى ارائه بیلان کار به رؤسا و توجیه ممیزى کور اماده کند.

در سه سال گذشته چهار فیلم رستاخیز٬ خانه پدری٬‌ عصبانی نیستم و پرونده هاوانا که همه آنها دارای شاخصه های هنری و سینمایی می باشند بعد از گرفتن پروانه نمایش توقیف شده اند.

اینک از جناب دکتر صالحی٬ عمیقا خواهشمندم  که به مساله عدم نمایش «پرونده هاوانا» پس از گرفتن پروانه نمایش رسیدگی نموده و برای روشن شدن اذهان نتیجه را اعلام نمایند.

در پناه حق.

علیرضا رئیسیان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>