سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در گفتگو با «سوره سینما» عنوان شد:

چاووش: سینما از ظرفیت‌های واقعه عاشورا و اربعین بی‌نصیب مانده است

vahid-chavosh1

وحید چاووش گفت: به اعتقاد من در سینما کمتر به موضوع عاشورا پرداخته شده و اگر بخواهیم به فیلم‌هایی از این دست اشاره کنیم از تعداد انگشتان دست هم فراتر نمی‌رود .

وحید چاووش مستند سازی که ساخت چند فیلم مستند با عناوین «شما چه کسی هستید؟»، «یادداشت های یک پیاده»، «قصه‌های ناخوانده» و… را با موضوع  پیاده روی اربعین حسینی در کارنامه خود دارد در گفتگو با سوره سینما بیان کرد: روزهای اولی که قرار شد فیلم مستند با این موضوع بسازم ؛ پیاده روی مسیر کربلا  بین مردم ما چندان جا نیفتاده بود و من صرفا جهت خدمتگزاری برای ابا عبدالله الحسین(ع) کار را شروع کردم و بر خود احساس وظیفه می دانستم که در مورد این بزرگوار کار کنم.

وی با بیان اینکه پیاده روی برای امام حسین(ع) در حال حاضر بین مردم ما کاملا جا افتاده  ادامه داد: از آنجایی که شیرینی خدمت در دستگاه حضرت سید الشهدا(ع) وقتی نصیب کسی می شود محال ممکن است بتواند از کار کردن برای این بارگاه عظیم دست بردارد من هم همچنان مشتاقانه پیگیر کار کردن در این فضا هستم البته بسیار سختگیرم تا  خدای نکرده کاری تکراری به مخاطب ارائه ندهم و همیشه به خدا التماس می کنم که مرا از خدمت برای امام حسین(ع) محروم نکند.

چاووش در خصوص اینکه چرا امسال در این آیین مذهبی شرکت نداشته توضیح داد: وقتی به ساخته‌های اخیرم نگاه می کنم در مورد بیشتر موضوعات این سفر فیلم ساختم و از آنجایی که دلم نمی خواد موضوعات و تصاویری که در فیلم هایم منعکس می کنم  که  مربوط به این امام بزرگوار و زائران ایشان می شود  تکراری باشد به دنبال ارائه کار جدید هستم.

این کارگردان ادامه داد: واقعا ۲۰ روز در این فضا غوطه ور شدن آدمی را از دغدغه دنیا دور می کند ، همه افرادی که در این پیاده روی شرکت می کنند در یک مسیر با یک هدف مشخص حرکت می کنند و این بر زیبایی و معنوی بودن خاص فضا می افزاید. تاکنون مستندهای زیادی ساختم و سختی های زیادی هم برای ساخت فیلم هایم کشیدم اما آبرو و افتخاری  که در این درگاه بدست آوردم از هیچ جایی دیگر نتوانستم بدست بیاورم و حاضر هم نیستم به این آسانی کار برای ابا عبدالله(ع) را ترک کنم.

vahid-chavosh2

چاووش در بخش دیگری از صحبت خود در مورد اینکه به نسبت سینما ، فیلم‌های مستند با مضمون عاشورایی کمتر کار شده گفت: به اعتقاد من در سینما هم کمتر به این موضوع پرداخته شده و اگر بخواهیم به فیلم‌هایی از این دست اشاره کنیم از تعداد انگشتان دست هم فراتر نمی‌رود .

وی افزود: به جرات می توانم بگویم هر آیینی غیر دین اسلام چون مسیحیت و یهود اگر از واقعه عاشورا بهره‌مند بودند آن را چنان به تصویر می کشیدند که تمام دنیا این واقعه و رشادت‌های امام حسین(ع) را از بر بودند. اما ما برای ابا عبدالله(ع) چه کردیم؟ هیچ ! آنها از قهرمانهای نداشته خود از اسطوره های ما افسانه های تخیلی می سازند بر علیه ما؛ نمونه بارزش  فیلم «۳۰۰»؛ واقعه دروغین علیه مملکت ما ساخته اند. آن وقت ما نشسته ایم و با هم دعوا می کینم که چرا «رستاخیز» ساخته شد. به جای تشکر از احمدرضا درویش تا می توانیم او را می زنیم که چرا فیلم «رستاخیز» ضعف دارد.

وی همچنین با بیان اینکه  قطعا تصویری که فیلم «رستاخیز» ارائه می کند از تصویر ذهنی که مردم از واقعه عاشورا دارند کمی پایین تر است اما این دلیل نمی‌شود اولین  تصویر سینمایی که از واقعه عاشورا ساخته شده تخطئه کنیم و جرات فیلمسازی را در این مقوله را از سینماگران دیگر سلب کنیم. یک بچه مسلمان شیعه فیلمی با مضمون عاشورا ساخته ؛ با هجوم به سمت او کاری نکینم که از قدم گذاشتن و کار کردن برای امام حسین پشیمان شوند.

وحید چاووش ساخت فیلم هایی با مضمون اجتماعی چون «نیست اما هست»، «سقف آسمان»، «خاطرات ابری»، «به سحر اعتماد کن» و… را هم که در جشنواره‌های مختلف موفق به کسب جوایز شده را در کارنامه خود دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>